Forfatter Emne: Alt for meget olie giver hvilke symptomer?  (Læst 5859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Dato: 14. Juni 2011 kl: 15:12:42 »
Som overskrifte siger, hvad symptomer giver ALT for meget olie?

Har tappet godt og vel 6½ liter af motoren for lidt siden :shock:
Kan det forklare manglen på olietryk når motoren bliver varm (olien er vel så langt oppe at den begynder at skumme?) og olie i indsugningen?

Har hældt det i en klar spand og sat det til bundfældning, forstår bare ikke lige hvor alt det olie kommer fra..

Tror jeg skal have dobbet-tjekket mærkerne på oliepinden når der bliver fyldt på igen..
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #1 Dato: 14. Juni 2011 kl: 15:22:26 »
måske derfor din turbo nasser?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #2 Dato: 14. Juni 2011 kl: 15:29:13 »
Men kan det også forklare at turboen SKRIGER?? (Dem der var med på fyn ved hvad jeg snakker om!)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #3 Dato: 14. Juni 2011 kl: 17:54:20 »
Almindeligvis vil så stor oliemængde medføre nedsat effekt som følge af, at stemplerne bogstaveligt talt hamrer ned i en oliesø. Det vil - ialtfald på benzinere - ofte finde vej ind i forbrændingskamrene, og lægge et solidt røgslør. Jeg kan godt huske, da en tidligere kollega skiftede olie på min Escort. Han havde fyldt små tre liter for meget på. Den var lidt sløv i betrækket, og de øvrige trafikanter begyndte, at dytte og blinke. Et kig i spejlet fik mig på tanker om en kvast toppakning.
Om det kan få en turbo til ligefrem, at skrige, skal jeg lade være usagt. Den må da næppe have manglet olie ??????

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #4 Dato: 14. Juni 2011 kl: 18:06:40 »
Det er ikke ukendt, at AAZ eller 1Y bliver lidt overfodret med olie. Problemet opstår ofte af en af to årsager: Enten beholder folk deres AAZ/1Y-oliepind. Når den sidder i motoren i en Golf eller lignende, så passer den jo fint, men når motoren bliver skråtstillet, så skal der meget mere olie i for at oliepinden bliver "tilfredsstillet" (det var IKKE en metafor!!! ;-)) på grund af den skrå vinkel. En anden model (min foretrukne) er at indoperere oliepinden fra JX/CS/KY og så lave en bøsning, så diametrene kommer til at passe. Også i den forbindelse er det vigtigt at "kalibrere" oliepinden, så man ved, at max ligger ved ca. 4,5 - 5 l.

Og så til konsekvenserne: Op til en vis grænse er det risikofrit for en ikke-katalysator-motor at køre med for meget olie. De store problemer opstår, når overfladespejlet på olie ligger så højt, at plejlstænger og evt. stempelskørter rammer overfladen i nedslaget. Dels kan der opstå brudskader, og dels skabes der enormt oliemættet blow-by og dermed olieforbrug og tilkoksning. I sidste instans kan motoren have svært ved at skaffe sig af med overtrykket og spytte shimmerringe og olie ud alle vegne. Dette kan være absolut fatalt på en diesel, da sådan en jo kører fortrinligt på motorolie, og finder denne motorolie ind i indsugningen (eksempelvis via turboen), så accelererer motoren uhæmmet unden, at det kan kontrolleres af dieselpumpen, og får den olie ind i for store portioner, så står den på bøjede plejlstænger a la en "wasserfresser".

Jeg tror ikke, at din turbodefekt er en konsekvens af for meget olie - jo muligvis nok olieforbruget, men ikke lyden. Turboen er i virkeligheden godt tilfreds med at blive godt smurt, men er der for stort modtryk i bundkarret, så lænser den bare olien ud i labyrinttætningerne.

Ang. dit andet spørgsmål og konvertering til ABS, så har jeg ikke en komplet stykliste i hovedet, men kig godt på billederne i min benz.-tråd. Selve den mekaniske ombygning er meget overskuelig, men forvent at bruge et par dage med næsen i et ledningsdiagram, for det er der udfordringen ligger. Selvom jeg ikke må skrive mere om det for JU, så vil jeg alligevel puste lidt til ilden og opfordre dig på det kraftigste til at lave ombygningen. Et gammelt ordsprog siger, at man ikke skal kaste gode penge efter dårlige - om det er nogle ord, du kan bruge til noget, kan du jo selv overveje, men jeg vil gerne stille mig til rådighed med long-distance-support, hvis du kaster dig ud i projektet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #5 Dato: 14. Juni 2011 kl: 18:07:37 »
PS: Kørte selv med 6 liter olie i min 1Y-tid. Med vilje...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Alt for meget olie giver hvilke symptomer?
« Svar #6 Dato: 16. Juni 2011 kl: 18:14:32 »
Efter jeg har fyldt 4½ liter frisk olie i er turboen KNAStør udvendigt, den snakker stadig dog synes jeg ikke det er helt så meget...
Derudover er stortset alle problemer med olietryk elimineret, den skal VIRKELIG provokeres nu for at tænde alarmen...
Det skal så siges at sien i oliepumpen var slammet godt til, den blev renset grundigt og pumpen blev målt ud...

36mm tænder og et slid på ca. 0.10mm så jeg valgte at smide den i igen...

Det eneste der faktisk er tilbage nu, er at jeg skal "leve" med hankatten i udstødningen og så skal jeg have slåskampen (igen!) med ventildækselpakningen, hader den virkeligt på AAZ :D

Og ja, Jarl...Ligger i forhandlinger om en ADZ med komplet ledningsnet og styreboks, fra en totalskadet Vento tror jeg det var...
Motor årgang, '95, og den har gået 185000km...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan