Sakset fra den gamle tråd (Tænkt på en TD motor - dvs skal rettes til til at passe med hvor de 2 følere sidder på en WBX):
Mulige fejlkilder:
1. Olietryk i motor
2. Olietryksmålere
3. Ledningsnet
4. Elektrinik i speedometer
5. Signal fra generator (W-klemmen)
6. Spænding fra generator
Kontakten i topstykket bør have kontakt til stel, når motor er slukket eller olietryk er under 0,3 bar, og bryde forbindelsen når der kommer tryk på.
Det kan vi prøve at måle.
Dvs. at hvis vi tager kabelskoen af og lægger til stel, skal olielampen blinke, hvis vi tager kabelskoen af og holder den frit i luften, skal olielampen slukke.
Når der kommer tryk på olien, skal kontakten bryde kontakten til stel - det kan vi måle med motoren i tomgang.
Den anden kontakt, den på flangen, er åben når trykket er under 1 bar, og lukker (skaber forbindelse til stel) når trykket er over 1 bar.
Den styrer summeren, og hænger sammen med omdrejningerne.
Dvs hvis vi gasser motor moderat op, uden at kabelskoen er på den grå kontakt, skal summeren gå igang (tjekke at den virker) over 2000 omdrejninger.
Og igen, vi kan måle på kontakterne.
SÅ ovenstående måleri, sammenholdt med manuel måling med et manometer i hullerne - skulle gerne give klar ide om olietryk og sensorer er OK?
Og hvis olietryk og kontakter er OK, så er det vel bare at være glad, og på et eller andet tidspunkt montere en olietryk-sender og et olietryk-ur oppe foran?