Forfatter Emne: Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter  (Læst 13164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #15 Dato: 18. April 2008 kl: 22:56:14 »
Det naturligste sted at placere så store og tunge lygter er direkte i kofangeren. Og uanset hvad skal der ALTID stivere på foroven ( eller modsat befæstigelsespunktet om man vil). Det giver et dejligt vibrationsfrit lys og samtidig sparer du penge til nye pærer i tide og utide.

Undtagelsen er naturligvis projektører der er monteret i en grill eller andet der ligner originalt med mere end et punkt at skrue dem fast i.

Herr_Jensen

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #16 Dato: 18. April 2008 kl: 23:46:43 »
Hey Bo.

Jeg har monteret 2 Hella3k'er i front. Jeg smed dem paa kofangeren og det ser ud til at virke fint. Hvis du ikke vil lave det helt vilde saa er det klart det nemmeste at putte dem i front ved kofanger. Hvis du skal have dem paa taget skal du til at bore huller i bilen og traekke ledninger steder som er lidt besvaerlige.

Ved at montere dem i fronten kan du benytte dig af VW's egne huller. Du skal bare pille din venstre (venstre naar du sidder bag rettet) forlygte af og saa kan du se et hul oppe til h0jre. Dette gaar direkte ind bag din sikrings box. Nemt! : )

Jeg har en 30a sikring i og monterede sikringen under f0resaeddet da jeg traekker fra aux. batteriet. Saet det taet paa batteriet men s0rg for det gaar fri af batteriet. Hvis du flotter dig og k0ber en sikringsholder saa er lednings afstanden paa den sikkert fin.

 Brugte 6 eller 8kvadrat (kan ikke lige huske det). Jeg ved godt der er mange herinde som bruger meget kraftigere kabel men til det vi skal bruge det til i dette tilfaelde er det altsaa rigeligt.

Hvis du er en fraek faetter saa k0ber du bare en relae skinne og saetter den i toppen af din sikringsbox.

Du vil sikkert synes det mest graenseoverskridende er at bore hul til kontakten i dit fine dashboard. Husk at 'jord' din kontakt.

Saa er det ellers bare i gang med kabel sko'ene. S0rg for det er OK kvalitet og ikke Harald Nyborg kineser sko. ISAER dem som skal sidde udenfor. Brug rigelig med el-tape og strips saa lortet fast inde bag det nederste gitter.

 Jeg tror altsaa ikke rigtig paa den der med at det vil blokere for luften til blaeseren at saette dem nede paa kofangeren. Bare knald dem paa og se hvad der sker. Ligeledes gider jeg heller ikke putte de der skjolde paa. Mine taagelys eller normale lys er endnu ikke gaaet i stykker saa hvoffor skulle de nye lygter saa? Alternativt ser det bedre ud med gitter paa synes jeg ; ).

Det er et hyggeligt og sjovt projekt saa held og lykke med det. Oh ja og skide nemt er det ogsaa : ).

EDIT: Hov! Saa f0rst det du har k0bt nu. Ja saa kan du ikke saette relaeet i sikrings boxen - ej heller ved den (at d0mme paa st0rrelsen). Naa pyt. Du finder sikkert et sted til den : ).

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #17 Dato: 24. April 2008 kl: 11:39:38 »
Så er montering næsten tilendebragt, men jeg fik lige et mindre problem i morges, da jeg lige syntes at jeg godt kunne nå at gøre det færdigt inden jeg kørte på job :roll:  :evil:  Det kunne jeg så ikke, til gengæld fik jeg tappet batteriet så grundigt for strøm, at jeg ikke kunne starte :roll:  :evil:

Nå .... problemet opstod, da jeg skulle forbinde ekstra-kontakten med det eksisterende fjernlys. Det kunne jeg sq ikke lige finde. Havde ellers polsøgeren på forskellige ledninger og relæer, men kunne altså ikke filme hvilken det var.

Er der nogen, der lige på stående fod kan give et hint??

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #18 Dato: 24. April 2008 kl: 12:28:56 »
Citat fra: "Bo"
Så er montering næsten tilendebragt, men jeg fik lige et mindre problem i morges, da jeg lige syntes at jeg godt kunne nå at gøre det færdigt inden jeg kørte på job :roll:  :evil:  Det kunne jeg så ikke, til gengæld fik jeg tappet batteriet så grundigt for strøm, at jeg ikke kunne starte :roll:  :evil:

Nå .... problemet opstod, da jeg skulle forbinde ekstra-kontakten med det eksisterende fjernlys. Det kunne jeg sq ikke lige finde. Havde ellers polsøgeren på forskellige ledninger og relæer, men kunne altså ikke filme hvilken det var.

Er der nogen, der lige på stående fod kan give et hint??


Vi kan ikke give et HINT før vi har set billeder........ :roll:
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #19 Dato: 24. April 2008 kl: 13:39:46 »
:roll: Nåh jaa *Sorry* Var lige i min egen verden :wink:

Tror til gengæld jeg har filmet det.

Det må være det grå relæ nederst til venstre. Og der er også et ben med nr. 86, som beskrevet på tegningen til kontakten. Så med mindre der er indvendinger herfra, vil jeg prøve den i eftermiddag :?:  :D

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #20 Dato: 24. April 2008 kl: 14:53:51 »
Relæ ?

Det slags  bruger Herr. Schultz ikke, der trækkes fuld power genne lyskontakten :-)
Mvh. Casper

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #21 Dato: 24. April 2008 kl: 14:54:43 »
Citat fra: "casper"
Relæ ?

Det slags  bruger Herr. Schultz ikke, der trækkes fuld power genne lyskontakten :-)


 :?:  :?:  :?: Så jeg skal altså ind i spaghettien og finde den skide ledning et eller andet sted i virvaret :?:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #22 Dato: 24. April 2008 kl: 15:10:22 »
Ja, relæer er for femikommunistiske bøsserøve. Uden relæer har man sådan en fin ekstra varmekilde i lyskontakten, og man kan på nærmeste hold studere og lugte elektrosvejsningens hemmeligheder :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #23 Dato: 24. April 2008 kl: 15:12:06 »
Citat fra: "Jarl"
Ja, relæer er for femikommunistiske bøsserøve. Uden relæer har man sådan en fin ekstra varmekilde i lyskontakten, og man kan på nærmeste hold studere og lugte elektrosvejsningens hemmeligheder :wink:


Hvad styrer så fjernlyset :?: udelukkende (afviser)kontakten :?:  :?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #24 Dato: 24. April 2008 kl: 15:40:40 »
Nu må jeg nok krybe til korset og vedgå min ironi. Relæer er bestemt at foretrække - nogle galninge som undertegnede eftermonterer endda relæer for at undgå den omtalte nedsmeltning. Søg evt på ordet "relæ". Men i det oprindelige set-up er der - som Casper påpeger - ingen relæer. Schultz og Schmidt besluttede i en tohundredehestes oktoberfestbrandert at trække hovedstrømmen direkte gennem lyskontakten og nær-/fjernlyskontakten.

"Achh du - es geht problemlos ... Prost! Wer ist die schöne Mädchen mit den grünen Lederhosen? - Na - scheisse - ich bin ja zu alt - prost. Und warum redest du noch über diese Lichtschalter - ich habe doch gesagt - es geht problemlos - Warum kümmerst du dich immer? Prost!"
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #25 Dato: 24. April 2008 kl: 15:42:48 »
Nu husker i vel gummi-tyller alle de steder i fører ledninger igennem metal - så ledningerne ikke langsomt får slebet isoleringen igennem og i PLUDSELIG har ægte elektrosvejsning et sted i overhovedet ikke vil have det - siger Jens Jakob som engang satte ild til en Scania med en 10 mm fastnøgle, et 24V potent batteri's pluspol - og en hånd som "smuttede" fastnøglen fra pluspol ned på stel.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #26 Dato: 24. April 2008 kl: 15:44:32 »
Citat fra: "Jarl"

"Achh du - es geht problemlos ... Prost! Wer ist die schöne Mädchen mit den grünen Lederhosen? - Na - scheisse - ich bin ja zu alt - prost. Und warum redest du noch über diese Lichtschalter - ich habe doch gesagt - es geht problemlos - Warum kümmerst du dich immer? Prost!"


det er sattan edme VW humor!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #27 Dato: 24. April 2008 kl: 16:22:45 »
Skulle de herrer Scmidt og Schulze indfinde sig på min adresse, skulle jeg med glæde servere en preusisk fassbiertil dem begge, dog ikke før umiddelbart efter de havde udpeget den *#¤* ledning

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #28 Dato: 24. April 2008 kl: 17:27:25 »
Fatter ikke en skid nu... :?

På det relæ jeg har monteret (se billede) står beskrevet at det midterste ben skal have strøm fra batteriet. De 2 yderste skal forbindes og føres ind til kontakten(2 ben), og derefter til fjernlyskontakten/relæet (der så ikke findes :roll: )
Stel får relæet via monteringsøjerne i siden.

På den anden side af af relæet, er der 2 ben, udtag til lygterne.

Jeg kan måle strøm på det midterste ben, så relæet får altså strøm.
Derefter sker der ingenting.

Selvom jeg sætter stel til det andet ben på kontakten sker der intet.

Så er det jeg tænker: Der skal vel strøm med ind til kontakten, så skal  de 2 yderste ben forbindes med strømledningen?

Fedt "åh det tager kun et par timer skat..." projekt jeg fik startet op der :lol:  :lol:  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #29 Dato: 24. April 2008 kl: 17:46:34 »
Jeg ved ikke, om jeg kan svare dig, for jeg kender ikke dit relæ, men om ikke andet kan jeg vel skabe lidt yderligere forvirring...

Et relæ fungerer ved at en styrestrøm (i dit tilfælde fra bilens eksisterende fjernlys (evt. via en ekstra kontakt, som jeg ikke forstår, hvad du vil med...ud over måske at overholde færdselslovens ord om at der maximalt må være 4 fjernlygter tændt på en gang)) render ind i en spole der bliver magnetisk. Den anden ende af spolen får stel for at kredsen er sluttet (for dit relæ måske stel via sin befæstigelse?) Typisk hedder hhv. styrestrøm og stel 85 og 86 på relæet.

Årsagen til at vi skal bruge magnetisme er, at vi derved flytter på en vippe, der skaber forbindelse mellem batteri og pærer - hovedstrømmen. Det kraftige, sikrede og veldimensionerede kabel til hovedstrømmen fra batteriet tilsluttes klemme 30 på relæet og går videre fra klemme 87 til pærerne.

Spørgsmålet er om du faktisk har fat i et dobbeltrelæ?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!