Forfatter Emne: tredie batteri  (Læst 12112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #30 Dato: 03. September 2009 kl: 03:11:39 »
Hej Dennis,

Jeg har siddet og leget lidt med Paint her i nat, og det kommer måske dig til gode ha ha....  
På det vedlagte billede kan du se en mulig opstilling der vil fungere så længe du ikke
kører med dunkeanlæg (musikanlæg på flere hundrede Watt). Man kan jo installere et såkaldt
skille-relæ, men de virker ikke altid pålideligt og er ret pebrede i pris.  
På det "diagram" :-) jeg har malet, kan du selv bestemme hvor meget hver gruppe skal have
af ladestrømmen, og hvilestillingen giver mest strøm til forbrugsbatterierne. Det kan godt
se lidt krøllet ud, men du er nød til at tage dit forbrug med over på det batteri du
samtidigt lader på, ellers vil du ofte køre startbatteriet fladt mens du lader på
forbrugsbatterierne. Hvis du bruger meget mere end 100-120 Amp må du over i Mosfeets der
er meget billigere at anvende i den tunge ende, end store 250 Amp relæer......men det bliver
en anden gang.... Du skulle ikke få mere end 0,1 volt spændingsfald hvis du overholder den
tommelfingerregel der er vist, og det fald kan du kompensere for hvis du vil, med en anden
laderegulator der giver et par tiendedele mere spænding,  for eksempel en 14.6 volter, de koster
ca. 120 dask.
Jeg kender selvfølgelig godt den der med at lægge alle batterier sammen under ladning ved hjælp af et relæ der bliver aktiveret af en udgang bag på generatoren, men igen...... strøm vælger den letteste vej lige som strømmende vand og det bliver så batterierne med mindst indre modstand
(i reglen de nyeste) der får det meste... så den er ikk´ løsningen på  alle problemer desværre.

Ps.

Man kan også parallel koble 2 stk, 70 Amp. relæer ,som dem her, hvis man er storforbruger.....


http://cgi.ebay.de/Hochleistungs-Relais-f-KfZ-High-Power-Relays-12V-70A_W0QQitemZ270325014714QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item3ef0a060ba&_trksid=p3286.c0.m14

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #31 Dato: 07. September 2009 kl: 05:15:55 »
Tak for tegningerne Leif. Jeg har nogenlunde kunne læse dem, men teksten er lidt svær nogle steder. Jeg er dog blevet lidt forvirret, for det ser ud til at du forbinder de to forbrugsbatterier som jeg først havde tænkt mig. Nemlig fra under førersædet, hvor alle ledningerne er samlet i dag og det batteri der alligevel skal skiftes sidder. Herfra havde jeg tænkt mig at trække en ledning fra plus til plus og minus til minus på det andet batteri, som vil blive placeret under passagersædet. Begge batterier vil selvfølgelig blive så ens som muligt.

Er det rigtigt forstået eller har jeg misset noget? Kan jeg evt. lave operationen således at ledningerne til begge batterier bliver lige lange? Alt det med sikring af opladningen af startbatteriet m.m. har Dr. Thing lavet og det har virket fint, selvom jeg ikke lige ved hvordan det virker.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #32 Dato: 07. September 2009 kl: 08:29:13 »
Hej Dennis,

Batterierne er forbundet så lade-strømmen skal løbe lige langt, for at oplade begge batterier, forbruget er ligeledes forbundet så batterierne leverer lige meget strøm.    

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #33 Dato: 07. September 2009 kl: 08:56:34 »
Fint. Så ved jeg det, og skal nok få det til at virke.
Men lige et andet spørgsmål til når jeg så får mine to forbrugsbatterier installereret. Jeg bruger tit vores kompressor og den forbindes direkte til forbrugsbatteriet. Hvordan gør jeg det, når jeg får to forbrugsbatterier, eller vil det ikke gøre så meget at tappe direkte fra kun det ene?

En løsning som jeg tit har overvejet er et par løse ledninger fra batteriet og ud i "fri luft" så jeg ikke skal flytte sæde m.m. for at komme til batteriet når jeg skal pumpe dæk op. Er der nogen, der har en god ide hertil?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #34 Dato: 07. September 2009 kl: 09:37:52 »
Hej Dennis

Løse lednigner - tjoh - som minimum skal der installeres en kraftig afbryder så du ikke har potentiel brandfare pga kortslutning liggende latent og vente på muligheden for at bryde ud.

Der var på et tidspunkt et billede herinde af nogle fastmonterede stik til at stikke kraftige ladekabler i.

Men, hvor meget trækker kompressoren?

Jeg ville nok selv lave det med et 220V stik og go en 220V stikprop, og et lille stykke brædt med 2 bolte i til at sætte klemsko fra kompressoren på?

Og skrive MEGET tydeligt på stik+stikprop+brædt at det IKKE var til 220V.

En meget simpel og ligetil måde at lave det på?

Derudover - husk gummityller ved alle pladegennemføringer så kablet ikke skarver.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
tredie batteri
« Svar #35 Dato: 07. September 2009 kl: 10:41:51 »
automatsikring og svejsekabler/stik er en mulighed, sådan var det lavet på vores værkstedsbil da jeg stod i lære, kunne godt tænke mig noget lignede selv.
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #36 Dato: 07. September 2009 kl: 22:52:46 »
Citat fra: jensjakob


Og skrive MEGET tydeligt på stik+stikprop+brædt at det IKKE var til 220V.


Nej nej og atter nej. Stik+stikprop er netop til 230V AC og IKKE til 12V DC. :evil:  :evil:  :evil:

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #37 Dato: 07. September 2009 kl: 23:19:36 »
Hej Dennis,

Der er jo kæmpe forskel på jævnstrøm og Vekselstrøm, så umiddelbart ville jeg heller ikke bruge 230 volt udstyr til 12 volts installationer, der opstår en grim varme når du passerer 15-20 amp. I øvrigt lidt farligt med faste udvendige strømudtag, hvis de ikke er i serie med sikring og en indvendig 12 volt hovedafbryder.  Ved beregning af passende ledning til forbrugere i et 12 volt system, er det denne regel der gælder  ( forventet forbrug i Watt  gange ud og hjem i meter, divideret med 200 ) det resulterende kabel-kvadrat vil give maks 0.4 volt spændingstab, som er uden praktisk betydning til alm. forbrug. Husk at hvis strømmen løber gennem stel et stykke af vejen, skal den strækning være med i regnestykket.......

Ps.  Du skal tage din forbrugs-strøm som vist på tegningen, og aldrig fra et enkelt af batterierne (de to lidt tyndere kabler på de øverste batterier )

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #38 Dato: 08. September 2009 kl: 05:01:02 »
Så nu kan jeg læse tegningen.
Jeg har droppet ideen med at kunne tage strøm ud til kompressoren, det bliver for farligt, da jeg ikke kan være sikker på ikke at komme til at trykke på kontakten/relæet ved et uheld. Og jeg har lige fået nye dæk på, så kompressoren skal forhåbenlig ikke bruges foreløbig :D
Jeg har også udtænkt hvordan jeg skal forbinde kompressoren til de to forbrugsbatterier. Der hvor alle ledningerne er samlet i dag, kan jeg jo bare sætten klemmen derpå.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
tredie batteri
« Svar #39 Dato: 26. Oktober 2009 kl: 01:46:27 »
Det har ikke lykkedes os at finde nogle ordentlige batterier. De eneste her er er alm. startbatterier. Forleden var jeg forbi den mest velansete europæer, der har et værksted her i La Paz. Han rustede bare på hovedet og sagde at det var helt umuligt at finde deep cycle batterier her i de fattige lande i Sydamerika. Måske i Chile, Argentina eller Brazilien.

I går købte vi så to alm. startbatterier på hver 70Ah og sat dem under hvert forsæde. Det er ikke den bedste løsning, men den er dog bedre end et totalt fladt forbrugsbatteri. Det virker egentlig ok, og lige for tiden bor vi på en "campingplads" og trækker strøm fra nettet og lader ekstra på batterierne.

Inden vi forlod Peru fik vi renoveret vores starter og generator. Det blev gjort for under 250kr ialt incl. nye SKF lejer overalt.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
tredie batteri
« Svar #40 Dato: 26. Oktober 2009 kl: 09:46:58 »
God pris Dennis ...........  Ja man kan godt tænke sig til, at sydamerikanske indianere
ikke køber mange deep-cycle batterier, men måske, hvis de vidste hvad det var  :lol:
men som du ved,  får de ikke meget i løn vel ........... :wink:
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!