Forfatter Emne: CT leaderbatterier  (Læst 4927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Dato: 19. Februar 2011 kl: 14:01:56 »
Hej
Har mulighed for at få nogle næsten nye 12 volt - 78 Ah CT leaderbatterier som har værret brugt til back up. Er det mulig at de kan tåle at blive opladet af bilens generator, tænker på at bruge dem som forbrugsbatteri.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #1 Dato: 19. Februar 2011 kl: 16:51:59 »
Ja du kan lade dem uden problemer  med bilens generator,  de har samme lade-karakteristik som de alm. såkaldte "flodded" batterier. De kan tåle mindst samme ladestrøm, ofte større, end en standard bly akkumulator, da de har langt mindre indre modstand og derfor ikke bliver varme i samme grad som de alm. bly akkuer. Hvis du kigger manualerne fra bedre ladeapparater igennem, vil du se at de skal lades ved den samme indstilling som det gode gamledaws blybatteri. Pas på ikke at lade dem med den indstilling der passer til såkaldte FREEDOM (Bly calcium) batterier, da de herved lades ved højere spænding, da bly-calcium først gasser ved ca. 15 volt. Det er for meget for et AGM batteri som dem du påtænker at indstallere.

http://www.daviddarling.info/encyclopedia/A/AE_absorbed_glass_mat.html
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Svar #2 Dato: 19. Februar 2011 kl: 21:24:25 »
Hej Rollenlager
Tak for den fine oplysning.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #3 Dato: 20. Februar 2011 kl: 17:28:00 »
Hej Brandmand,

Det er nogle rigtigt gode batterier, men husk samtidig at montere et godt skille relæ, for hvis du bare kobler dem ind parallelt sammen med den almindelige fastmonterede akkumulator under ladning, og så ellers kobler dem fra når ladningen ophører, vil du ret hurtigt få problemer med at starte bilen. AGM batterierne har jo en fantastisk lav indre modstand, så strømmen vil lige som vand jo altid finder den letteste vej gennem taget, finde det lettere at løbe gennem AGM`erne så startbatteriet kommer på smalkost. Altså skal du ha` et godt elektronisk skille-relæ, og ikke et af de små billige ” de er nu dyre nok”  Bosch relæer, til et par hundrede Kr.  Det svenske Tystor som Kjøller handler med, er simpelt hen sagen her. Find det et andet sted på nettet, for Kjøller har ”mistet jordforbindelsen”  for at blive i el-fagets termer, med hensyn til sine priser.
 

Ps.  Har kæmpet med strømproblemer i min båd i 25 år så jeg har set det meste..... også de dårlige løsninger :-)
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Svar #4 Dato: 20. Februar 2011 kl: 18:46:45 »
Vil det sige at jeg ikke kan bruge det orginale skille-relæ der sidder i bilen.Mener det er et mekanisk relæ.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #5 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:04:58 »
Jo, men de "mekaniske" for der er jo lidt elektronik i dem.... er bare ikke så præcise og pålidelige
som de svenske Tystor, der bygger på en helt anden teknologi. Det er Mosfeets i det svenske skille
relæ der åbner og lukker for strømmen, og der er ikke og bliver ikke nogen kontakt modstand der
kan vælte en helt præcis reulering.  Selv om det er transistorer der styrer ladestrømmer i Tystor
relæer, er der ikke det sædvanlige spændingstab over relæet som man ellers ofte ser over halvledere
på (0,5 volt)  men nej ..der sker ikke nogen ulykker ved at afprøve det skillerelæ du allerede anvender,
men det helt optimale er et Tystor relæ eller tilsvarende mosfeet skillerelæ.

All the best

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
CT leaderbatterier
« Svar #6 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:18:44 »
Citér

Jo, men de "mekaniske" for der er jo lidt elektronik i dem.... er bare ikke så præcise og pålidelige
som de svenske Tystor, der bygger på en helt anden teknologi. Det er Mosfeets i det svenske skille
relæ der åbner og lukker for strømmen, og der er ikke og bliver ikke nogen kontakt modstand der
kan vælte en helt præcis reulering. Selv om det er transistorer der styrer ladestrømmer i Tystor
relæer, er der ikke det sædvanlige spændingstab over relæet som man ellers ofte ser over halvledere
på (0,5 volt) men nej ..der sker ikke nogen ulykker ved at afprøve det skillerelæ du allerede anvender,
men det helt optimale er et Tystor relæ eller tilsvarende mosfeet skillerelæ.

All the best

Leif

Skillerelæet hedder Septor 1275, ikke Tystor. Tystor er navnet på laderen.
Det er ganske rigtigt superkram. Jeg har begge dele i båden og har lige købt et sæt, som snart skal monteres i Arnold.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline brandmanden

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 242
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Svar #7 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:31:33 »
Tak for oplysningerne, jeg vil investere i en septor.
Hilsen John & Gullann

 VW T3 Karmann Gipsy camper

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
CT leaderbatterier
« Svar #8 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:44:31 »
Lige en advarsel.....septor 1275 Duo er ikke billig. Tallet er stort set også prisen i kr. Men læs evt om dens egenskaber på Kjøllers hjemmeside, den har nogle fede fordele, sammenlignet med mere simple skillerelææer.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #9 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:50:04 »
Ho ho ho....bytter altid om på de to åndsvage navne.... Men til sagen, jeg har ikke haft skyggen af problemer siden jeg satte sådan et sæt i den gamle skude, det er forbind og glem..... Rigtigt godt kram eller kramgodt som de siger på den anden sidan Sundet.

Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #10 Dato: 20. Februar 2011 kl: 19:53:10 »
Som sagt.... Kjøller er ikke billig, så man gør klogt i at finde den på nettet fex. i sverige !!!!!
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline joker

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Svar #11 Dato: 20. Februar 2011 kl: 20:12:52 »
Jeg har købt en hos Bosch i Esbjerg 495,00kr
Hilsen Villy

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
CT leaderbatterier
« Svar #12 Dato: 20. Februar 2011 kl: 20:27:10 »
Jeg har lige indvisteret i dette..    men 100A sikringer fra thansen koster næsten lige så meget.   men skide smart at man kan koble batterierne sammen, hvis der mangler start hjælp.

http://fribord.dk/content/?88,fribord-skillerel%C3%A6-12v-og-24v-100a

Jeg målte lige på mine to batterier inden jeg koblede dem fra.  pudsigt nok stod de begge på samme V  nemlig 12,4..   = 50 % mener jeg det er...   et alm relæ er altså ikke nok. ;(
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
CT leaderbatterier
« Svar #13 Dato: 21. Februar 2011 kl: 19:58:02 »
Hvis du giver 100 for en alm. trådsikring skulle du måske overveje at se de automat sikringer på dette link Poot, jeg har købt flere på 80 og 100 Amp. fra ham, og hvis du bestiller dem med et par dages mellemrum så han ikke kommer flere i hver pakke, ligger de lige under fortoldnings-grænsen på de 80 Kr. incl. forsendelse.  Længere nede på siden har han links til 100 Amp og 200 Amp. men han er vist lige løbet tør for dem på 100 Amp.  Sikringerne kan også anvendes som en hurtig hovedafbryder på en batteri-gruppe.

Hvis du søger på ebay efter breaker kommer de frem i alle afskygninger...  Jeg har også købt dem fra en Ebay-forhandler der hedder Ipodworld til samme pris (Under fortoldningsgrænsen Incl. forsendelse)

Leif

  http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Car-Audio-Amp-12-Volt-12v-Inline-Power-Circuit-Breaker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5adea3aa27QQitemZ390282324519QQptZCarQ5fAudioQ5fVideo
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!