Forfatter Emne: Traktions Batteri ekspert!  (Læst 3894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Dato: 15. Januar 2013 kl: 20:25:47 »
Jeg har forsøgt mig med at finde noget info omkring semitraktions batteri til biler/lastbiler holdt op imod et alm start batteri.

Baggrunden er at jeg har fået leveret nogle semitraktions batterier til lastbiler på mit job. De lastbiler de sidder i har start besværg hvergang det koldt og de har stået stille et par dage. Vi sætter kabler på starter dem og de køre igen.

Dem der levere dem påstår de er fine som startbatteri.!

Som jeg læser ud fra teksten på batteriet har de 230 AH. start A (CCA) frem går ikke umiddelbart og de kan nu på andem måned ikke få fremskaffet et data blad med de data til mig.  Jeg har kunne finde frem til at de kun har ca 250 start A. Hvis det passer mener jeg ikke de har noget at gøre i en lastbil som start batteri!

Er der en Super Batteri ekspert der kan belyse traktionsbatteri / semitraktionsbatteri med CCA (kold start ampere) data?
Carsten

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #1 Dato: 15. Januar 2013 kl: 21:20:36 »
Kender du type af batteri du har fået leveret?

Jeg tænker på om det er gel eller vlies batterier?

Min erfaring er primært fra elkøretøjer, men hvis det er gelbatterier så vil jeg mener at de ikke er velegnede til startbrug. Er det der imod vlies batterier hvor syren er suget og i en glasfibermåtte typisk med en mætningsgrad på 95% så syren ikke løber af hvis de ligges ned. Så kan de godt bringes til at fungere.

Jeg mener at have læst at starteffekten groft kan sammenlignes hvis du regner med at et vlies batteri kan levere 60% af et startbatteri. forstået på den måde at et 100Ah vlies batteri kan levere ca. hvad et 60Ah startbatteri kan.

Vi kører med 80 og 100 Ah vliesbatterier i elkøretøjerne og trækker uden problemer 340 A i kørestrøm. Dertil skal det bemærkes at pakken er bygget op som 2p-2p-p-2p-osv. så de 340A er 170A per batteri men det er effekter der trækkes kontinuert over måske 10-15-20min hvad de kan levere kortvarigt ved jeg ikke men måske tallene kan bruges til sammenligning.

Dog er vi nede på 60% rækkevidde ved de frostgrader vi har nu, så temperaturen betyder _meget_

Hvor mange ampere forventer du at trække i startøjeblikket? sidder der to 230Ah batterier i serie til en 230Ah/24V blok?
Mvh. Casper

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #2 Dato: 15. Januar 2013 kl: 21:59:40 »
Ja der sidder 2 x 12 V i serie så det blir 24 V.  

Jeg forventer at de skal kunne yde det samme som et alm SHD super hevy durti batteri som sidder i en lastbil når de forlader fabrikken. De har ca 1100 Start A.og 230 AH. Og kan starte en lastbil, også i kulde.

De semi traktions batterier jeg har fået er som jeg ser dem bygget op som alm bly syre batteri med mulighed for at efterfylde med vand.

Carsten
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #3 Dato: 15. Januar 2013 kl: 22:42:27 »
Ja måske svare jeg selv lidt på mit problem. Fandt lige dette.

Semitraktion batterier er forst?rkede med tykke plade, overlimning og glasuldsseparator •Enkelte typer med central udluftning
 •Enkelte med kuvertseparator som fanger blyaflejringer, s? denne ikke kortslutter i bunden
 •Alle med mindst 300 cycles (op- og afladninger), hvilket svare til 3 x levetid som standard batterier
 •Batterier kan uden problemer bruges som startbatterier, dog er koldstarten ikke s? h?j
 
Yuasa forbrugsbatterier (EB = Electric battery, for elektrisk drift)

Sådan hurtig forstået vil jeg igen ikke mene man kan forsvare at sælge det i danmark som start batteri ud fra dette.
Carsten

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #4 Dato: 16. Januar 2013 kl: 12:29:42 »
Det vil jeg give dig ret i, jeg forstod spørgsmålet mere som om de kunne bruges som startbatteri, ikke som de var startbatterier.

Det er de ikke, forskellen er i pladerne, på et startbatteri er den en porøs blyoverflade på tyndeplader der giver en stor overflade og dermed høj startstrøm. De kan bare ikke holde til mange/dybe afladninger da hver af dem tærer på blyet. når det er en tynd struktur tærer blyet relativt hurtigt igennem.

Traktionsbatterierne er med tykke plader der tåler mange afladninger før tæringen er dernede hvor det bliver et problem for batteriet. Men få tykke plader betyder mindre overflade = mindre startstrøm.

Semitraktionsbatterier er et sted imellem, men man kommer ikke ud over en opskalering i kapacitet for at opnå samme overflade og dermed samme startstrøm.

Så hvis du skal _bruge_ 230 Ah "startbatteri-startstrøm" som kommer det aldrig til at gå med 230Ah "traktionsbatteri-startstrøm" da de netop er bygget forskelligt.

Hvad fabrikat/model har du fået leveret ?
Mvh. Casper

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #5 Dato: 17. Januar 2013 kl: 16:06:02 »
Det er nogle no name batterier, hvor vores grossist så hat fået trykt deres navn på.  Jeg kan ikke få oplyst hvor de kommer fra, dog tror jeg det er varta!

Grosisten siger de har solgt over 1000 af de batterier i danmark og aldrig hørt at de ikke var egnet som start batteri. Det mener jeg ikke er et argument for det kvalitet. De ville nok hellerikke sælge så mange hvis de leverede de rigtige startbatterier da de holder længere.

Min pointe er at jeg har bestilt startbatterier til fx. en scania 124, de har så levert nogle semitraktions batterier som de mener er egnet!! Havde jeg selv flået dem ned fra hylden uden at bede om hjælp vil jeg mene at det var mit ansvar hvad jeg købte.
Carsten

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #6 Dato: 17. Januar 2013 kl: 17:25:00 »
Så er den vel ikke længere, hvis de har deres navn på, så må de også kunne levere et datablad. Ellers må de vel tage dem retur.
Mvh. Casper

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #7 Dato: 17. Februar 2013 kl: 10:14:51 »
Så kom der et tysk svar som jeg dog ikke kan tyde!

Giver det mening?
Carsten

Offline gunnar6690

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.584
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #8 Dato: 17. Februar 2013 kl: 14:43:23 »
"Oversættelse , fra øverst til nederst:"

Emne:               Koldstartsstrøm

Batterier uden etiket / køre og belysningsbatterier

              Koldstartsstrøm er ikke læsbar

Løsning : Søge værdi i værkstedshåndbog eller batterikatalog


          Væskefyldte AB batterier : K 5 x 5 (100ah x5 = 500 DIN )

          Gel batterier  : K 5 x 3 (100ah x 3 = 300 DIN )

Med venlig hilsener / Bedste ønsker

"oversættelse slut"

Jeg håber det giver mening
mvh Gunnar
T3 klub medlem
VW T3 Syncro Multivan
VW T3 Syncro Doka Diesel/Benzin Hybrid " Omgangssyncroen"

VW T3 Caravelle 1,6TD Camper skrotbunke under ophug

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #9 Dato: 18. Februar 2013 kl: 11:40:22 »
De 230Ah over hvormange timer er det beregnet? Normalt findes over 1,2,5,20 timer, det er angive som C-tal efter kapaciteten, fx. 230 Ah C20
Mvh. Casper

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #10 Dato: 18. Februar 2013 kl: 20:53:35 »
Jeg merer det er over 20 timer og 5 timer. Men det kun udfra hvad jeg har set på http://jysk-akku.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=39&Itemid=3  

Så det jeg har, der hedder 12 V  180/135 AH ! er det så 180 Ah over 20 timer og 135 over 5 timer???

Vedr den tyske oversættelse skal det så forståes at alle væske fyldte AB  ( hvad er AB?) batterier har 500 DIN. ?

Jeg er en smule batteri forviret efterhånden!
Carsten

Offline CarstenAS

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 555
    • Vis profil
Traktions Batteri ekspert!
« Svar #11 Dato: 11. Marts 2013 kl: 09:53:35 »
Op igen! Jeg mangler stadig at blive helt klog på det med kold start strøm!
Carsten