Forfatter Emne: Min første T3 + problemer deraf :)  (Læst 2367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min første T3 + problemer deraf :)
« Dato: 06. Maj 2007 kl: 19:00:29 »
Hej og velkommen til!

Der er mange gamle diesel t3ere med slidte motorer der bliver faldbudt i denne tid lader det til. Der kan være mange årsager til din olie+vandforbrug men det mest sandsynlige er desværreat der er revner i topstykket og/eller din turbo skal renoveres.

Men prøv at bruge lidt tid med søgefunktionen du finder ude til venstre i menuen på forsiden. Søg f.eks på topstykke og kompression. Så finder du en mængde tråde der kan svare dig på mange af dine spørgsmål.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #1 Dato: 06. Maj 2007 kl: 19:06:50 »
Hej og velkommen til.

T3'ere skal man indføres kærligt og følsomt i, så jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal gøre lige nu. Måske skal du selv gå lidt på opdagelse her på sitet. Prøv nogle søgninger på "kompression", "olieforbrug" "blow-by".

Men jeg kan da umiddelbart godt sidde med nogle tanker i hovedet på baggrund af dine symptomer. Jeg er ikke sikker på, at du vil høre dem, men de lyder i den her retning: slidt motorblok, revnet toppakning, revnet topstykke, slidt turbo. Måske er det ikke så slemt - du må nok smide lidt flrer data på bordet. Prøv i øvrigt at læse lidt om dieselmnotoren ger på sitet - der er mange gode indlæg.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #2 Dato: 06. Maj 2007 kl: 19:52:28 »
Det er karakteristisk for turbomotorer at de har fuld effekt til deres dødsdag. Wastegaten justerer jo konstant ladetrykket, hvad der også indvirker på dieselindsprøjtningen, så der er som regel altid fuld effekt tilstede.

Det er løst gætteri at begynde at gisne, om den kan klare en Sveriegestur. Typisk bliver revnedannelsen i toppakning/topstykke større og større og før eller siden vil kompressionen på den/de pågældende cylindre forsvinde og vandforbruget antage hysteriske dimensioner. Det er nok lidt belastende at bevæge sig til Kiruna med vandpåfyldning for hver 10 km...

Hvis du vil have en low-budget-løsning, så find en Golf-sugedieselmotor til nogle få basører i dba, og så er du kørende - ikke hurtigt, men stabilt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #3 Dato: 07. Maj 2007 kl: 17:18:13 »
Hvor meget olie bruger den?

Op til 1,5 l pr 1000km er indenfor tolerancen. Det er lidt værre at den bruger vand.

Hvis jeg var dig ville jeg sgu bare køre til Sverige velvidende at man pludselig kan stå et sted med ødelagt motor (husk vejhjælps abonnement )
Reparationer på en T3 har det med at løbe op.

Motor på dba 2000kr , så skal koblingen da også lige skiftes nu vi er derinde 1200kr, vi må hellere få en ny tandrem også da det jo ville være surt at den stiger af lige efter at motoren er skiftet (med ny strammerulle sæføli) 500kr, Så skal der jo nye pakninger til bundkar og ventildæksel (skal det være tæt skal det være af gummi) 500kr. Og så er der lige alt det løse

Løselig gæt min 3000kr + motor


Undskyld, men jeg har haft en dårlig dag :wink:

KØR .............og se hvordan det går
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #4 Dato: 08. Maj 2007 kl: 20:54:48 »
Citat fra: "Vyffe"
hvor sidder sprinklertanken og hvor fylder man på? (tilladt at grine :)


Heh :lol: )Du sagde jeg godt måtte :lol:

Let måtten i førersiden, der sidder et dæksel under måtten, i gulvet, ca. lige foran koblingen :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

PARKHAVE

  • Gæst
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #5 Dato: 08. Maj 2007 kl: 22:00:04 »
Som blackchart skriver i bunden, under måtten ved venstre forreste stolpe, beholderen sidder faktisk næsten lige under påfyldningen.
Nedefra kan du se den mellem de 2 forrester vanger i venstre side.

Mht. til de forskellige utætheder ville jeg da få spændt diverse til og så se hvor ellers den smider det ud.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #6 Dato: 08. Maj 2007 kl: 22:11:55 »
Citat fra: "Vyffe"

Det værste sted er dog hele vejen rundt hvor gearkassen er samlet med motoren, altså ved svinghjulet (pakningen vel). Hvad siger i til det?

Mvh. Simon


Er det klart det olie der kommer ud og hvordan lugter det? hvis det er gearkasse olie lugter det meget af smørreolie - så skal du være obs, både på oliestanden i kassen og især din kobling kan ikke tåle det. Dette gælder også hvis det er motorolie som kommer fra krumtabspakningen.

Rengør det godt og se hvormeget der kommer ud efter en køretur.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #7 Dato: 08. Maj 2007 kl: 22:44:44 »
Pas på med at spænde efter på bolte der sidder i gearkassen, det er alugods. De ska spændes med følelse og jeg tror ikke på at man kan spænde noget tæt med mindre det er noget nysamlet der ikek er spændt ordentligt.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #8 Dato: 08. Maj 2007 kl: 22:56:32 »
Vi er nødt til at have styr på nogle ting her ellers bliver det skud i tågen:

Bruger den olie, som du skrev i første indlæg eller drypper den olie? Jeg forstår, at den i hvert fald drypper, men er røgen blå og hvor meget olie forsvinder der. Er der pletter på vejen, hvor den holder? Og samme historie med vandet - bruger eller drypper? - Det er ret afgørende for diagnosen.

Du tjekker gearolien som du selv beskriver det - ud med påfyldningsproppen (17 mm umbracho) og så skal niveauet være der. Olie mellem motor og koblingshus skyldes utæt shimmerring enten ved højgearakslen eller krumtappen. Det giver ingen mening at spænde noget i den forbindelse, så lad være med det. Ventildækselpakningen er nemt skiftet. Olie ved krumtaphjulet tyder på utæt shimmerring der. Vær opmærksom på, at stor underkompression vil tvinge olie ud ved alle tætninger.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #9 Dato: 09. Maj 2007 kl: 08:24:07 »
1) Og hvor meget olie bruger den?

2) Er der bobler i vandet i ekspansionsbeholderen foran batteriet, når den får lidt gas?

3) Er der oliefilm på vandet?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #10 Dato: 14. Maj 2007 kl: 18:59:28 »
Jo.. den er god nok.. kørte rundt og ledte efter dender bildimsebutik som der lå derude en gang.. hvor faen er den blevet af??
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Min første T3 + problemer deraf :)
« Svar #11 Dato: 14. Maj 2007 kl: 19:06:51 »
Forkert indlæg - sorry guys :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan