Forfatter Emne: Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.  (Læst 8228 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:12:08 »
Hej T3 fans. :)

Så lykkedes det! Endeligt er jeg blevet ejer af min første bus. En 1,6 TD fra 1987.

Jeg garanteret en masse spørgsmål undervejs, så derfor tænkte jeg, at jeg kunne oprette denne tråd, og stille spørgsmål deri, så I slipper for mange forskellige tråde fra mig. :)

Forresten skal der nok komme en update med lidt billeder og lidt mere information om bussen. :)

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #1 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:18:43 »
1. Sprøgsmål er allerede landet ;)

Min bus hylede fra starten fra kileremmen. Derfor købte jeg straks 2 nye remme fra Mekonomen til en 1987 Caravelle. Men da min bus har fået skiftet mor, er jeg i tvivl om hvorvidt der er forskel på remmene på årgangene?

Da jeg havde kørt lidt med den gamle rem sprang generator-remmen, og de to nye måtte på. Dem Mekonomen har solgt mig er hhv.
10x625mm Imellem Vandpumpe Generator
10x650mm Imellem Krumtap og Vandpumpe

Da jeg monterede remmene virker remmen imellem krumtappen og vandpumpen til at være vildt løs? Og liggende på ryggen i indkørslen kunne jeg ikke se nogen måde at stramme denne på. Har jeg fået den rigtige størrelse? - Hvis ikke, hvor lang skal den så være?
Den øverste rem, imellem vandpumpe og generator (625mm) kunne akkurat spændes nok op. Er det den rigtige størrelse jeg har fået fat på dér?

Håber I vil hjælpe mig lidt på vej med det første spørgsmål. :)

Mvh.
Emil

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #2 Dato: 28. Oktober 2010 kl: 22:40:33 »
10x650(643) og 10x600 er de korrekte længder. Remmen mellem krumtap og vandpumpe strammes ved at adskille remhjulet på vandpumpen og tage mellemlægsskiver ud efter behov - præcis som på en gammel boble.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline carlo11

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #3 Dato: 29. Oktober 2010 kl: 01:51:16 »
hej jeg fik min lavet om ved ting så jeg køre kun med en rem så kan jeg stramme et sted ved generator skal bare være stram når køleskabet er tænt men køre fint
hilsen villy (carlo11)

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #4 Dato: 29. Oktober 2010 kl: 18:32:44 »
.... Og problemet blev løst. :) Tak for hjælpen..


2. Spørgsmål (Som er lidt småpinligt)
Springtlervæske.. Hvor er det nu lige man hælder det på? :)

Offline Færingen

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 168
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #5 Dato: 29. Oktober 2010 kl: 18:41:14 »
Hahahahaha! Det var også mit problem, i venstre side under Chauffør motten, lige indenfor trinbrættet.
Venligst. Heðin og Thyra Skarðhamar

1,6 JX Westfalia Jubilæum Joker. 1985

PARKHAVE

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #6 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 00:21:56 »
Ja , den ledte jeg sku' også efter første gang. ;-)
Tillykke med vognen forresten !

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #7 Dato: 30. Oktober 2010 kl: 15:55:19 »
Haha! Fundet.. ;)
Tak for hjælpen endnu engang.

 - Og tak! Jeg er ovenud tilfreds med den indtil videre. Jeg har fået kørt godt 1200 km i den allerede, og udover en hylende kilerem, som nu er skiftet, har den ikke slået et forkert slag siden jeg fik den. Den kører 11-12 km på literen ved blandet kørsel, og starter altid (endnu, 7,9,13). Selv på de første morgener med nattefrost. :)

Som lovet tidligere skal jeg nok snuppe nogle billeder af den, og skrive lidt om den, en dag jeg har lidt tid i overskud.

Emil

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #8 Dato: 13. December 2010 kl: 15:07:46 »
*UPDATE*

Nu tror jeg sgu det bliver alvorligt. :( Min T3 har fra starten brugt en smule kølervand. Men det sidste stykke tid er det blevet en del værre. Nu er det faktisk så slemt at jeg hælder 1½-2 L på hver gang jeg tanker ca.
Den bruger ikke specielt meget olie.

Det er en 1,6 TD (JX?)

Tyder det på et nyt topstykke eller toppakning? Eller kan det være andre ting.

Jeg kan ikke umiddelbart se bobler i ekspansionsbeholderen, men det kan godt virke som om der er en snert af oliefilm i dem. :(

Hjælp. Hvad gør jeg for at få afklaring? Og hvad med dele til sådan et projekt, hvis det værste viser sig at være sandt. Er de til at få?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #9 Dato: 13. December 2010 kl: 18:10:08 »
Husk, når du leder efter bobler i kølevands beholderen, er den forreste du skal se på, og motoren skal være varm.

Brug en dags tid herinde på nogle søgninger om topstykke, så ved du sikkert svaret. (kunne sagt være æ top)

Kurt
Kurt - 25115788

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #10 Dato: 13. December 2010 kl: 18:22:51 »
KHSalvesen:

Tak. Jeg har siddet og læst en del om topstykke skift. Dog har jeg ikke kunne finde frem til et sted hvor man kan købe det. Men inden jeg kommer dertil, har jeg en kammerat som er mekaniker lærling, som har lovet at tage et kig på den.
 - Så jeg håber ikke det er så slemt endda.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #11 Dato: 13. December 2010 kl: 19:50:20 »
Det er ikke det slemmeste i verden. Et nyt koster ca 4000 i tyskland. (ebay, eller bare læse herinde en dag mere :-), ellers er der link samlingen herinde)

HUSK.: Pas på med at købe ?renoverede/brugte? topstykker. De er alle sammen lavet i alu, og betragtes som en sliddel med ca 100KKM i levetid.

Kurt
Kurt - 25115788

the-rabbit

  • Gæst
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #12 Dato: 22. December 2010 kl: 15:12:34 »
Bilen bliver mere og mere mærkelig.
 - Men der er heldigvis en chance for jeg ikke skal skifte topstykke. Den drypper intet kølervand når den står, men så snart motoren kører drypper den ret kraftigt. Jeg har ikke mulighed til at komme ind under bilen lige nu, så fejlen må vente til engang efter jul med at blive afhjulpet.

HVIS det alligevel viser sig at topstykket er gået, når vi trykprøver kølersystemet. - Er dette så den rigtige ting at købe? Det skal siges at mit Tysk er ret dårligt :)
http://cgi.ebay.de/Zylinderkopf-VW-T3-1-6-TD-JX-/380161081208?pt=Autoteile_Zubeh%F6r&hash=item58835dbf78

Til sidst er der kommet et nyt spørgsmål til.
Der er 2 blæsere i min bil. En til kabinen bagi, og en til foran. Den til foran er pludseligt holdt op med at virke. I starten da jeg havde bilen drillede kontakten til "tempoet" på blæseren engang i mellem, så jeg håber at der bare skal en ny kontakt til.
Er det et problem der er set før? Under alle omstændigheder, er der så en herinde der tilfældigvis skulle have sådan en kontakt liggende, jeg kan købe? :)

Igen, tak for hjælpen.

Forresten. Jeg faldt lige over denne:

http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-Zylinderkopf-1-6-D-u-TD-Komplett-NEU-/250740677619?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item3a614f1bf3

Er det en fordel at købe et komplet, så man slipper for ventilslibning osv? :)


Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Min tråd med spørgsmål til 1,6 DT bus.
« Svar #14 Dato: 22. December 2010 kl: 16:01:01 »
Den med kontakten er hyppigt problem. Køb en ny, ellers står du med det samme problem om 2 måneder igen.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD