Forfatter Emne: 16 i  (Læst 2948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Baattrup

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 136
    • Vis profil
16 i
« Dato: 27. December 2009 kl: 19:14:53 »
Hej er der nogen der har erfaring med en 16 i benzin i en t3.
Jeg arbejder med et konvaterings projekt med en e2 motor
men synsmanden syntes der skal betales afgift :twisted: så er
jeg faldet over en 16i med 99hk . Den kan måske bruges istedet ?

Hilsen Baattrup

Bluestar

  • Gæst
16 i
« Svar #1 Dato: 27. December 2009 kl: 19:16:47 »
jeg vil umiddelbart tro at du kommer til at mangle moment i den motor, men jeg ANER intet om det!

jesper

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
16 i
« Svar #2 Dato: 27. December 2009 kl: 21:23:38 »
Afgiften afhænger jo af, hvor mange hk din vogn er født med. 2E har 115HK, ABS 90HK, AAM eller ANN har 75 med 1800ccm. Se evt. http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_124_VW-Golf-Motoren.html

Hør JensJacob om de gode erfaringer med Række4

Husk lige at ikke alle 1600 er med samme gearkasse mønster. Det skal være VW EA827 motorblok for at passe på en T3 diesel klokke.

Hinze

Kkrogsgaard

  • Gæst
16 i
« Svar #3 Dato: 27. December 2009 kl: 22:07:06 »
Så vidt jeg ved har 1,6 i 101 hk.

Så hellere en RP, ABS osv med 90 hk.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
16 i
« Svar #4 Dato: 27. December 2009 kl: 22:13:12 »
ABs med 90 hk eller 2E. IDag i modvinnnnd hjem savnede jeg de ekstra heste i 2E, jeg kunne ikke holde en marchfasrt på mere end 125-130 stykker :(
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Djursland

  • Gæst
16 i
« Svar #5 Dato: 27. December 2009 kl: 23:41:08 »
Citat fra: "jensjakob"
jeg kunne ikke holde en marchfasrt på mere end 125-130 stykker :(


er det i teorien ikke også nok i en T3 jens jacob smiler

og i teorien kan man også fange ål med en laso smiler

Mvh Djurs  :lol:  :lol:  :lol:

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
16 i
« Svar #6 Dato: 28. December 2009 kl: 08:20:52 »
Jeg har talt med en mand der havde taget en tur til nordkap i en t3 med 1,6l motor i. Han mente den præsterede alt rigeligt og eneste gang han følte et kraftunderskud var da han skulle op af rampen på færgen. Det gik dog med lidt koblìngsfilen. Jeg glemte at spørge til effekten, men i bund og grund er det nok også mindre vigtigt om den har 20hk mere på den anden side af 4000rpm.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Bluestar

  • Gæst
16 i
« Svar #7 Dato: 28. December 2009 kl: 08:26:53 »
gad vide om det kunne lade sig at gøre at " vende " gearene i en af de langsliggende gearkasser fra nyere audier og passater...  så kunne måske finde en ordentlig gearkasse : )

Offline Rabundus

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.594
    • Vis profil
  • T3 model: doka syncro m.m.
  • By: 4733 Tappernøje
16 i
« Svar #8 Dato: 28. December 2009 kl: 08:37:05 »
Citér

Husk lige at ikke alle 1600 er med samme gearkasse mønster. Det skal være VW EA827 motorblok for at passe på en T3 diesel klokke.

Hinze



Og hvordan kontrollere man dette i praksis. ? står det stemplet nogen steder eller indgår det i et motornummer system . PS hvor sidder i givet fald motornummeret .  :shock:  :?:  :?:  :?:
Det Brune punktum. Westfalia Joker fra 82 1,6.d
Brutalis Syncro Camper 1988
Syncro Doka 1990
TLF:40558864

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
16 i
« Svar #9 Dato: 28. December 2009 kl: 08:44:42 »
Jeg mener at have læst her på forumet at alle motorer med mellemaksel passer, det er da let at kontrollere
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
16 i
« Svar #10 Dato: 28. December 2009 kl: 10:45:45 »
Det er i bund og grund ret enkelt at afsløre, om en blok passer på dieselgearkassen:

Tjekmetode 1:

Sidder strømfordeleren i enden af knastakslen, så passer den ikke. Sidder strømfordeleren og peger lidt skråt opad ved siden af cylinder 4, så passer den.

Tjekmetode 2:

Er vandpumpen monteret på siden af blokken ud for cylinder 1, så passer den. Sidder vandpumpen inde bag tandremsdækslet og trækkes med af tandremmen, så passer den ikke.

Tjekmetode 3:

Sidder oliefilteret og stritter vandret ud fra blokken, så passer den ikke. Sidder oliefilter lodret eller lidt skrånende på sin egen flange ud for cylinder 3, så passer den.

Tjekmetode 4:

Efter sandblæsning ses tal og bogstaver på forreste del af motorblokken på samme side som oliefilteret. Her skal cifrene "827" fremgå.

Tjekmetode 5:

Motorkendingsbogstaverne befinder sig på en lille fladslebet del af blokken ud for cylinder 3 - helt oppe, hvor blok mødes med top. Aflæs og spørg her.

Og dermed har Dokajønne ret, for alle mellemakselmotorer vil bekræftes af ovennævnte testmetoder
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
16 i
« Svar #11 Dato: 28. December 2009 kl: 12:48:47 »
Jeg tror at alle mennesker der snakker om kraftoverskud skulle have haft en 1,6 sauger med lav 4 trins at trille rundt i som hverdags køretøj i mindst et års tid..  Cruise ved 90 efter en lastvogn.. så kører man "langt" på literen og bløder ikke for meget ud af ørerne
 :)

Mine nuværende daglige 88hk i en 1600 kgs kampvogn føles alt rigeligt.. Også til at få fartbøder i på motorvejen hvis man skulle være til den slags..  

Det vigtigeste er at gearing og momentkurve passer sammen, ellers kan man let få en "subjektiv" fornemmelse af at vognen "ingen" kræfter har overhovedet.

Det er jo personligt hvor ens grænse ligger for at kunne holde ud at køre i en vogn.. men jeg er HELT klart blevet mere tålmodig at at have fuldført "1,6-sauger-opafbakke-medteglpåladdet-prøven"

Er levetid/omkostninger/vedligehold/startpris altsammen ligegyldigt.. SÅ gå efter en 2,5TDi med chip og hele dynen og en custom forstærket eller Audi gearkasse..  Så er der moment NOK :twisted:
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Baattrup

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 136
    • Vis profil
16 i
« Svar #12 Dato: 28. December 2009 kl: 19:33:58 »
Tak for svarene. Det er en 827 blok motor nr AEK eller AFT det er lidt svært at se . men jeg er lidt i tvivl om indsprøjtnings manifolden kan være under motor pladen på en bus.

Hilsen Baattrup.