Jeg har tidligere oversat afsnittet om køling i Haynes servise and Repair Manual ved hjælp af Free online OCR og google translate, der foreskrives blandt at forenden af bussen skal løftes 40 cm ved udluftning. Jeg sættet teksten ind herunder:
Ny kølervæske på VW T3 VBX.
1 Åben for bilens varmeapparat.
2. Fjern ekspansionsbeholderens og overløbsbeholderens låg. .
3. Fjern gitteret ved forlygterne, og fjern udluftningsskruen fra højre side øverst på køleren.
4. Sæt en stor balje på ca. 20 liter under motoren, og fjern de to drænpropper der sidder under motoren i hver side over
ventilløfternes beskyttelsesplader, og lad kølevæsken løbe, Er propper rustet fast, kan systemet tømmes ved at tage den laveste
kølerslange af.
5. Når kølevæsken er løbet ud, fjernes baljen under motoren. Gammel kølevæske er giftig og skal afleveres på den kommunale
genbrugsstation.
6. Afmonter de to store kølerslanger fra termostathus og cirkulationspumpen. Forbind en haveslange til den ene af slangerne, gør
samlingen tæt med en klud, og led vandværksvand gennem kølerslangen under bilen, op gennem køleren og ud af den anden
kølerslange under bilen. Lad vandet løbe, indtil det ser rent ud, og gentag processen i den modsatte retning.
7. Afmonter varmeapparatets slange fra motoren, og skyl varmeapparatet igennem med vandværksvand.
8. Til sidst skylles motorens vandkanaler omhyggeligt ved at forbinde haveslangen med tætningskluden til vandpumpen og fylde vand
i motoren, så det løber ud af dræn proppernes huller under motoren.
9. Så er bilens kølesystem renset for gammel kølervæske og løst snavs. Se efter om alle slanger og spændbånd er i god stand, er det
tilfældet monteres de igen, og de to drænpropper sætte i under motoren og efterspændes, kølerens luftskrue monteres senere.
10. Åbn (drej forsigtigt mod uret) den sorte runde kølevands udluftningsventilen i motorrummets forreste venstre side.
11. Hæld 6 liter koncentreret rød Etylen frostvæske i ekspansionsbeholderen og fyld langsomt efter med rent vand, indtil beholderen
er helt fuld.
12. Nu skal der være to personer til det efterfølgende, bilen motor startes og skal køre i hurtig tomgang med ca. 2000 omdrejninger,
person 1. fortsæt med at hælde vand i ekspansionsbeholderen, medens person 2 ser efter luftbobler ved udluftningshullet i kølerens,
når der ikke kommer flere bobler monteres udluftningsskruen og lukkes, og bilens motor standses.
13. Ekspansionsbeholderen fyldes helt til randen og låget skrues på.
14. Den forreste del af bilen løftes mindst 40 cm højere op end den bagerste del.
15. Bilen motor startes, og skal igen køre i hurtig tomgang med ca. 2000 omdrejninger,
16. Person 2 åbner igen kølerens udluftningsskrue 3 omgange (mod uret), og person 1 åbner igen låget og hælde manglende vand i
ekspansionsbeholderen.
17. Når der kommer kølervæske uden luftbobler ud af kølerens udluftningsskrue spændes denne til, ekspansionsbeholderen fyldes og
låget monteres, motoren standses, den sorte runde kølevands udluftningsventilen i motorrummets forreste venstre side lukkes (drej
forsigtigt med uret) og overløbsbeholderen til højre for ekspensionsbeholderen fyldes til max mærket med en blanding af 1 del
koncentreret rød Etylen kølevæske og 2 dele vand.
18. Så skal bilen køres til normal driftstemperatur og efterfølgende skal der ses efter lækager, hvis alt er Ok indeholder bilens
kølesystem nu ca. 17, 5 liter frisk kølevæske bestående af 6 liter koncentreret rød Etylen og 11,5 liter vand og er frostsikret til
omkring minus 15 graders celsius.
Venlig hilsen Peter Milton