Forfatter Emne: Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER  (Læst 9849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Dato: 01. Februar 2008 kl: 23:22:58 »
Så havde 4x4 og Dokajønne sgu lige noget ustruktureret tid, hvor den ene af syncroerne blev forsøgskanin på at svejse/tinne pladesamlingerne.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #1 Dato: 01. Februar 2008 kl: 23:39:29 »
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #2 Dato: 01. Februar 2008 kl: 23:53:18 »
Hvad er formålet med at punkte det først?

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #3 Dato: 02. Februar 2008 kl: 02:22:12 »
Det er vel bare karosseritin ? som blev brugt før polyesterspartel blev opfundet.

Hvor har i købt det, og hvordan er det at arbejde med ?
Mvh. Casper

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #4 Dato: 02. Februar 2008 kl: 09:09:52 »
Det ligner noget på Ærtebjergvej  :wink:

Hvorfor mener i tin skulle være bedre at fylde med, end gummi/plast. Så længe du ikke fortinner det hele ude og inde fra, er det vel ikke andet end at usætte rusten lidt. ?

Nu er der vel ikke bøjlespejlepå vej til den ? 8)

Kurt
Kurt - 25115788

Crapz

  • Gæst
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #5 Dato: 02. Februar 2008 kl: 09:10:38 »
Det ser da nice ud vi også gerne vide hvor man får sådan noget tin osv. ;D

PARKHAVE

  • Gæst
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #6 Dato: 02. Februar 2008 kl: 11:11:18 »
"rigtige" pladesmede fra før verden gik af lave bruger tin. Det er sværere at lave, men giver et meget bedre og ikke mindst holdbart resultat.
2 metaller har det på en eller anden måde bedre sammen en plastic og metal IMO.

Se blot på den video der er linket til hvor de i tyskland laver en syncro "Top Dollar", der bliver skærmkanterne også lavet med tin.

Lavet rigtigt har tin også den indlysende fordel at det kryber ind imellem samlingerne.

T3Sync

  • Gæst
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #7 Dato: 02. Februar 2008 kl: 12:40:26 »
:shock: Det bliver et super clean look hvis alle samlinger laves sådanne , det ser sku for fedt ud .


 :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D  :D

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #8 Dato: 02. Februar 2008 kl: 19:04:39 »
Nu begynder jeg, så støder Peter forhåbentlig til senere i tråden.

Vi tinner/lodder for (som Parkhave siger) at få en forbindelse metal mod metal i stedet for metal mod polyester(vi fik faktisk ideen efter at have set supersyncro filmen).
Ja med rust i pladesamlingerne udsætter man det bare, men vi håber at udsætte det 10 - 20år :D
Punktsvejsningerne er delvist for at gøre samlingen mere hård og delvist for at gøre påsmøringen af tinnen lettere (det løber højest ned til næste punkt) ellers er det faktisk snydenemt.
Vi har brugt rigtig karosseritin

Vi er meget spændte på om det holder og om det er til at gøre om :roll:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #9 Dato: 02. Februar 2008 kl: 20:55:21 »
Tak for tips, det ser ud til at vi har gjort alt det rigtige (bortset fra at vores træpind ikke havde lagt i olie (hvorfor?)). Man er ikke i tvivl om hvornår tinnen har den rette temperatur, så er det ligesom at smøre rugbrød. 8)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #10 Dato: 03. Februar 2008 kl: 00:05:34 »
Hvis træspartlen ligger og suger olie eller loddevand, er den lettere, at rette til med.
I hine tider rettede man af med en karrosserifil
(senere luftsliberen - Ahem ) og sled knoerne til blods,hvorefter Mester med luppen gennemsøgte hver en fortinning. (Så han kunne finde noget at kritisere og brokke sig over, thi så var hans dag reddet )
Det eneste minus ved fortinning er, hvis man senere hen skal lægge en svejsning samme sted. Det syder og sprutter, og kan gøre nederdrægtigt ondt, når "flyvende tin" rammer skindet.
 :D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #11 Dato: 03. Februar 2008 kl: 10:26:25 »
Metal mod metal kontra metal mod polyester.
Det skriver du som en religiøs oplevelse, skal den også lakeres med metallak. :lol:  Bilen ruster vel også der hvor der er pladeombuk, metal mod metal, eller et sprøjt med zink.

Er det ikke lige så sandsynligt at rusten kryber under tinnet, som det kryber under lak, polyester, gummilister og alt andet.

Jeg kan godt se pointen med at glitte det pænt jævnt, men at det skulle være bedre til at "DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER" er jeg ikke helt med på.  I vender vel tilbage om 10-20 år med besked.  :P

I mellem tiden hvordan gik det med københavner fuldsvejsningen. ???
Er der nogen der har haft angrebet problemet indefra med tin, svejsning, sealing eller andet spændende. ???

Rusten er en fælles fjende, og det er sku fint i forsker i sagen, hvis der er enkelte der ikke læser med og studerer billeder, må de være i familie med en pladesmed. Keep on rocking.

The boyz are back in town med Tin Lizzy.  :lol:

Kurt
Kurt - 25115788

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #12 Dato: 03. Februar 2008 kl: 11:08:39 »
Vi har en forhåbning om at det bliver sværere for rusten at krybe ind under tinnen. Ikke mindst fordi at man jo først fortinner med noget maling-konsistens-agtigt som efterfølgende koges af med brænderen. Om noget tror jeg at lige præcis denne del af processen er super mod rusten. Lidt ligesom galvanisering bare med en pensel, men lad os nu se.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Crapz

  • Gæst
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #13 Dato: 03. Februar 2008 kl: 12:06:33 »
sad og kiggede på nettet efter lodde tin til bien og fladt over noget på vwnettet.dk

Citér
Ja det er det jeg mener, sandblæse sådan et område, rense det af med saltsyre og så fortinne det med "tinea". Et produkt som er en blanding af loddevand og tinpulver. Det pensles på og varmes op og tøres rent med en våd pensel eller klud og varmes efter så det flyder helt sammen.


nogen som kender til det Tinea ?

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Projekt: DØ SATANS RUST I PLADESAMLINGER
« Svar #14 Dato: 03. Februar 2008 kl: 13:22:22 »
Citat fra: "Crapz"
sad og kiggede på nettet efter lodde tin til bien og fladt over noget på vwnettet.dk

Citér
Ja det er det jeg mener, sandblæse sådan et område, rense det af med saltsyre og så fortinne det med "tinea". Et produkt som er en blanding af loddevand og tinpulver. Det pensles på og varmes op og tøres rent med en våd pensel eller klud og varmes efter så det flyder helt sammen.


nogen som kender til det Tinea ?


det lyder som "fortinner"

mht. at efterarb karosseritin, har jeg altid lært at man ikke må slibe i det med luftsliber, da det er tungmetaler som aldrig kommer ud af lungerne :!:
men man skal istedet bruge en grov karosserifil  :)

jeg har selvtænkt tanken med at fylde tin i alle samlingerne, men det er jo et kæmpe arbejde :cry:
men jeg tager sku hatten af for jeres projekt, godt at der er nogen med pionerånd  8)
flot arbejde :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D