Forfatter Emne: Servotandstang uden olie  (Læst 2641 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Servotandstang uden olie
« Dato: 11. Maj 2014 kl: 23:11:51 »
Før jeg begynder arbejdet med at skifte tandstang vil jeg lige forsikre mig at jeg ikke ødelægger noget...

Mit spørgsmål lyder: Kan man køre med en servotandstang, som ikke er koblet til servopumpen uden at noget går i stykker?
Dvs. at servotandstangen monteres og koblingerne bliver blændet af/beskyttet så der ikke kommer snask ind i tandstangen indtil jeg får fat i servoslanger så systemet kan kobles sammen...
En pålidelig kilde har fortalt mig at dette ikke skal være noget problem, men jeg vil lige være helt sikker inden jeg splitter for meget ad.


Mattias

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Servotandstang uden olie
« Svar #1 Dato: 12. Maj 2014 kl: 10:34:08 »
Vi har ved flere lejligheder haft problemer med tætheden i servosystemet.
Især da vi kørte rundt i Sydamerika var problemet at tandstangen og systemet her var blevet meget utæt.
Vi løste det simpelt ved at klippe kileremmen til servopumpen over og køre uden servo.
Det gik fint de næste ca. 10.000 - 15.000km inden vi tilfældigvis fandt et værksted i Argentina som kunne lave det.

Og det sjove var at indehaveren var af dansk oprindelse.

Vi har sidenhen igen lavet samme nummer, at tage kileremmen af, da der var gået en læk i slangerne. Dette gik også fint.
Det vigtige er at pumpen ikke køre uden olie, for så koster det en ny pumpe.

Rettet bliver lidt strammere at dreje, men det er kun et problem i 1. og bak gear. Når du kører normal hastighed mærker du det stort set ikke.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Servotandstang uden olie
« Svar #2 Dato: 12. Maj 2014 kl: 10:35:15 »
Jeg tror ikke det går at køre med blændede hydralik forskruninger  da der derved vil opstå tryk og vacuum når du drejer. jeg vil mene der skal være åbent til en beholder eller de kan måske kobles så luften kan cirkulere mellem de to stempler uden restriktion, så kan det måske godt lade sig gøre men det er meget hårdt at dreje da udvekslingen er noget lavere med servo end uden.
Hilsen
Søren

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Servotandstang uden olie
« Svar #3 Dato: 12. Maj 2014 kl: 17:01:57 »
Citat fra: "soerencarlsen" post=111153
Jeg tror ikke det går at køre med blændede hydralik forskruninger  da der derved vil opstå tryk og vacuum når du drejer. jeg vil mene der skal være åbent til en beholder eller de kan måske kobles så luften kan cirkulere mellem de to stempler uden restriktion, så kan det måske godt lade sig gøre men det er meget hårdt at dreje da udvekslingen er noget lavere med servo end uden.
Hilsen
Søren


Forskellen på udvekslingen på en bil med og uden servo ligger så vidt jeg ved i styre-spindlernes længde og ikke i gearingen på tandstangen.. -og på en syncro er der ikke forskel på spindlerne, så dermed mener jeg ikke det gør nogen forskel om man kører med en tandstang med eller uden servo på en syncro.

vh Erik
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Servotandstang uden olie
« Svar #4 Dato: 12. Maj 2014 kl: 17:05:10 »
Jeg kan udtale mig om en vens T4 med servo. Han kørte uden servoolie i stykke tid. Det kostede en ny tandstang.


bh.
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Servotandstang uden olie
« Svar #5 Dato: 13. Maj 2014 kl: 01:09:16 »
Diameteren på rattene er også forskellig. Større rat til biler født uden servo og mindre rat til biler med servo.
Men det større rat gør jo bare kraften større, således at et stort rat og ingen servo ikke er specielt hårdt at dreje.
Men et lille "servo rat" og ingen servo er hårdt, hvis man ikke er vandt til at tage fat. Men man bliver hurtigt vandt til det.
Og som sagt, så mærker man ingen forskel ved hastighed over ca. 30km/t.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk