@bago:
I morgen laver du en test. Du kører bilen til den er driftvarm. Så lader du den stå fem min i tomgang. Derefter giver du den kraftig gas. Er hele bilen nu pakket ind i et blåt røgslør? Så er det formentlig turboen, der er færdig. Måske kan man hvis man søger lidt på nogle rare menneskers hjemmeside se, hvordan man fikser sådan en.
Men husk Murphys law!
Det forhold, at din turbo sikkert er stået af, forhindrer jo på ingen måde, at resten af motoren også er slidt. Tit er det jo et samspil, hvor underkompression skaber så højt tryk i bundkarret, at turboen ikke rigtig kan komme af med sin returolie, og derfor smider den olien ud i møllehjulene og brænder det derefter af.
Hele det ovenstående svar er betinget af at dyser, pumpetiming, knasttiming, ventiljustering og brændstoffremføring er i orden, men de selvindlysende forhold har du jo naturligvis tjekket, før du valgte at skrive et indlæg, right? :wink: