Det er ikke ukendt, at AAZ eller 1Y bliver lidt overfodret med olie. Problemet opstår ofte af en af to årsager: Enten beholder folk deres AAZ/1Y-oliepind. Når den sidder i motoren i en Golf eller lignende, så passer den jo fint, men når motoren bliver skråtstillet, så skal der meget mere olie i for at oliepinden bliver "tilfredsstillet" (det var IKKE en metafor!!! ;-)) på grund af den skrå vinkel. En anden model (min foretrukne) er at indoperere oliepinden fra JX/CS/KY og så lave en bøsning, så diametrene kommer til at passe. Også i den forbindelse er det vigtigt at "kalibrere" oliepinden, så man ved, at max ligger ved ca. 4,5 - 5 l.
Og så til konsekvenserne: Op til en vis grænse er det risikofrit for en ikke-katalysator-motor at køre med for meget olie. De store problemer opstår, når overfladespejlet på olie ligger så højt, at plejlstænger og evt. stempelskørter rammer overfladen i nedslaget. Dels kan der opstå brudskader, og dels skabes der enormt oliemættet blow-by og dermed olieforbrug og tilkoksning. I sidste instans kan motoren have svært ved at skaffe sig af med overtrykket og spytte shimmerringe og olie ud alle vegne. Dette kan være absolut fatalt på en diesel, da sådan en jo kører fortrinligt på motorolie, og finder denne motorolie ind i indsugningen (eksempelvis via turboen), så accelererer motoren uhæmmet unden, at det kan kontrolleres af dieselpumpen, og får den olie ind i for store portioner, så står den på bøjede plejlstænger a la en "wasserfresser".
Jeg tror ikke, at din turbodefekt er en konsekvens af for meget olie - jo muligvis nok olieforbruget, men ikke lyden. Turboen er i virkeligheden godt tilfreds med at blive godt smurt, men er der for stort modtryk i bundkarret, så lænser den bare olien ud i labyrinttætningerne.
Ang. dit andet spørgsmål og konvertering til ABS, så har jeg ikke en komplet stykliste i hovedet, men kig godt på billederne i min benz.-tråd. Selve den mekaniske ombygning er meget overskuelig, men forvent at bruge et par dage med næsen i et ledningsdiagram, for det er der udfordringen ligger. Selvom jeg ikke må skrive mere om det for JU, så vil jeg alligevel puste lidt til ilden og opfordre dig på det kraftigste til at lave ombygningen. Et gammelt ordsprog siger, at man ikke skal kaste gode penge efter dårlige - om det er nogle ord, du kan bruge til noget, kan du jo selv overveje, men jeg vil gerne stille mig til rådighed med long-distance-support, hvis du kaster dig ud i projektet.