T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => WBX/LBX Fora => Emne startet af: ac efter 11. April 2013 kl: 09:13:03

Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: ac efter 11. April 2013 kl: 09:13:03
Har kunnet konstatere kortvarig forbigående lettere røgudvikling i udstødningen i følgende situationer:
Efter en lang nedkørsel i bjerge med megen motorbrems.
Efter efterfyldning af olie på kold motor.
Kompressionen er målt til mellem 10,5 og 11 på alle cylindre.
Den er i øvrigt begyndt at dryppe lidt mere motorolie.

Nogen forslag til diagnose og behandling?
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: pep84df efter 11. April 2013 kl: 09:50:05
Hej AC!

Det havde været gode oplysninger at vide følgende:

Hvad er olieforbruget ved "normal" hjemlig kørsel?
Hvor kommer olien ud, er det ved koblingen, eller ved remskiven, ovenpå eller i bunden?

Der er mange steder olien kan komme ud på sådan en motor!

Det med røgudvikling ved bjergkørsel kunne tyde på slidte ventilstyr i topstykkerne!

Mvh. PETER
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: pep84df efter 12. April 2013 kl: 14:59:31
Tjaaeee!

Det var ikke meget jeg fik ud af at svare dig!

God weekwnd.

Mvh PETER
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: ac efter 12. April 2013 kl: 15:43:48
Jeg skal lige have undersøgt om jeg kan identificere dryppet nærmere, men er måske ikke så optimistisk. Jeg har allerede skiftet ventilationsslangen på krumtaphuset, der var mør og svedte. Og det syntes at give en reduktion i spildet (så vi var nede omkring den halve liter pr. 1000 km), men så alligevel ikke længere, hvor jeg dog ikke har præcise tal endnu, da alt var fint på vej til alperne, men tilsyneladende med et større olieforbrug på vej hjemad.
Ventilstyr - hvor stor en operation taler vi om. Kan motoren blive i bilen?
Motoren har nu kørt 340.000 km og tjent os godt de sidste 18 år og nu er det grenrørene der nok nærmer sig pensionsalderen, men jeg gruer lidt for at skulle skrue dem af.

Foreløbig tak for hjælpen.
Allan
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: POLLE955 efter 12. April 2013 kl: 22:27:42
Hej jeg har oplevet at topdækslerne var rustet igennem , små fine huller man kun kan se op mod lyset , så dryppede der olie ned over udstødningen som gav meget røg , det er nemt og billigt at skifte dem .
Hilsen Poul
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: ac efter 06. Oktober 2014 kl: 20:34:59
Nu har jeg faktisk fået målt olieforbruget til omkring en liter pr. 600 km. Røg kan forekomme når den har stået længe, men ellers er det kun rigtig slemt ved bjergkørsel. Er det tænkeligt at det kun er paraplyerne der skal skiftes (hvor købes de?) for så kan det vel klares forholdsvis nemt?

Venlig hilsen Allan
Titel: røgudvikling DG motor
Indlæg af: Aran efter 07. Oktober 2014 kl: 16:06:54
Prøv vw-shoppen.dk han har sikkert hvad du søger.