Forfatter Emne: Forbrugsbatteri  (Læst 5460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Dato: 25. April 2013 kl: 23:58:27 »
Vi er ved at være trætte af flade forbrugsbatterier i Mary.

Hvad vil i anbefale?
Indtil videre har vi brugt en halvdårlig løsning med 2 stk. startbatterier under de to forsæder. Det er bare ret dyrt i længden.

De oplades af generatoren og af et solpanel. Mary er ikke indrettet så man kan tilslutte hende til ledningsnettet (bortset fra en batterilader direkte på batteriet)

Jeg har overvejet et AGM eller deep cycle batteri (men er dette ikke to sider af samme sag).

Vi overvejer at købe et stort batteri på ca. 150 Ah, som så skal instaleres i det bagudvendte sæde bag chaufføren.

Nogen gode steder at i kan anbefale at kigge/købe
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline Aakerman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 618
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #1 Dato: 26. April 2013 kl: 01:09:07 »
Hej Dennis
Dengang jeg var et helt ungt menneske på det danske arbejdsmarked, solgte jeg "teknisk gummi" og det indbefattede akkumulator kasser.
Det er godtnok sådan ca 35 år siden, men der er nu noget der "hænger ved". Jeg leverede batteri kasser (her forstået som selve akkumulator  kassen uden indmad og med låg). Dem leverede jeg til de mange små akkumulator producenter der var her i Danmark (der var rigtigt mange) plus til forsvaret, tanks, PMV, Ubåde og gud ved hvad.

Jeg lærte nogle ting hos de der "akkumulator magere" og det er, og det er for een gang gyldigt, man får hvad man betaler for. Det er faktisk ingen kunst at lave et batteri, der på papiret afleverer det  som det skal, kunsten er at lave et batteri der holder (under forudsætning af, at du plejer og nurser det med pulslader) og hvad har vi haft.

Et startbatteri (og det ved du godt) er designet til at levere hele "balladen" til en startmotor der kan levere 3-4 Hk på basis af 60 amp, det er bare "all in"

Forbrugsbatteri er mere i "billedlig talt" den elektriske løftevogn, der helst skulle kunne arbejde hele dagen, det er en hel anden aflevering af strøm. Langsomt og glidende, fremfor lige på og hårdt :P

Så er der lige det, at du  udsætter dit batteri/akkumulator for fysiske udfordringer, i form af rystelser af større eller mindre grad.

I dag bliver batterier produceret hvor det er billigst, altså på den store fabrik i Kina. Så derfor kan man godt "shoppe lidt rundt", og selv sætte grænsen for, hvornår det bliver for dumt.

Jeg holder mig personligt til Varta, de har været på markedet i ca 109 år, uanset hvor de får lavet deres batterier, så sætter de een eller anden standard/foreskrift.

Ja det koster for et 150 Amp, (som lyder lidt af et overkill) små to af de "lange", men jeg er sikker på, at vælger du et marine forbrugsbatteri, i en god kvalitet, og passer du det ordentligt, så har du god strøm, i rigtig lang tid.

Men Dennis, kør en "price runner, på sagen. Jeg har lige gjort det på et batteri til min Roomba robot støvsuger, og prisforskellen var 400 dkr, mellem et originalt og en efterligning (og jeg kunne ikke se forskel.

www.batteribyen.dk
mvh

Bent
Medlemsnummer 189
Syncro 14" Caravelle JX 91 "Geo"
Sika Transporter 2,1 WBX 89 "Snehvide"

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #2 Dato: 26. April 2013 kl: 08:14:06 »
@Dennis.

Som I bruger Mary, vil jeg sige at et tokreds batterisystem må være et must, selvom I har klaret jer uden hidtil. :)  

Som nævnt og beskrevet i tidligere tråde har jeg investeret i et Exide Gel 120Amp forbrugsbatteri, som jeg efter betaling hos en marineforhandler på havnen afhentede hos Exide i Vejle.

Som Bent også skriver er der stor forskel på et startbatteri og et godt forbrugsbatteri, og du må ikke bruge et forbrugsbatteri, som startbatteri. Det er det ikke beregnet til og kan ikke tåle det.

Yderligere er det vigtigt at holde sit batteri ladet 100% op i hvileperioderne, hvis man vil have sit kostbare batteri til at holde i 15 år. Der er solcellerne vigtige, da de kan holde batteriet 100% opladet til daglig, når I ikke er på tur.

Mit Exide Gel holder en hvilestrøm på 13,14V, hvorimod mit almindelige standard startbatteri ligger på de mere almindelige 12,75V

Et batteri anses for fuldt opladet når det holder en hvilestrøm på 12,72V

Gel batterier har yderligere den fordel at de kan tåle langt større afladning end almindelige batterier.
Det påstås, at det kan tåle en dybteafladning ned til 7V, hvis afladningen ikke står på for længe. Et almindeligt batteri tager skade hvis det, selv kortvarigt, kommer under 10,5V

Batterivagten på mit køleskab afbryder ved netop 10,5 V og det er nok, trods alt, det laveste, som jeg vil satse på, at aflade mit batteri ;)

Dennis jeg vil kraftigt anbefale dig ( og i øvrigt alle, der pusler med at lave dobbelte strømsystemer ) at investere i en lille bog, der egentlig er lavet til bådfolket. Den hedder: El om bord og kan fås for små penge hos visse bådforhandlere.

Den beskriver detaljeret, men let forståeligt, alt omkring 12V strømsystemer, landstrøm, og også om virkemåde og vedligehold af forskellige batterityper.

Den er simpelthen guld, når man går og roder med, eller skal opbygge systemer i både eller biler.

[attachment=14218]P1022328_2013-04-26.JPG[/attachment]

[attachment=14221]Tommelfingerreglerfor12vel.jpg[/attachment]

[attachment=14219]P1032329_2013-04-26.JPG[/attachment]

[attachment=14220]P1022326_2013-04-26.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #3 Dato: 26. April 2013 kl: 11:01:27 »
Tak Kim, rigtig god information.

Afføder et par spørgsmål ?

Hvilket laderelæ har du monteret i generatoren på den "Grønne" ?

Nogle taxaer, ved jeg, kører med 14,7 V relæer, men det slår jo ikke for godt til for at nå 14,4 V. på batteriet !

Og dermed  få batteriet fuldt opladet.

Eller bliver spændingsfaldet væsentlig mindre med 1 el. 2 kvadrat tykkere kabel, mellem generator og batteri ?

Da vi begge monterede solpaneler sidste år snakkede vi netop om vigtigheden af dimension på kabler og så vidt muligt, gerne over i "tykkelse"

I den forbindelse, jeg er heller ikke så imponeret af Matronic`s relæ, og der er altså ikke plads til ret tykke kabler i dets indgange.

Panelerne giver fint 16-18 V. og jeg tror sagtens vi kan opnå ½-1 V. mere på forbrugsbatteriet med ordentlig grej. men det er over 13 V.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #4 Dato: 26. April 2013 kl: 12:37:45 »
@kh

De fine hvilespændinger er ikke generatorens fortjeneste, men hovedsageligt solcellernes og lejlighedsvis Tystorladerens.

Min generator genererer 14,4 V med et standard Bosch spændingsrelæ, men når strømmen når startbatteriet, er der kun 13,2V.

Da der er masser af knald på min startmotor, er kablerne og stelforbindelsen til den formodentlig ok, så jeg tror af det er det kun 10 mm2 tykke kabel, der går fra generatoren og til startmotoren, der er synderen. Det er ikke meget til en 90amp generator.

Kablet vil, om en uges tid, blive forøget med yderligere et 35 mm2 kabel, og så vil jeg håbe at ladespændingen kommer godt op over 14 V på startbatteriet.

Så det er altså hovedsageligt mit solpanel, der skal have æren for de fine hvilespændinger, og når der bare er moderat sol  på, ligger ladespændingen, på forbrugsbatteriet, fint oppe på de maximale 14,4 V .

Det at batterierne stort set altid er ladet 100% op pga solpanelet, skulle sikre dem en meget lang levetid med maximal ydelse.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #5 Dato: 26. April 2013 kl: 13:05:39 »
@Kim, har din bil startbatteriet under en af forstolene ?

Så er der jo et stykke vej at "tabe" på.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #6 Dato: 26. April 2013 kl: 14:42:35 »
Tak for gode svar.
Jeg skal helt sikkert have fat i den lille el bog.

I Mary har vi jo egentlig 3 batterier.
Startbatteriet tæt ved motoren og så de to andre forbrugsbatterier (startbatterier) placeret under sædekasserne. Selvfølgelig adskildt af et skillerrelæ. Solpanelet går direkte på polerne af det ene "forbrugsbatteri".

Jeg er godt klar over at startbatterier på ingen måde er fornuftigt som forbrugsbatterier, men det blev lavet som en nødløsning i Sydamerika, for der fås ikke andet end startbatterier, da markedet for både og autocampere er ekstremt lille.

Jeg ofrer gerne et par tusinde kr. på et godt forbrugsbatteri, som vil kunn holde. For det er alligevel billigere i det lange løb.
Vores forbrug er jo; køleskab, lys, radio, vandpumpe og oliefyr m.m. når vi holder stille (og det kan vi godt gøre flere dage i træk når vi har slået lejr).

Ønskescenariet er muligheden for stadig at kunne have dem siddende i batterikasserne under forsæderne, således at vi ikke "mister en masse plads" i det bagudvendte sæde bag førersædet (for denne kasse bruges som madkasse når vi er på ture og ekspeditioner). Men det er lidt svært at finde andet end startbatterier, som fysisk passer heri og så har jeg samtidig balladen med at de skal begge være helt ens i "styrken" så det "dårlige" ikke æder det "gode" batteri. Men jeg har indtil videre ikke kunne finde nogen deep cycle, AGM eller GEL batterier som kan dette. De batterier af disse typer i ca. 150Ah er for store og må derfor bygges i "madkassen".

Kim, hvad er målene på dit Excide 120Ah Gel batteri? og hvad koster det ca.?

Hvis i har et godt sted at anbefale og et godt batteri til vores brug, må i gerne poste det  :)

Hvis i finder
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #7 Dato: 26. April 2013 kl: 15:05:22 »
@Dennis

Det er klart en fordel med ét stort forbrugsbatteri af grunde du bl.a. selv nævner. Hvis du bruger 2 parallelforbundne skal du lade + på det ene og minus på det andet.

Hvis jeg var dig ville jeg omprioritere mine oplagringsrum og placere et stort batteri under det bagudvendte sæde. Gel batterierne er helt tætte og kan i teorien ligge ned, så du behøver ikke bekymre dig om en kasse uden om det. Du kan evt investere i et par clip on polsko til dine batteripoler, så eleminerer du faren for, at du kommer til at kortslutte polerne, med noget der ligger i samme rum.

Jeg havde de samme overvejelser da jeg monterede min Webasto under R&R sædet. Ærgeligt med den manglende stuveplads til hårde og tunge ting, men nødvendigt :(

Det batteri, jeg har køb,t er det der er indrammet med kuglepen, nederst til højre på vedhæftede PDF, og jeg gav 2490 kr for det sidste år, hos marineforretningen på Vejle havn.


[attachment=14233]P4262420.JPG[/attachment]
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #8 Dato: 26. April 2013 kl: 15:14:30 »
@kh

Ja, det er under højre forstol, og du har ret, der er lang vej, men startermotoren fungerer som sagt fint, så jeg tror at det er den meter fra generatoren og til starteren, der med sine 10mm2 er alt for lille. Sammenlagt 45 mm2 skal nok gøre en forskel :cheer:
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #9 Dato: 26. April 2013 kl: 18:55:59 »
@porteren
Din ene meter 10 mm2 vil ved en strøm på 90A kun give et spændingsfald på 0,1647 V
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #10 Dato: 26. April 2013 kl: 19:30:03 »
@ Dennis, Exide har batterier på 60-65 AMP. som kan være under stolene, jeg har set nogle på 70 AMP., men kan ikke huske fabrikatet.
Ved heller ikke om de, i den bil jeg har set dem i, var forbrugsbatterier.

Du skal dog have for øje, at vælger du løsning med to batterier skal der paralelforbindes på en måde, som giver ens ladning og ens forbrug på begge batterier.
Det er vigtigt når du lader med solpanelet, og det er måske også Kims tanke med at ændre til et større batteri.

Vi har som KIm et stort batteri, og det gør tingene lidt nemmere med ladning og forbrug, og også da vi fik vores solpaneler.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #11 Dato: 26. April 2013 kl: 19:52:38 »
@4x4

Tak Peter, det er noteret.
Det har jeg ikke regnet på, og det er da også klart, at der er et spændingsfald i det 2-3 m lange 50 mm2 kabel, fra starteren til batteriet.
Stelforbindelserne og de øvrige forbindelser, skal helt sikkert også checkes, når jeg går i gang med at løse problemet.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #12 Dato: 26. April 2013 kl: 21:56:03 »
det er to stk. 75Ah batterier at vi har i batterikasserne under forsæderne. Selvfølgelig forbundet korrekt.
Men da det er startbatterier, så dur det ikke i det lange løb. Og desværre har vi ikke kunne finde forbrugsbatterier i denne fysiske størrelse.

Jeg har lige haft et batteri nede i "madkassen" og det fylder forbavsende lidt.
Så det bliver løsningen med et stort batteri. Jeg tror at jeg kigger forbi marineforretningen i Vejle inden længe.

Kim, den hvide kasse du har batteriet i. Er det en batterikasse eller bare en kasse?
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Forbrugsbatteri
« Svar #13 Dato: 26. April 2013 kl: 22:52:38 »
Det er en batterikasse, oprindeligt beregnet til det gamle Varta forbrugsbatteri, der ikke var så tæt som Exiden . Exiden er i øvrigt for høj til at være i kassen med låg på.

Batteriet er sikret med tre remme, hvoraf den midterste er boltet gennem bunden af bilen med lasker på bagsiden, Jeg skal ikke have et 40 kg projektil flyvende rundt i bilen ved en evt. ulykke.

Kassen behøver du ikke, men en stærk ramme af træ eller stålvinkler til at stabilisere batteriet sideværts er klart at anbefale.

Forretningen hedder Vejle Marineservice og ligger på Dyrskuevej 19 i Vejle. De er billigere end de fleste og er til at forhandle lidt med.

Jeg er ret sikker på, at du vil få langt mere energi ud af et gel batteri på 120 amp end fra to gange 75 amp startbatterier.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Forbrugsbatteri
« Svar #14 Dato: 04. Maj 2013 kl: 21:32:26 »
Jeg var omkring Vejle Marineservice forleden dag og købte et batteri magen til dit Kim, og til samme pris  B)

Det passer perfekt "bagerst" i madkassen (det bagudvendte sæde bag føreren). Højden er ca. 1 cm fra toppen og i Marys længderetning passer det lige præsis med at det kan stå mellem påfyldningsslangen til vandtanken og op imod skærmkassen under føreren. Denne del af madkassen var altid ret træls at komme til, så fint nok med et batteri der.

Nu bliver der frit i de to batterikasser under forsæderne, dvs at værktøj, kompressor og slæbetove bliver lagt der.
Det frigiver jo noget plads under R&R sædet, hvor der så kan lægges støvler m.m.
Det gør jo at gulvet bliver meget mere rydeligt i stuen  :)
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk