Forfatter Emne: Motoren hakker ved motorvejs kørsel  (Læst 6450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Dato: 05. Juli 2010 kl: 17:40:56 »
Hey alle,

Jeg har et lille problem jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre ved.

Under motorvejs kørsel er jeg nogle gange ude for motoren hakker i det når jeg tager foden af pedalen, eller hvis jeg efterfølgende giver gas igen, lige efter. Det dukker typisk op når motoren er kørt varm.

Det er nogle rimelig voldsomme ryk, og de opstår typisk ved omkring 100 km/t. Jeg kan få det til at gå væk ved at smide pedalen i gulvet, og accelerere over 105-110 km/t. Det kommer dog tilbage når jeg så slipper pedalen og lader bilen glide ned i de 100 igen.

Motoren kører upåklageligt ved by kørsel, og alle filtre er 'lige skiftet' (inden for 2000km).

Luft? Benzin? Tændrør?

Hvad pokker kan det være? Alle input bliver modtaget med glæde.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #1 Dato: 05. Juli 2010 kl: 18:28:59 »
Umiddelbart ville jeg gætte på tændrør...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #2 Dato: 05. Juli 2010 kl: 18:40:10 »
Ja, ialtfald noget med tændingen. Hvor gamle er tændkablerne, fordelerdækslet og rotoren ?  Er rotoren med omdrejningsbegrænser ? (Så `n  en halvstor rund tingest med centrifugal regulator )  Så kan fejlen godt ligge der. Og ellers må du tage et kig på tændrørene - du kører vel med Bosch, ikke ?  Og SELVFØLGELIG dem med tre elektroder. Det er vel bare en konstatering, og ikke et spørgsmål ?
Kig også lige efter, om hovedkablet sidder ordentligt fast på tændspolen, og selvsagt i fordeler dækslet.
Så skulle du nok kunne indkredse fejlen.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #3 Dato: 05. Juli 2010 kl: 22:45:37 »
Du har en MV, right? Når du skriver voldsomme ryk; måske en massemængdemåler, der er "slidt" i kulbanen lige præcis der hvor du "rammer" de 100 km/t. Hvordan køre den i hele omdrejningsområdet i f.eks 2 gear?

Hinze

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #4 Dato: 05. Juli 2010 kl: 22:46:38 »
tændrør, rotor, fordelerdæksel, kabler, begynd med rørerne. havde osse engang en dj med en spasser elektrisk pumpe som var underli. jeg ahr en ny til at ligge hvis du kommer i nød. og ellers er der vel en 3-4 følere og luftglider dimser der kan fucke :0) men start ved rørene og så arbejd dig indad
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Vwcamperlove

  • Gæst
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #5 Dato: 06. Juli 2010 kl: 09:04:15 »
Hej Jensen.


Jag havde samme problem for et års tid siden - Jeg startede derfor med tjekke mine tændrør, som ikke så helt friske ud, så dem skifttede jeg. Lige som du selv har, fik jeg blæst mit filter igennem og tjekket tilførsel af benzin.

Jeg havde så tilfældig besøg af min mekaniker, som jeg spurgte til råds. Han spurgte om jeg bl.a. havde tjekket ovenstående. Hvad med dine tændkabler, spurgte han mig så. Jeg fortalte ham, at den tidligere ejer lige havde fået dem skiftet (de var kun et år gamle) inden jeg overtog Rødhætte, så der burde ikke være noget. Citat mekanikeren: Det har garanteret været en udviden eller 2. rangs mekaniker, der rodet med de tændkabler. Vi gik derfor ud og hev låget af og ganske rigtigt, da han hev i det ene af tændkablerne røg det ud af hætten. Han fortalte at det er en klassikerfejl - mange hiver i kablerne for at få tændrørshætten af, istedet for at hive helt nede ved hætten, hvilket ødelægger forbindelsen mellem kabel og hætte.

Herefter har Rødhætte kørt som en drøm igen :)

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, for så meget mekaniker er jeg slet ikke, men det er da vær at tjekke :D

Bo

  • Gæst
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #6 Dato: 06. Juli 2010 kl: 12:48:03 »
Citat fra: "opelhaj"
tændrør, rotor, fordelerdæksel, kabler, begynd med rørerne. havde osse engang en dj med en spasser elektrisk pumpe som var underli. jeg ahr en ny til at ligge hvis du kommer i nød. og ellers er der vel en 3-4 følere og luftglider dimser der kan fucke :0) men start ved rørene og så arbejd dig indad


 :shock:  jamen...jamen..jamen   er der virkelig noget der kan fucke op på en benziner  :?:  Og her gik jeg troede at de bare kørte og kørte og kørte uden problemer  :twisted:  :wink:

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #7 Dato: 06. Juli 2010 kl: 12:50:26 »
Jo Bo, efter 500.000 km er der nogle slidgenstande der trænger til vedligehold. Ikke som på en diesel der hovedrenoveres efter hver 100.000 km ;-P
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #8 Dato: 06. Juli 2010 kl: 14:51:28 »
4 tændrør i ny og næ er jo en sliddel som et topstykke er det på en diesel og seriøst så kører en TD skisme ikk 100000 km
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #9 Dato: 06. Juli 2010 kl: 15:06:26 »
Hvad er faktisk erfa på TD'er herinde?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #10 Dato: 06. Juli 2010 kl: 15:11:50 »
Citat fra: "jensjakob"
Hvad er faktisk erfa på TD'er herinde?


alt for tit............

Har lige skiftet top - den var ikke gammel.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #11 Dato: 06. Juli 2010 kl: 16:15:39 »
så tit at der faktisk ikk snakkes om andet end den skod motor :0) 99-100 indlæg med hjælp min motor er diesel relaterede :0) men hva med BOXER maskinen kan vi få en update??
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Herr_Jensen

  • Gæst
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #12 Dato: 07. Juli 2010 kl: 23:11:52 »
Hey alle, og tak for jeres svar.

Jeg køber et par nye tændrør i morgen, og skifter dem. Skal op og hente den lille nisse på fredag, så jeg får det prøvet igennem der.

Kabler osv. får også lige et check.

 : )

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #13 Dato: 08. Juli 2010 kl: 21:51:36 »
en go fejlfri måde at teste tændkabler på er at rode rundt med fingrene på alle kabler mens motoren står i tomgang :0) så er der osse en chance for at bli vågen ;0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Herr_Jensen

  • Gæst
Motoren hakker ved motorvejs kørsel
« Svar #14 Dato: 10. Juli 2010 kl: 17:57:13 »
Nå, så fik jeg købt nye tændrør, og monteret dem. Det blev til Beru med 4 elektroder. Har nu tilbagelagt 200km i et stræk på dem, og det mærkes som om det har fixet problemet. Det var dog dejligt. Måske skal jeg køre lidt mere før jeg kan sige med sikkerhed at det er væk, men jeg prøvede at provokere den og det var den ligeglad med. Fedt!

Tak igen for jeres input.

 : )