Forfatter Emne: Planteolie i VW-dieselmotor  (Læst 15364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #15 Dato: 13. November 2005 kl: 21:22:30 »
:roll:
lad os som tankeeksperiment forestille os, at en uhæderlig person har fået adgang til en masse rapsolie der ikke er betalt afgift af (feks ved hjemmeproduktion) kunne denne person så ikke bygge en ekstra tank (feks under ladet) med et gevaldigt varmelegeme, der under kørslen varmede olien. I samarbejde med en termostat, kunne bilen så bare slå på planteolie når den var blevet varm og en omdrejningstæller kunne så bare skifte til diesel når maskinen går under feks 1000 omdr.

På denne måde ville man stadig have diesel i tanken, et beviseligt forbrug samt billig brændstof til de lange ture. Det må da også lette ombygningen, da man vel bare kan sætte temperaturen så planteolien har samme konsistens som diesel?? Eller skal man stadig ændre en masse pumpe/dyse agtigt??

Jeg er faktisk blevet stoppet af politi/told og skat engang og de var ude for at kontrolere tankens indhold
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #16 Dato: 13. November 2005 kl: 21:32:52 »
dyserne skal stadig ændres. bl.a. til højere åbningstryk

Djursland

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #17 Dato: 13. November 2005 kl: 21:40:17 »
hej jønne..

du er den første jeg har hørt der er blevet stoppet og de har tjekket tank indholdet.. men sandt er det nok men det er ikke så tit at de gør det heldigvis.  men nu er det jo ikke ulovligt at køre på rapsolie det er bare ikke lovligt at køre på det hvis der ikke er betalt mineralolie afgift på det.
(det er vel også det samme forresten)  men man kunne jo sige at det er den aller første tur man køre på raps..  og jeg har jo tænkt mig at lave en tank inde under ladet og varme rapsolien og motor op med mit fyr og så er det jo varmt hele tiden så bliver der ikke problemer om vinteren..

du SKAL lave din motor om til at køre på rapsolie også selv om du varmer den op...

Mvh Flemming  :lol:

pawel

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #18 Dato: 13. November 2005 kl: 21:52:22 »
jeg er enig i at dysserne skal stilles til et større bartryk, og det samme skal pumpen vel også (??) jeg er i gang med at udskifte min udlidte jx med en 1.9td AAZ motor. har et rapsolie kit til projektet, men er lidt i tvivl om dyssetrukket stadig skal blive ved med at være på 165 bar som det var i jx'eren. hvis det ikke skal ændres vil det være nemt at nøjes med at flytte de gamle trykprøvede dysser over i 1.9motoren. er der nogen i forumet der kan bekræfte at 165 bar er det rette tryk til 1.9td og pumpetrykket skal sættes op til o.96 på et manometer? og hvad er det optimale turbotruk til sådan en - er det ca 7.6 som ved jx motoren? flere gode råd til motorombygning modtages gerne, for nu skal der køres raps.. :wink:  
ps. til dokajønne. du siger du er blevet stoppet og tjekket af strisserne for at køre på raps.. det er i sig selv ikke ulovligt så kan man ikke bare have en gammel kvittering for et rapskøb med afgift? så kan de vel ikke brokke sig over den krydrede økodunst ud af udstødningen... 8)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #19 Dato: 13. November 2005 kl: 22:07:11 »
@dokajønne

Jo det med tanken under ladet kan da sagtens lade sig gøre. Desværre tror jeg bare, at man skal køre den halve dag for at få varme nok i tanken... Og ja, man må da gerne have raps i tanken. Mon ikke de checkede for farvet fyringsolie? Rapsen er jo tanket i Tyskland - fuldt lovligt og uden afgift.

@pawel

JX og AAZ har samme dyseåbningstryk med rapsdyser. Mine ligger på 175, men 165 bar kører sikkert også fint.

Pumpens timing er sikkert fin ved 0,96 - målt med et måleur! Toerencen går helt op til 0,97 ved 155 bar dyseåbningstryk, så 0.99 - 1,03 var måske endnu bedre. Jeg kører selv 1,01 mm

Så håber jeg sandelig ikke at dit turbotryk er 7,6 bar - jeg mener - de sejeste traktorer til traktortræk har måske kortvarigt 5 bar - men så har de også dobbelt stålwire om topstykket... :P  Nå undskyld spøg til side. Du mener selvfølgelig 0,76 bar - og det er også fint til AAZ'eren.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #20 Dato: 20. November 2005 kl: 21:11:08 »
Sidder med de originale gløderør fra jx og de nye som er anvist fra elsbett-sættet. elsbetts gløderør er betydeligt længere, og det undrer mig lidt hvorfor så meget længere, for når de stikker så langt ud i forkammeret ødelægger de så ikke dyssens forstøvning? jeg forestiller mig at når olien rammer de her lange glødestudser så er den fine forstøvning fra dyssespidsen kraftigt spoleret og hvirveleffekten i forkammeret sat godt og grundigt ned... :?: jeg har tænkt mig at se om de originale gløderør kan starte op med rapsolie, for de generer dyssens forstøvning ikke nært så meget som elsbetts gløderør...
Jarl, du har jo et hjemmebygget rapskit; har du længere gløderør end de originale fra jx.?

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #21 Dato: 21. November 2005 kl: 00:26:01 »
hjemmeside med firma der sælger filterenhed med vaskbart filter og termostatstyret elopvarmningsenhed

http://www.biodrive.ch/

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #22 Dato: 21. November 2005 kl: 07:34:30 »
Citér
Jarl, du har jo et hjemmebygget rapskit; har du længere gløderør end de originale fra jx.?


Jeg kører standard ud fra samme ovevejelser som dig. Der findes gløderør i 21, 23 og 25 mm. 23 var måske et godt kompromis?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Haardberg

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 126
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #23 Dato: 26. November 2005 kl: 00:28:19 »
her er en lille artikel om en, ja slags planteolie bil hehe

http://www.jp.dk/explorer/centralamerika_artikler:aid=995802/

pawel

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #24 Dato: 09. December 2005 kl: 11:58:48 »
hej t3allierede.
Så går jeg endelig en positiv weekend i møde, for langt om længe har t3eren fået et nyt hjerte, - en ombyttermotor nyrenoveret blok boret op til 1700 med ekstra kølekanaler og en sprit ny top. :D  den fik en ny kobling når nu den alligevel var ude og tilbage er der så kun at montere den nye vandpumpe, oliekøler fra tyskland og lidt diverse slanger...
mine overvejelser drejer sig om hvordan jeg skal køre denne spritnye motor til på de første 1000km. raps eller diesel.  :roll: jeg synes selv at det virker mest sikkert at indstille pumpe orginalt og køre de første 1000km på diesel, og hvis ingen problemer så skifte olie og efterspænde Nm på toppen og opjustere pumpetrykket til raps.. - når dyssernes åbningstryk er 165 bar, skal pumpens Fürderbeginn op på 1.00 eller hva' :roll: og hvor meget skal der skrues på mængdeskruen. Jeg tænkte at mængdeskruen burde måske skrues lidt op med det samme pga dyssernes højere åbningstryk?
det korte af det lange: er det ikke mest sikkert at holde sig til originalindstillingerne og køre den til på diesel, og så derefter omjustere pumpen en gang til for at den passer til rapsdrift?
anyway, jeg er superglad for min motorinvestering...-så kan den endnu et par hundrede tusid igen..!jubii   :D
mange hilsner og god weekend
pawel

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #25 Dato: 05. Maj 2006 kl: 14:59:08 »
Jeg har fået blod på tanden med at konvertere min TD til Rapsolie.

Hvad skal der til at lave et filter med varmeelement EL/varmt vand.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #26 Dato: 06. Maj 2006 kl: 17:02:50 »
Du skal bruge et forlængerstykke til det gevindstykke, der sidder i den originale oliefilterflange.

Prøv at kigge her:

www.monopoel.de
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

The Dude

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #27 Dato: 28. Maj 2006 kl: 23:12:20 »
Nu er det jo altid hyggeligt at få gæster. Men hvis jeg ikke tager helt fejl, så laver "blogGreen 88" ikke andet end at reklamere til en eller anden infoside, for at flest mulige skal klikke sig ind på den. Ka' vi ikke få vippet ham ud????
Hvis jeg tager fejl, så vil jeg selvfølgelig undeskylde det allerede nu. Men ellers mener jeg at han bør slettes, inden vi drukner i reklamer.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #28 Dato: 29. Maj 2006 kl: 10:11:52 »
Gu' ve' om det er en selv gennereret profil... det er jo fuldstændig sort snak !
Respekt til hans programerings evner, hvis det er tilfældet...  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Planteolie i VW-dieselmotor
« Svar #29 Dato: 29. Maj 2006 kl: 15:44:27 »
hej hej med jer..

da jeg så det indlæg i går  tænkte jeg hvad er det lige det har med vores biler at gøre men tænkte at der var nok noget længere inde på siden som jeg ikke lige hade tid til at se efter..

men lad os bare vippe ham ud hvis det er som The Dude siger

Mvh Flemming  :lol: