Forfatter Emne: Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.  (Læst 5134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Dato: 22. Maj 2012 kl: 21:37:32 »
Er det problemfrit (risikofrit) at skifte den store bøsning i den forreste nederste bærearm, imens man lader bilen stå på hjulene.
Der må være nogen som har prøvet.. ?????

Jeg vil understøtte bærearmen med garagedonkraften, fjerne bolten, sænke donkraften så bøsningen er synlig, bore bøsningen ud,
montere 3-delt Powerflex-bøsning og presse bærearmen op på plads igen med donkraften.

Jeg forventer at fjederen presser bærearmen ned og at støddæmperen er lang nok
og at stræberarmen holder bærearmen i rette stilling indtil den bliver presset op igen.

Er der nogen som har erfaringen med prosessen og ved om ovennævnte holder stik,
eller om jeg har overset noget som gør det lidt for spændende at ligge under bilen med en fjederforspændt bærearm i hovedhøjde.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #1 Dato: 22. Maj 2012 kl: 22:32:07 »
Læser du tysk?
"Kannst du vergessen" er citatet, de taler om 20 tons tryk ... jeg kan ikke bedømme kræfterne, dog er jeg inde i at vi her arbejder med gevind og skiver og plader for at dreje bøsninger ud ... nogen gange former pladerne sig, og de er tykke ...


http://www.motor-talk.de/forum/gummimetall-lager-querlenker-unten-vorne-t3212843.html
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #2 Dato: 22. Maj 2012 kl: 22:38:16 »
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #3 Dato: 22. Maj 2012 kl: 22:43:29 »
Nu med film ... noget i den stil?
http://www.youtube.com/watch?v=damLyddiqeU
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #4 Dato: 23. Maj 2012 kl: 00:57:51 »
Alt det fine værktøj er slet ikke nødvendigt... :wink:

Det tager 2 minutter at bore den gamle bøsning ud, og ca. 30 sekunder at sætte powerflex-bøsningen i.
Powerflex-bøsningen er 3-delt, og er af poly-et-eller-andet-som jeg ikke kan stave. Den kan monteres med håndkraft af en 10 årig...
Min bekymring går på om bærearmen opfører sig som jeg regner med i ovennævnte beskrivelse,
eller om den f.eks. drejer eller vrider sig andre steder, inden jeg får den presset op på plads igen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #5 Dato: 23. Maj 2012 kl: 09:10:29 »
Jeg har aldrig gjort sådan, men rent tankemæssigt er jeg med dig hele vejen, Tony. Du er selvf. med på, at hvis du ordner en side af gangen, så vil stabilisatoren spænde, så stabilisatorbolten skal nok lige løsnes. Undgå selvf. også at lave så meget vinkel mellem spindelled og bærearm, at gummimanchetten på nederste bærekugle måske bliver klemt. Fortæl endelig, hvordan det gik - jeg tror på det.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Casper Slow

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.903
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #6 Dato: 23. Maj 2012 kl: 09:14:39 »
Hej...

Powerflex er super smarte.. jeg havde det i hele undervognen på min gamle vectra a. det bliver super kontant i undervognen.
Vil gerne snart ha en T3 på plader.

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #7 Dato: 23. Maj 2012 kl: 09:30:17 »
Polyurethan er meget populært men vær opmærksom på den slitage der før havnede i gummibøsningen nu bliver ført/fordelt videre til de andre dele. Så skifter man til den slags bøsninger skal man checke sine andre ophæng jævnligt  ( JA, jeg har erfaring med emnet , BMW har haft slitage på bagbroophæng som standard problem i mange år på de gamle modeller, især ved megen brug af anhængertræk.)

Bøsningerne giver helt klart en mere tydelig vejfornemmelse i de tilfælde jeg har brugt dem, men prisen er som sagt at man flytter kræfterne og dermed slitagen et andet sted hen. Jeg ville holde godt øje med det og vurdere hvor det bliver billigst og lettest at skifte sliddele som ophæng/bøsninger/bære/styrekugler jo er.
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #8 Dato: 23. Maj 2012 kl: 22:32:31 »
Hvordan man springer over hvor gæret er lavest. Det var lige det jeg var ude efter for et par uger siden i en anden tråd. Men det skal helst ikke koste fingre eller et hul i hovedet, der er smæk på sådan en fjeder. Du må gerne følge op.
tlf. 26881556

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #9 Dato: 24. Maj 2012 kl: 02:15:44 »
Der var lige et par andre projekter som skulle klares..... men jeg lavede lige en "prøveopstilling" som jeg havde forestillet mig det skulle foregå.
Der skal laves et par ændringer i planen. For at teste fjederbelastningen løftede jeg direkte under bøsningen for at finde punktet hvor bolten føles løs,
og det kunne jeg ikke finde, for inden punktet var fundet havde jeg løftet bilen !
Så det tyder på at der er voldsom smæk på fjederen, og jeg prøver senere at montere et par fjederspænder, og ser om det hjælper.
Ellers er der kun den hårde måde tilbage.....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #10 Dato: 26. Maj 2012 kl: 23:23:26 »
Så fik jeg lært lidt igen... og det er jo aldrig dårligt.

Den første bøsning blev skiftet som jeg havde forestillet mig, om det er lettere end en adskillelse skal være usagt.
Opgaven blev udført på 2wd og jeg aner ikke om opbygningen er det samme på en syncro.
Metoden er dog nok bedst egnet ved skifte til Powerflex-bøsninger som let monteres med håndkraft :

http://www.motorsportshop.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=726

Jeg syntes ikke det var så slemt, men døm selv... lidt forklaring står over billederne.

Hjælpemidler som en træklods og en snor, er for at holde bærearmen på plads, da den vil blive trukket lidt opad og forud,
pga. den smule vrid der er fra stabilisatorarm og stræberarm, men det er ikke meget selv om der ikke blev løsnet andre bolte end den i bøsningen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #11 Dato: 27. Maj 2012 kl: 16:05:12 »
En lille update og step-by-step.

I dag skiftede jeg bøsning i den anden side, og da jeg nu ved at der ingen risiko er ved fremgangsmåden, gik det naturligvis lidt lettere og hurtigere.

Step-by-step, udpenslet og med mulighed for småjusteringer:

1. Løft bilen under bærearmen, afmonter hjulet og monter fjederklemmer.

2. Monter hjulet og løft nu bilen i karosseriet (original donkraft) så hjulet hænger frit og fjederspændingen er fjernet.

3. Understøt bilen med donkraft og/eller bukke inden du kravler under den, hvis du som jeg arbejder i gulvhøjde.

4. Fjern bolten i bøsningen og pres bærearmen ned, læg en træklods mellem bærearm og bund og træk bærearmen lidt bagud med en snor.

5. Bor den gamle bøsning ud og rengør alle kontaktflader, et sneglebor er formidabel til opgaven.

6. Smør alle kontaktflader godt og monter den nye bøsning.

7. Fjern træklodsen og pres bærearmen op på plads og monter bolten igen og fjern derefter snoren.

8. Løft nu med en donkraft under bærearmen for at lave pres på fjederen, afmonter hjulet og fjern fjederklemmerne.

9. Monter hjulet og sænk bilen ned og kør en tur så alle gummiled finder deres plads igen.

10. Kontroller og evt. juster styretøjsgeometrien.

Tidsforbrug,  incl tisse- og kaffepause, 2-3 rød cecil og lidt hjælp til ungernes teltopstilling : 2 timer.
 
Husk iøvrigt at der naturligvis skal sættes bukke under bilen, også selv om den står på 2 donkrafte !!!

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline sørenh

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 346
    • Vis profil
Bøsning i forreste bærearm, erfaring haves nu.
« Svar #12 Dato: 27. Maj 2012 kl: 20:25:07 »
Fantastisk  :)  tillykke
tlf. 26881556