Forfatter Emne: Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter  (Læst 13181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #30 Dato: 24. April 2008 kl: 18:06:46 »
I "Gamle dage" altså dengang jeg var i lære, og der mere eller mindre kun fandtes Hella og Bosch relæer på værkstederne, lærte vi døgenigte, at:
Klemme 30 / 51 = Fødestrøm
Klemme      85 = Stel
Klemme      86 = Styrestrøm
Klemme      87 = Udgang på relæet.

Senere fandt de så på, at lave relæer med en skiftefunktion. De var forsynet med en klemme 87 a
Denne var så strømførende indtil styrestrømmen blev tilført relæet, der derved skiftede til klemme 87

Du må kune se terminalerne på dit fine relæ, og ved hjælp af dette finde ud af hvilke der trækker relæet.

Styrestrømmen kan du enten finde med en prøvelampe i sikringerne, eller hente i den (venstre) forlygte med en simpel strømtyv på ledningen til fjernlyset.

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #31 Dato: 24. April 2008 kl: 18:23:31 »
Jamen hvis bare BilTema havde ulejliget sig med at sætte de (gængse) klemmenumre på deres relæ, havde det selvfølgelig været nemmere, men de bruger åbenbart nogle andre betegnelser. Og hvis så også Herr. Schultz und Schmidt havde monteret et relæ i transporteren, istedet for at drikke sig hjemelamme (iflg. Jarl :wink: ) ville det have været så nemt at også en pædagog fra Køge havde klaret den i første hug :?

Men jeg har vist forstået så meget nu, at det er styrestrømmen jeg mangler, og at den kan jeg finde ved at søge i sikringsboksen, når fjernlyset er tændt. Og hvis ikke må jeg trække en ledning tilbage fra kontakten og til ledningen på forlygten via en strømtyv. (Som jeg ellers gerne ville undgå, da jeg har hørt at det ikke er den bedste løsning)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #32 Dato: 24. April 2008 kl: 18:36:52 »
Ingen strømtyv Bo! Det er din bil fandme for fin til.

Bevar for Guds skyld det oprindelige el-system intakt, så du kan pille dit tingel-tangel af, når du bliver voksen :P .

Du snupper da bare styrestrømmen på bagsiden af instrumenthuset i det store multistik med 14 ben. Fjernlyssignalet sidder på ben nr. 2 med en blå/hvid ledning. Du tager en fin lille optikerskruetrækker og hjælper det pågældende ben ud, så laver du en fin lille lodning med en ekstra ledning, ind med benet igen, og så har du din styrestrøm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #33 Dato: 24. April 2008 kl: 18:39:33 »
Fedt Jarl. Det gør jeg :D  Voksen :?:  Den dag jeg bliver det, sælger jeg sq Syncro´en og køber en Caravelle :wink:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #34 Dato: 24. April 2008 kl: 18:41:25 »
Ach jah, aber mit bier und alles ..... "glemte" de kære ophavsmænd, at forsyne deres produkter med relæer.
Du har fat i det alligevel. Jeg er heller ikke den store tilhænger af strømtyve, men når belastningen ikke er større end et relæ, kan det gå i en snæver vending.
"Doktor Haynes" angiver kun typiske installationer, så det er ikke til meget nytte. Sikring 9 og 10 skulle være "main beam" mens 21 og 22 angives som "dipped beam" - INTET om nær / fjernlys, og hvis "main beam" både er nær og fjernlys, er det noget l...

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #35 Dato: 24. April 2008 kl: 18:43:15 »
dipped beam = nær lys

Altså må main beam jo så være fjernlys ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #36 Dato: 25. April 2008 kl: 07:24:59 »
Kiggede lige på bagsiden af låget til sikringsboksen. Der står sikring 9 og 10 som High Beam, hvilket må tolkes som fjernlys

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #37 Dato: 25. April 2008 kl: 15:08:13 »
Correct..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bo

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #38 Dato: 25. April 2008 kl: 15:27:22 »
[size=9]*succes* :!:  [/size] Nu virker det sq....( 7-9-13, spyt over højre skulder og kast salt over venstre og bank under bordet og alt det tjavs)

Var forbi det lokale Mekonomen værksted og smide en 20´er til kaffekassen og fik en håndfuld strømtyve med. (Undskyld Jarl [size=9]undskyld[/size] undskyld ........) " Dem bruger vi jo ikke længere, vi lodder" sagde mekker´en" Ahaa tænkte jeg, "gad vide om han i sin tid havde Jarl Paulsen på teknisk skole" :wink:
Nå.... fik trukket en ledning retur fra kontakten og ud i strømtyven på ledningen til fjernlyset. Og så kom der lys :D

Det er nu meget tjekket med den ekstra kontakt, så kan man selv vælge om de store Hella´er skal være med eller ej. (ikke at jeg lige kan komme på hvad det skal gøre godt for) Men kontakten er fed 8)

Så kære T3Nettet brugere.... Tak for tålmodighed :roll:  og gode råd :D

PARKHAVE

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #39 Dato: 25. April 2008 kl: 15:34:11 »
@Bo, det var godt at det virkede,
MEN få nu lige skiftet den strømtyv ud med en lodning ELLER en samler med indbygget loddetin og krympeflex.

En strømtyv kan såmænd nok lede den smule styrestrøm, men det der går galt er at du har blottet kobberet på et sted hvor der kommer meget vand-snask-m.m..
På et tidspunkt er både den nye og den originale ledning irret totalt og du har ingen spænding.

Strømtyve er altid noget HØ - det er dem der er skyld i at så mange trailere kører rundt med defekte lys. På mange anhængertræk blev ledninger samlet med strømtyve ved baglygternes ledninger ( har selv monteret oceaner på den måde  :lol:  :lol:  :lol: , undtagen på mine egne biler 8)  8)  )

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #40 Dato: 10. Januar 2011 kl: 22:02:39 »
Nå drenge. Jeg læser og hygger med jeres heinz spydigheder. Det eneste jeg blev klog på er at jeg kan finde en ledning i multistikket men ikke desto mindre er jeg stadig forvirret. Se jeg har nemlig også købt mig lygter i biltema. De er fine i den rigtige farve og størrelse og der er formonteret relæ og lednings dippedutter til alle mulige ting. Jeg har monteret det hele udenom det eksisterende ledningsnet, men det har også medført at jeg skal tænde lygterne seperat hvilket fungerer fint. Men jeg vil gerne at de tænder sammen med mit fjernlys og at jeg kan slukke dem selvom jeg har blændet op. Min tanke er at koble styrestrømmen på i bagdelen af fjernlyskontakten. Altså den røde og hvide som sidder bagi den to polede tænd/sluk kontakt jeg så fint har boret hul til i instrumentbordet. Men jeg er ikke sikker på om det er rigtigt. Jeg tænker at de ledninger der sidder i blænde-op-og-ned-blinklys-kontakten ved rattet.....(hvad hedder den?)  er der hvor jeg kan montere dem der tænder mine fjernlygter. Og så smutte kontakten imellem så jeg kan vælge at slukke dem selvom jeg har blændet op.......
Er der en der kan forklare det simpelt og effektivt. Min bekymring er om bundstykket bliver belastet yderligere, da det èn gang er brændt af og jeg fik mig en kitcar der kunne starte af sig selv, selvom jeg kyssede på lillemor 5 meter fra "Volkejeep`n"....MED nøglerne i lommen?!!!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #41 Dato: 11. Januar 2011 kl: 16:34:40 »
"Du snupper da bare styrestrømmen på bagsiden af instrumenthuset i det store multistik med 14 ben. Fjernlyssignalet sidder på ben nr. 2 med en blå/hvid ledning. Du tager en fin lille optikerskruetrækker og hjælper det pågældende ben ud, så laver du en fin lille lodning med en ekstra ledning, ind med benet igen, og så har du din styrestrøm."

Nu ved jeg ikke, hvilken model, din bil er, men hvis det er en JX-motor, den er født med, så sidder der en blå/hvid ledning på pin 2 i det 14polede stik til instrumenthuset. Den presser du forsigtigt ud af multistikken med en tynd elektrikerskruetrækker, og så lodder du som beskrevet ovenfor en ekstra ledning på der. Så har du styrestrømmen til dit ekstra fjernlysrelæ. Om du så vælger at kunne afbryde denne styrestrøm et andet sted - det er så din sag, men der er kun mulighed for for fjernlys, når det "rigtige" fjernlys er tændt. Du skal ikke bekymre dig om belastningen, for styrestrømmen er ufattelig lille - den brænder i hvert fald ikke noget af, og når du tager den der, så er styrestrømmen oven i købet sikret.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #42 Dato: 12. Januar 2011 kl: 09:46:58 »
Hr Jarl og alle i andre.

Tak for interessen og hjælpen. "Volkejeep`n" har nu fået relæstyret forlys og det er simpelthen vildt hvor meget blus det har givet. Det anbefaler jeg alle t3`ere at få!
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688

janek.nilsson

  • Gæst
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #43 Dato: 16. Januar 2011 kl: 22:09:55 »
http://www.watski.dk/Watski-world/Tips-och-rad/Nomogram/ via dette link kan du beregne hvilken kvadrat din ledninger skal være på. da jeg gik på teknisk skole fik vi at vide at vi skulle sikre plus 10% også

Offline dennis

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.265
    • Vis profil
Søges: Gode råd om montering af ekstra lygter
« Svar #44 Dato: 17. Januar 2011 kl: 00:33:58 »
Undertegnede har lavet en boks med to relæer i. Den et sænket ned ved siden af forbrugsbatteriet under førersædet. Dertil er ført plus og stel i solide ledninger, og sikring (20 amp) er monteret på ydersiden. Det ene relæ er til kort lys, det andet til langt. Der er ført to ledninger ud til forlygternes henholdsvis kort og lang lys ledning lige bag forlygten. De originale er klippet over og fungerer nu som styrestrøm til relæerne, i højre side er de også klippet og forsvarligt blændet af med krympefix..

Fase to er 4 tykke ledninger som er ført fra begge lygterne og tilbage til relæerne. 2 kort lys. 2 lang lys. Disse er forbundet på de ledninger der før førte strøm til pæren altså de 4 stumper jeg har klippet. 2 på hver lygte, også forsvarligt loddet og krympefixet. Uden sikring kan jeg tjekke relæerne. OG da sikringen kom i var det lige før at malingen på væggen begyndte at boble.

Jeg har derforuden monteret fjernlys på vestfaliatoppen lige over forruden. De lyste ind på instrumentbordet, så jeg købte en sort spand til 8 kr i Hjemogfix og klippede et par "skygger" og undermonterede med 3 små bolte i lygtehuset. Dette med parabolen ude så jeg ikke dummede mig med boremaskinen. Lygterne kom med relæ og afbryderkontakt. Denne har jeg monteret i instrumentbordet og ført en plus til fjernlysrelæets styrestrøm. Og vupti så tænder de med det lange lys og kan slukkes hvis det diser, regner eller sner for meget.

Kunsten er så et den ledning der opringelig skulle sidde der hvor jeg har ført en til styrestrøm, er stille og roligt lagt ved kontakten og når synsmanden om to år spørger, har jeg sat den på kontaktens ben og lagt styrestrømsledninger ved siden af i stedet. Og vupti, så er det arbejdslamper.....

Alle ledninger er ført ind sammen med speedometerkablet, da den gummimanchette var den mest medgørlige. De er ført bag om beholderen til bremsevæsken og ned under måtten midt i bilen. Forbi håndbremsen og ind til batteriet gennemet hul i siden af kassen. Forsvarligt krympefixet eller stripset/tapet det meste af vejen. og lækkert stripset ovenpå den existerende ledningsføring ude foran. plus ledningerne til projektørerne er ført op bag ved førersædet og listet ud under teltets lister og op på taget hvor de er krympesixet og stripset forsvarligt. De er alle sindrigt mærket op med farvede strips og noteret på papir ved hver lygte så vi ikke fik et uoverskueligt hvirvar af røde ledninger. Stel er monteret på karossen i et eksisterende hul ude foran og ført til begge lygters stel. Selvfølgelig slebet med smergellærred og efterfølgende sprayet med rustbeskytter.

Det var sgu et hyggeligt og for en gangs skyld renligt projekt og en fantastisk opgradering af lyset på den gamle stolte "Volkejeep"


Jeg og en kammerat har tænkt på at lave nogle sæt færdige og klar til at klippe/lodde. Hvis der er nogen der der var interesseret?

Jeg kan lige tage et par billeder i morgen.

Håber i kan overskue alle disse ord og vendinger :-)

Pøj pøj.

Dennis
Med VWenlig hilsen Dennis Manniche

"Volkejeep`n"
SUBARU Powered
vw caravelle syncro 87

Need SEX...... no no I got WBX


Hotline: 61396688