Jeg vil lige fortælle en historie fra det virkelige liv. I forsommeren købte jeg en T3 Syncro af en mand, der ikke have været lige heldig med valg af mekanikere.
En af de værste var, at han havde fået skiftet øverste bærearmsbøsning på et autorisere folkevognsværksted. Da han hentede bilen gjorde han opmærksom på at højre forhjul ikke havde samme hældning som det venstre. Tre gange var han nede og klage over hjulskævhederne og vognes manglende evne til selvopretning. På den færdige regning inclusiv udskiftning af bøsene, stod der yderligere "sporing ifølge kunde" og han fik en bon på ca 7K.
Nå jeg købte bilen og kørte hen for at checke sporingen. Caster vinklen var ca 4 grader "skæv". Vi skruede og skruede men lige meget hjalp det. Hjem og læse i de tykke bøger, snakke med nogle kloge, indtil jeg kunne konstatere at Bæreåget var vendt 180 grader forkert.
Det tog mig ca. en halv time at vende åget rigtigt. Tilbage og få bilen sporet. Caster, Camber og toe-in i det rigtige rækkefølge. Nu kan bilen styres med en "lillefinger" selv ved de høje hastigheder (ned af bakke og med vinden i ryggen).
Billede 0105 sidder Åget rigtigt
Bilede 0101 er det vendt forkert. Bemærk at den store bue skal vende bagud på begge sider.
Selve adskillelsen er nem. Aftag hjulet, fjern de to bolte der holder øverste bærekugle med en 6 mm umbraco og sving forgaflen tilside. Fjern skruen på bærebolten 19 mm. Med en 14 mm umbraco på en ½ tomme top vrikkes forsigtigt indtil at bolten har løsnet sig fra de to koniske skiver (bestemmer camber). Kan være vredet sammen på grund af forkert indstilling eller rust. Bolten kan nu nemt trækkes bagud. Bøsene skal presses ud og gives en lille svejseklat for at sikre dem..
Smør det hele godt og vend Åget rigtigt og få den sporet.
så kører det bare derudaf.
Preben Busk