Det tror jeg gerne jeg vil høre mere om :lol:
1. Lavere stempelhastighed
Når slaglængden er mindre, skal stemplet ved et givent omdrejningstal flytte sig mindre dvs. med en slaglængde på 69 mm skal stempelet flytte sig (2x69)= 138 mm.
Tilsvarende skal 2,1’ern flytte stemplet (2*76)=152 mm. Det er 10% mere !
Når stemplet så skal tilbagelægge større afstand ved samme omdr. tal, bliver stempelhastigheden større og ikke mindst accelerationer/ decelerationerne og derved øget belastningen på plejlstangslejerne, når stemplerne skifter retning.
2. Vinkel mellem krumtap og plejlstang
Da 2,1’ern blev konstrueret var det helt sikkert været meningen, at så få dele som muligt skulle udskiftes. Derfor er det faktisk kun krumtap og stempler der er til forskel fra 1,9’ern
Det giver problemer med vinklen mellem plejlstangen og krumtappen der bliver for spids, fordi plejlstangen i virkeligheden er for kort. Det øger ligeledes belastning på krumtap, plejlstang.
Se illustrtationerne og spørg, hvis I ikke forstår det !
3. lavere Kompression
1,9’ern har mindre kompression, hvilket giver mindre belastning på lejer
4. Den øgede effekt som er fremkommet vha. større vol. og indsprøjtning, øger også belastningen på hele motoren.
Det er i hvert fald mine teorier... :roll: