Forfatter Emne: 2 min. i tomgang før stop?  (Læst 1466 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Retrolasse

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 75
    • Vis profil
2 min. i tomgang før stop?
« Dato: 22. September 2014 kl: 08:51:56 »
Hej.
I min instruktionsbog står der at man skal lade motoren køre i to minutter i tomgang efter man har har stoppet bilen, før man slukker motoren. Skal man virkelig det? Og gør folk det herinde?

Der står også at man ikke bør lade den stå i tomgang i længere tid. Hvorfor er det dårligt?
Tusindårsfalken: Westfaliaforvandlet bus fra 1986. WBX 1.9.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
2 min. i tomgang før stop?
« Svar #1 Dato: 22. September 2014 kl: 09:25:04 »
På en TD er det i hvert fald for at lade turboen falde til roligere omdrejninger, fordi smøringen stopper når motoren gør. En turbo der blæser rundt med over 40000 o/min har det ikke godt uden smøring, men efter 2 min i tomgang er den faldet til ro. Tomgang i længere tid er nok mere af hensyn til miljøet mht forurening og støj, det er jo også nævnt i vores færdselslov ;)
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
2 min. i tomgang før stop?
« Svar #2 Dato: 22. September 2014 kl: 10:37:21 »
Jeg tolker det på den måde, at, hvis der er kørt et stykke vej i strakt galop og så stopper på f. eks. en motorvejstankstation er det klogt at lade en turbomotor snurre 1-2 min. før den stoppes.
For vort vedkommende, vi har mindst 1 km. i bymæssig bebyggelse med lav hastighed inden vi er hjemme, med lyskurve, små sving o.l. flere gearskift og med dette adstadige tempo til vi holder på vor P-plads kan jeg med min bedste vilje ikke se det er nødvendigt med 2 min. tomgang før stop af motoren.
Men Gunnar har ret, da jeg kørte lastvogn i et fragtfirma kørte jeg en vogn, hvor stopkablet var sprunget, og vognen derfor blev stoppet med motorbremsen, og det går ikke.
udstødningsmanifold og turbo kan ikke komme af med varmen, når når der effektivt lukkes med en jernplade i manifolden, og det kom til at koste på rep.-kontoen.
Et lille tip som jeg selv bruger : Bak ind i en p-bås e.l. for så får motoren lov at snurre stille mens du manøvrerer, og så er det værste varme dampet af, og som sidegevindst skal man ikke have 3/4 bil ud på et sted med dårligt udsyn uden at kan se noget.

Mvh. Kurt.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032