Forfatter Emne: Bliv klogere i vinterferien - se en tank indefra  (Læst 2242 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bliv klogere i vinterferien - se en tank indefra
« Dato: 13. Februar 2008 kl: 15:12:13 »
Hvor mange af os har monstro ikke gået og luret på de utallige studser og åbninger vores 2wd tank har. Jeg har i hvertfald længe villet se sådan en svend indefra, og idag, hvor jeg var kommet til at love at skifte en, fik jeg så chancen:


Sådan ser den jo ud ovenfra - stadig med tankmåleren i. Det er i øvrigt i denne hulning mellem de to "patter", at der altid samler sig skidt og saltlage, der får toppen til at ruste igennem. Giv den nye tank et ordentligt skud uv.beskyttelse, før den kommer på:




Lad os starte med de to lange tynde rør, der bevæger sig fra tankens bagende hen til forenden. Gad vide, hvordan de forløber, når de kommer ind i tanken?



Ja - de forløber altså slet ikke. De er bare lige stukket ind og kan altså ikke andet end at fjerne luft under tankning og skvulpning.

Men nu er der jo hul, så man kan kigge ind til sugestudsen, som motoren fødes fra:



Sugestudsen løber altså tværs hen over bunden og ender i den centrale fordybning, hvor den suger under en horisontal skvulpeplade. Læg også mærke til de vertikale skvulpeplader. Nærbillede:



I den modsatte side er det opbygget på samme måde:



Så returbrændstoffet bliver altså også ledt hen til den centrale fordybning. Den ser jo sådan ud udefra:



Tilbage er nu bare at tage et kig på brændstofmåleren, der svømmer rundt i de dyre dråber:



Og så kan tanken rejse hjem til de evige dieselmarker efter at have lagt krop til en videnskabelig obduktion, og jeg kan gå ud og sætte den nye på.

Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Bo

  • Gæst
Bliv klogere i vinterferien - se en tank indefra
« Svar #1 Dato: 13. Februar 2008 kl: 16:06:53 »
Fed billdserie :D

Kkrogsgaard

  • Gæst
Bliv klogere i vinterferien - se en tank indefra
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2008 kl: 21:25:07 »
Som altid informativt, nogle gange mere seriøst end andre gange :-D

Gnæk gnæk.

T3Anders

  • Gæst
Bliv klogere i vinterferien - se en tank indefra
« Svar #3 Dato: 14. Februar 2008 kl: 14:48:17 »
Flot billedserie Jarl!  :D

Må vist lige have skudt noget ekstra stads ind ovenpå tanken så den kan holde sig fin; skifte tank vil jeg gerne undgå.... :P