Forfatter Emne: tredie batteri  (Læst 12094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Dato: 01. August 2009 kl: 07:21:34 »
I Mary har vi to batterier plus solfanger. Et startbatteri og et deep cycle forbrugsbatteri. forbrugsbatteriet kan dog ikke helt trække køleskabet hvis vi holder stille et par dage eller hvis det er varmt om natten, hvilket det ofte er her i det nordlige Sydamerika.

Vi har indtil nu klaret os godt nok med at starte hende i nogle minutter og lade hende tøffe lidt for at lade op. Men det er en træls løsning i længden.

Vi overvejer at sætte endnu et deep cycle forbrugsbatteri i hende for øget kapacitet, og har et spørgsmål. Kan vi bare sætte et ekstra (3.) batteri i og forbinde det til forbrugsbatteriet med plus til plus og minus til minus?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tredie batteri
« Svar #1 Dato: 01. August 2009 kl: 12:01:35 »
ja, som ctange er inde på er det vigtigt at batterierne er helt ens og faktisk skal de begge være samme alder og kondition, da et gammelt batteri kan ødelæge det nye!
det er selvfølgelig svært at måle, derfor køb to ens nye, hvis du vil være sikker på at det virker i længden!
med 3 batterier vil det være en fordel med en større generator end den standard på 65A, måske en 90 eller 120amp :-)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #2 Dato: 01. August 2009 kl: 20:27:47 »
Æv, det lyder til at blive en svær operation. Vi havde håbet på at kunne nøjes med bare at købe et ekstra batteri og så forbinde det til det andet forbrugsbatteri.

Det nuværende batteri er egentlig i god kondition, men det har jo været brugt daglig i lidt over et år, og er blevet kørt fladt mindst to gange hver uge. Så det kan nok ikke sammenlignes med et nyt.

Vores generator har indtil nu klaret det fint at oplade/fylde forbrugsbatteriet op stort set hver dag.

Hvad er det egentlig der sker med det nye batteri, hvis vi bare forbinder det til gamle. Hvad er det i mener med at det gamle batteri ødelægger det nye?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Mølle

  • Gæst
tredie batteri
« Svar #3 Dato: 01. August 2009 kl: 20:37:36 »
Mon ikke der sidder en 90A generator på jeres fine bil?????

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #4 Dato: 01. August 2009 kl: 21:15:09 »
Aner det ikke, men jeg vil lige kigge næste gang jeg kigger ned til motoren. Hvordan ser jeg lige hvad str. generator det er? Har tyskerne været så snedige ligefrem at skrive 90A på den?

Generatoren har i hvert fald fungeret fint på turen.
Vi har dog et problem med utæt hydraulik på servostyringen da vi har fået sand i tætningsskiverne. Olien kommer ud når vi bruger servoen meget. Så derfor drejer vi efter hendes tilstand for tiden og efterfylder med servoolie for ca. hver 500km.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

PARKHAVE

  • Gæst
tredie batteri
« Svar #5 Dato: 02. August 2009 kl: 08:41:46 »
Det gamle batteri "æder" på sin vis styrken fra det nye, så du istedet for et halvgodt og et nyt batteri, står med 2 halvgode. Derfor er det en fordel at skifte begge 2 samtidigt. Det har altid været god skik på bl.a de firehjulstrækkere der kører med 2 batterier originalt. Men selvom du kun sætter et nyt på, vil du jo nok opleve en forbedring i forhold til det setup du har. Hvor længe det så holder er uvist.

Flyng

  • Gæst
tredie batteri
« Svar #6 Dato: 02. August 2009 kl: 10:02:00 »
Hej

Jeg ville ikke forvente at der sker noget katastrofalt ved at forbinde et nyt og et gammelt batteri. Det gamle batteri vil have mindre kapacitet tilbage end det nye og vil derfor hurtigere blive afladet. Det nye vil så afgive strøm til det gamle, istedet for at de "deles" om afladningen til køleskabet. Det vil give tab, men hvis i ikke føler, at det gamle batteri er dårligt, vil i nok ikke mærke nogen forskel (iforhold til 2 nye).

Noget andet er opladningstiden. Det vil tage dobbelt så længe at oplade batterierne (forbrugsbatterierne) med samme generator. Hvis alle tre batterier kobles i parallel (2xforbrugs+1xstart) når i kører, kan i risikere, at ingen af dem bliver ordentligt opladet (hvis i ikke kører længe nok) og at i måske ikke har nok kapacitet til at starte bilen, da generatoren jo er opgivet til at kunne levere en maksimal strøm. Hvis i altid kører lange stræk, ville jeg heller ikke forvente, at dette er noget problem.

Når i kobler 2 batterier sammen, er det bedst at de begge er fuldt opladet, da der ellers kan løbe store strømme mellem dem.

Bare lige nogle tanker, håber det er forståeligt.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #7 Dato: 02. August 2009 kl: 10:38:52 »
Ideen er god nok, tange, men er du klar over hvor kraftige de dioder skal være??

Små normale elektronikdioder tror jeg slet ikke kan bære amperestyrker i den størrelse som vi snakker ifbm. bilbatterier...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #8 Dato: 02. August 2009 kl: 11:04:43 »
Ja, de kunne absolut være brugbare...
Sad og kiggede lidt ved El-Supply, de har nogle Skottkey der skulle kunne klare 40 amps (2x20) kontinuerligt, til små 12,- stykket...

Det kunne måske være en "smart" løsning på det med gamle og nye batterier blandet sammen...
Hvad siger i andre el-kloge til den idé?! Helt hen i vejret eller måske en mulig løsning?!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #9 Dato: 02. August 2009 kl: 12:08:06 »
Ja det skal nok blive festligt.!  Udover den ekstra varmetilførsel, risikerer man absolut afbrænding når en diode klapper og du har kortslutning med fuld skrald.  Ikke legetøj, de herrer.

Jeg vil til enhver tid anbefale at købe 1 stort batteri, eller to ens nye.
Hvem skal være først med en brændselscelle i bilen ???

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #10 Dato: 02. August 2009 kl: 18:02:51 »
Eneste ting der kunne ske ved at en af dioderne står af i Ctanges opstilling er at batterierne bliver lagt sammen og begynder at slide hinanden langsomt ned.... men den mulighed er micromal hvis dioderne er store nok og 100 - 200 Amp.  er en fin størrelse som Ctange nævner. Så skal man lige huske at skaffe en anden lade-regulator ( Vinter-type) på ca 15 volt for at kompensere for den tabte ladespænding der står over dioderne, ellers vil man konstant have et halvt opladet batteri i heldigste fald, og så selvfølgelig en 60 Amp sikring ved 100 Amp dioder tilsluttet så man ikke overlister sit system, men det er jo som sagt ikke startstrøm man henter på sine forbrugsbatterier så hvis man sprænger en 60 Amp sikring her har man helt sikkert svinet med sine resourcer..  Vil lige pointere at kølepladen er absolut nødvendig og ikke kan vælges fra, da opstillingen ellers kun holder i et par minutter hvis man er bare halvvejs af max belastningen.... Sidst, man kan også hente en håndfuld af de dioder der sidder i Bosch generatorerne og så presse dem i et par alupader selv, og man kan sagtens parallel koble dem, så hvis man vil have en bro der skal holde til 400 Amp. er det keine problem og så sker der jo det positive at for hver gang der kobles dioder i parallel falder deres samlede modstand og så mindskes problemet med spændingsfald jo ifølge gamle doktor Ohm  :wink
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Carsten

  • Gæst
tredie batteri
« Svar #11 Dato: 02. August 2009 kl: 19:40:11 »
Hejsa,

Jeg leder efter et nyt forbrugsbatteri, men syntes at dem jeg finder på nettet er for høje til at kunne sidde i batterikassen under bi-førersædet. Såvidt jeg har målt mig frem til må det ikke være alt for tæt på 18 cm højt. Hvilket bruger i?

Carsten

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tredie batteri
« Svar #12 Dato: 02. August 2009 kl: 21:59:29 »
Citat fra: "Rollenlager"
Eneste ting der kunne ske ved at en af dioderne står af i Ctanges opstilling er at batterierne bliver lagt sammen og begynder at slide hinanden langsomt ned.... men den mulighed er micromal hvis dioderne er store nok og 100 - 200 Amp.  er en fin størrelse som Ctange nævner. Så skal man lige huske at skaffe en anden lade-regulator ( Vinter-type) på ca 15 volt for at kompensere for den tabte ladespænding der står over dioderne, ellers vil man konstant have et halvt opladet batteri i heldigste fald, og så selvfølgelig en 60 Amp sikring ved 100 Amp dioder tilsluttet så man ikke overlister sit system, men det er jo som sagt ikke startstrøm man henter på sine forbrugsbatterier så hvis man sprænger en 60 Amp sikring her har man helt sikkert svinet med sine resourcer..  Vil lige pointere at kølepladen er absolut nødvendig og ikke kan vælges fra, da opstillingen ellers kun holder i et par minutter hvis man er bare halvvejs af max belastningen.... Sidst, man kan også hente en håndfuld af de dioder der sidder i Bosch generatorerne og så presse dem i et par alupader selv, og man kan sagtens parallel koble dem, så hvis man vil have en bro der skal holde til 400 Amp. er det keine problem og så sker der jo det positive at for hver gang der kobles dioder i parallel falder deres samlede modstand og så mindskes problemet med spændingsfald jo ifølge gamle doktor Ohm  :wink


uha det begynder snart at blive spændende, hvem laver en prøve opstilling og testkører :roll:

jeg har selv ideér om at bygge mit elanlæg helt om, med to eller tre forbrugs-batterier, men det bliver jo noget billigere hvis man kan bruge brugte batterier i stedet for nye..
så jeg følger spændt med, spærger man auto elektikeren, vil han jo bare sælge en masse dyre dele  :evil: (har spurt engang  :wink: )
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #13 Dato: 02. August 2009 kl: 23:37:24 »
Dr Thing har allerede installeret det således at der ikke tappes strøm fra startbatteriet, udover når vi starter. Om det er gjort med dioder m.m. vej jeg ikke, men det virker i hvert fald. Når brugsbatteriet er kørt helt fladt om morgenen af køleskabet, så har der aldrig været nogen problemer med at starte.

Vi har kun en gang haft det modsatte problem. Vi havde overnattet i næsten 5.000m højde og vågnede op i en snestorm. Heroppe i den tynde luft kunne vi ikke starte, og da det var koldt havde køleskabet ikke tømt brugsbatteriet i løbet af natten :(

Jeg tror vi prøver løsningen med et nyt ekstra batteri og beholde det gamle. Det andet brugsbatteri er tjecket og vi fik at vide at det havde 95% strøm. Så hvis vi bare kan få to batterier med omkring 90% hver så er vi meget bedre hjulpet end et på 95% :D

Vi kører ofte langt og opladningen vil derfor ikke være noget problem. Vi har også solfanger på, som giver lidt ekstra (lige bortset fra nu, hvor vi camperer under et halvtag i 4 nætter :?
Når vi kører oplader vi ofte alverdens elektronik vha. alle 5 cigatattændere og vores 220V omformer. Her er der ingen problemer sålænge motoren bare snurre :idea:  Det skal lige siges at alle 5 cigarattændere er koblet til marinebatteriet/brugsbatteriet.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #14 Dato: 04. August 2009 kl: 18:31:22 »
Jeg har lige mailet til de to anbefalede forretninger der var nævnt i tråden ang. solfangere. Og her er deres svar. Som i kan se er de ikke enige.
**************************************************
Hej Dennis

Tak for henvendelse

I kan udbygge batteri systemet med flere batterier , bare de er samme alder og type.
Alder forskellen må ikke være størrere end  6-10 mdr.

For at få mere strøm til køleskabet vil jeg anbefale en størrere batteri - ca 100-120Ah som  Banner marine batteri 115Ah/12V
og en solcellemodul  så stor som muligt - f. eks Solcelle SunPower SPR-90 , 95W/12V  som er en meget kompakt modul.
 Så kan i oplade batterier selv om motoren ikke kører.
********************************************************
Hej Dennis
 
Du kan forøge din kapacitet ved at montere et batteri mere, det er rigtigt at der kan tabes lidt effekt ved at have et ældre og et nyt, men det kan du se - under alle omstændigheder vil du have en forøget kapacitit.
Det er muligt at dinbatterikapacitet bliver så stor at dit solpanel ikke kan oplade batterierne helt, dette kan læses med et ekstra solpanel.
 
Håber dette hjælper dig videre - og god tur.
****************************************************

Jeg vælger at tro på sidste svar og håber på det bedste.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk