Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - ottokrog

Sider: 1 2 [3] 4
31
Sjov und Spass !!! / T3scooter
« Dato: 16. November 2011 kl: 14:46:40 »
Der er da ren inflation i små t2'ere


hvem bygger den første t3scooter?

32
WBX/LBX Fora / Utæt vandsystem
« Dato: 05. November 2011 kl: 16:24:41 »
Min WBX DG 1.9 er begyndt at dryppe en smule fra "toppakningen", den pakning der holder på vandet i topstykket.

Jeg skiftede dem i begge sider sidste sommer og der har ikke været problemer siden, indtil nu.

Jeg troede det ville hjælpe at efterspænde topstykkemøtrikkerne, men den drypper stadig. Også efter at jeg efterspændte til 100 Nm i forhold til de anbefalede 50 Nm.

Det er ganske lidt, jeg vil anslå en dl om måneden, men det irriterer mig at se en våd plet på lagenet hver morgen.

Jeg ved at man kan købe et middel til at smide i kølervæsken, men vil gerne have anbefalinger og/eller frarådninger fra forummet.

Et gammel husråd anbefalede en æggehvide i kølervæsken, men det har jeg ikke just tænkt mig at gøre. Moderne teknik må kunne anvise en bedre metode.

Ekspertudtalelser tak.

33
WBX/LBX Fora / Manglende vandstandsadvarsel
« Dato: 19. September 2011 kl: 22:48:15 »
Hvis vædskestanden i kølersystemet falder burde advarselslampen i instrumentbrættet blinke, har jeg ladet mig fortælle.

Når jeg tager ledningen af i ekspansionsbeholderen sker der ikke en dyt.

Men dioden lyser ved tænding, så der er ikke noget galt med den

Den slukker pænt når motoren kører, men tændes altså ikke, hvis der ikke er vand på systemet

Hvor kan fejlen ligge?

34
WBX/LBX Fora / Hydraulisk ventilløfter
« Dato: 28. August 2011 kl: 22:54:52 »
Jeg lovede Hinze at ligge linket til ekspertens artikel om hydrauliske ventilløftere op.  Den følger her

http://www.ratwell.com/technical/HydraulicLifters.html

den er på fem sider og fortæller om hvordan de virker

jeg ved nu hvordan de virker hvis nogle skulle være interesserede

jeg HADER når der er noget i min dejlige, jeg ikke ved hvordan fungerer

så jeg læste artiklen

stærkt summeret virker den hydrauliske ventilløfter således.

der er et stempel der kører inde i en cylinder

i bunden af stemplet er der et lille hul

det lille hul  fyldes halvvejs ud af en kugle der er fjederpåvirket i bunden af cylinderen

når man stiller ventiler drejer man skruen to omgange efter at skruen begynder at bide

kuglen under stemplet kan godt lade olie passere begge veje, men der skal et rimeligt tryk til, især når den påvirkes oppefra

når man drejer skruen på ventilløfteren presser man således olie forbi kuglen, man løfter altså ikke ventilen

når maskineriet kører står der lidt olie og kører frem og tilbage ved kuglen, men det er så lidt at ventilerne bare følger gladeligt med, og der er ingen slup i systemet whatsoever

igen, hvis jeg har misforstået det hele, så korriger mig endeligt

det var en MEGET udførlig artikel, og der var en del jeg ikke fattede en bjælde af

35
WBX/LBX Fora / Venstre Bagdel
« Dato: 12. August 2011 kl: 18:08:36 »
Jeg har et problem med mit kardanled i bagtøjet. Det larmer fælt når jeg tager en bakke opad på 45 grader. Jeg fandt ud af det i de østrigske alper og var ved at dø af skræk indtil en mekaniker fortalte mig at der ikke var noget i vejen, den kan såmænd godt holde mange år endnu hvis man kører forsigtigt.

Da jeg så var på vej ned af en stejl tospors vej i Andora, begyndte bagtøjet at larme sygt igen. Jeg kørte ind i det nærmeste nødspor og kravlede ned og undersøgte begge kardanled intenst, og kunne simpelthen ikke forstå hvad der var galt, men gik ud fra at lortet var smadret og at der ikke var andet for, end at få dem skiftet hos nærmeste mekaniker.

Jeg kørte 50 meter længere ned af bakken med katastrofeblink på, i håbet om at nå frem til et bedre egnet sted end midt på en halv motorvej med kun 30 graders hældning.

Jeg kom kun de 50 meter, for der sagde det kadabum og kras fanden.

Bilen gav et spæt op i luften, og landede med et brag.

Ud af bakspejlet så jeg baghjulet trille stille og roligt ind i vejkanten.

Nu var jeg i chock og trak så kraftigt i håndbremsen at kablet sprang.

På en bakke med 30 graders hældning.

Jeg begyndte at skifte hjul med katastrofeblinket på, og politiet ankom fem minutter senere.

Min donkraft kunne ikke tage den skrappe stejle hældning, så jeg måtte låne politiets, mens de dirigerede de andre trafikanter udenom ulykkesstedet.

Bilen havde landet på bremsetromlen, og havde ikke taget synderlig skade udover den kæmpebule den skønne miss blue nu har i rumpen.

Se billedet.

Er der en der har et sundt venstre bagparti, så har jeg en ide om at det nok kunne lade sig gøre at skære det ud, sammen med kassen i motorrummet, for det er også slemt tilredt.

Min ide er at svejse noget fra en ophuggerbil på min egen.

Er der nogen der har delene, og er der gode råd om det i det hele taget kan lade sig gøre?

36
WBX/LBX Fora / Tilbage i Danmark
« Dato: 12. August 2011 kl: 17:42:02 »
Efter en oplevelsesrig tur igennem hele Europa, kunne Miss Blue ikke længere da vi kom til Nordfrankrig fredag eftermiddag for præcis en uge siden. Vandpumpen røg. Vi blev transporteret ind til et VW værksted i Valencienne, som sagde at det ville tage dem tre uger at reparere???? Franskmænd.

SOS International ville ikke transportere Miss Blue til Danmark, fordi de mente at den ikke var det værd. Jeg sendte derfor mine børn, hvoraf den ene er 29 og en ekcellent driver, hjem i en lejebil.

Hele weekenden brugte jeg på at slå på trommer i den internationale t3 verden med stor hjælp fra Jens Jakob og Hinze.

Jeg fandt dog ikke en løsning i weekenden, og mandag eftermiddag gav jeg op overfor franskmændenes uduelighed.

Jeg fik fat i Mike Busman her fra siden, som er på ferie i Skotland. Han henviste til en Eddie, som bor i Ledare i Belgien, og jeg blev transporteret op til ham af SOS. Han havde en vandpumpe klar til mig tirsdag morgen og lidt over frokost var jeg på vejen igen.

Tak til Jens Jakob, Hinze, Busman og en speciel meget stor tak til Eddie, som i kan se stå ved hans fede T3 syncro camper på billedet.

På det andet billede ser i den franske vognmand der transporterede mig fra Valencienne til Ledare uden GPS. Eddie kørte faktisk ud i den mørke nat mandag aften klokken 1100 og hentede os, da vi var faret totalt vild. Hvad laver en vognmand på vejen uden GPS.

På det tredje billede ser i Eddie og hans søde kæreste.

Moralen af historien, lad være med at køre i smadder i Frankrig. Belgien er det ideelle sted.

37
WBX/LBX Fora / Skivebremse problematik
« Dato: 30. April 2011 kl: 23:56:52 »
Jeg havde venstre forhjul af forleden, for at tjekke skiverne. En af bremsekloderne sad fast. Jeg fik den løs, og fik cylinderen til at virke uden at tappe kaliberen for olie, heldigvis. Efterfølgende bremsede den bedre selvfølgelig. Men altså ikke godt nok.

Grunden til at jeg tjekkede, er fordi den ryster lidt i bremsefasen.

Når jeg kører hjulet rundt og trykker lidt på bremsen samtidig, kan jeg nu mærke at den rykker lidt forskelligt. På et punkt bremser den mere end ellers. Det giver så selvfølgelig en vibrerende bremsefornemmelse når man kører.

Ved at bruge mikroskopøjet (mine egne) kan jeg se at skiven buler en lille bitte smule.

 Jeg går ud fra at skiven skal skiftes, og at det er vejen frem, men er der erfaringer med andre løsninger?

Og hvor besværligt er det at skifte skiven? Ifølge Haynes skal jeg have hele navet ud. Skal jeg bruge specialværktøj? Udtrækker og des lige?

38
WBX/LBX Fora / Forbandene elledninger
« Dato: 30. April 2011 kl: 23:20:22 »
Nu når dagens strabadser skal genfortælles er der en anden forb..... irriterende detalje.

Hvis nogle husker det, så har jeg kørt nu i et halvt år uden olieadvarsel.

Jeg ledte og ledte efter en brudt ledning, og endelig fandt jeg den igår, eller rettere sagt jeg sporede den helt ind til dioden i instrumentbrættet. Det ene diodeben var knækket, og så lyser lampen selvfølgelig ikke. Hurra, frem med loddekolben, og nu virker det igen. Jeg kan checke olie i siddeposition, og ikke tjekke det mekanisk, som standard før hver køretur.

Men for helv... hvor er der mange ledninger at holde styr på.

Da jeg kørte mig en tur i aften var der ikke lys i instrumentbrættet.

Der sidder tre pærer, der skal tages af for at komme ned til dioden, som sidder på en printplade. Jeg satte dem selvfølgelig i igen som de blev taget ud, men de lyser pludselig ikke.

Den lange historie kort:

Er disse tre lamper serie eller parallelforbundet??? Hvis de er serieforbundet, kunne det jo være at en af dem er sprunget i forbifarten, men det ville være totalt usandsynligt at de alle tre er sprunget.

Gode råd til at finde ud af hvad fan... jeg har gjort galt???

39
WBX/LBX Fora / Bremsealarm problemer
« Dato: 30. April 2011 kl: 23:01:40 »
Jeg har et mærkeligt problem med bremsealarmen i instrumentbrættet.

Ifølge Haynes kan den vise to fejl. Et hvis håndbremsen er trukket. Den virker som den skal.

Nummer to fejl er for lav bremsevæskestand. Den aktiverer også lyset, og det er den der er slået til selv om der er bremsevæske på.

Mit spørgsmål er:

Hvor findes den kontakt der måler bremsevæskestanden????

Jeg har ledt og ledt, der er ingen synlig kontakt omkring bremsebeholderen, men der sidder to kontakter under beholderen, der er serieforbundet, og som styrer bremselys bagtil.

Alt virker som det skal, og selvfølgelig er der bremsevæske på op til max.

40
WBX/LBX Fora / Hjulophæng højre forside købes, eller gode råd
« Dato: 18. April 2011 kl: 22:09:31 »
Så er den gal igen

Jeg skal have nye vulkaniserede gummidimser i mit højre hjulophæng.

Haynes siger at der skal svejses lidt hvis man skifter gummiet ud.

Er der nogen der har et gammelt hjulophæng liggende, hvor den vulkaniserede gummi er intakt?

Det vil alt andet lige være meget lettere.

Gode råd vil være velanset som sædvanlig.

41
Sjov und Spass !!! / HJÆÆÆÆÆLP BUNDPROP I UDU
« Dato: 05. April 2011 kl: 13:38:21 »
Jeg skulle lige skifte olie og oliefilter igår, men ak og ve.

Bundproppen/skruen kører rundt og rundt. Gevindet må være røget.

Det er en vandbokser 1.9 dg motor.

Jeg ved godt at den sandsynligvis skal bores ud, og at der skal laves et nyt gevind, men har ikke mod på at gøre det selv, da jeg aldrig har prøvet det.

Er der nogen der har tid og lyst til at give en hjælpende hånd i Københavnsområdet.

Snarest, da den drypper lidt, men jeg kan sagtens køre i den indtil videre.

Selvfølgelig kan hjælpen belønnes på den ene eller anden måde.

23838188

42
WBX/LBX Fora / Varmeblæser kaput eller hvad?????
« Dato: 07. November 2010 kl: 22:52:52 »
Da jeg endelig fik bilen ud at køre på landevejen igen, virkede varmeblæseren i kabinen ikke.

Sikringen var sprunget, men den springer bare videre når jeg sætter en ny i.

Sikringen skal køre varmeblæseren og vinduesviskerne.

Når jeg starter viskerne springer sikringen ikke, men når jeg starter blæseren springer sikringen

Ergo er bæseren kortsluttet og kaput.

Am I right, or am I wrong??????

Er der nogen der kan anvise mig den hurtigste vej ind til blæseren, så jeg kan få den tjekket ud, og er der nogen der har sådan en svend liggende i garagen????

43
WBX/LBX Fora / Topstykke igen igen, og tak til Hinze, bilen kører igen
« Dato: 07. November 2010 kl: 22:46:40 »
Da jeg skiftede toppakninger spændte jeg de to bolte der holder vippearmene til ventilerne alt for hårdt.

Det resulterede i at skruerne skruede over, og vippearmen faldt helt ud, og knækkede holderen. Se det sørgelige resultat på det nederste billede.

Det var en del værre at tandstangen havde smadret den hydrauliske ventil justering. Den lå og ploppede rundt nede i bunden af hullet.

Den havde lavet så meget ravage at jeg ikke kunne få den hydrauliske ventilløfter ud af hullet, da den havde smadret indersiden af hullet.

Så måtte jeg opfinde et redskab til at slibe hullet til. Se den på det øverste billede. Et stykke legetøj, som jeg pakkede ind i smergellærred og kørte rundt og rundt og rundt i et par timer, indtil jeg kunne få dyret ud, og sætte et nyt (gammelt) i igen.

Bilen kører igen, takket være Hinze's uovertræffelige egenskab som indpisker, autoophugger og supervisor i projektet.

44
WBX/LBX Fora / Hjææælp igen til varme i autocamper
« Dato: 08. Oktober 2010 kl: 13:20:25 »
Jeg var så heldig at finde et gasfyr til min Miss Blue.

Det er en Trumatic 1800, og det har et skorstensudtag på 22 mm. Det er et rør stort set som de rør man bruger til karburatorer og så er det i bøjbart metal. Det skal jo kunne modstå en del varme.

Jeg har forsøgt alle campingudstyrs butikker i Danmark, og ingen har dem. PJ Caravan i Roskilde fortalte mig at de har en kunde der har ventet i halvandet år, for at få en sådan sag. De har nu to kunder der venter.

T3 nettet er hurtigere.

Der er en af jer der har et rør på 22 mm i diameter på en halv meters penge, som er lavet i et metal der kan modstå varme.

Jeg er desperat, skal på efterårsferie med ungerne. Vi skal have noget varme.

Hjææælp

45
WBX/LBX Fora / Varme
« Dato: 28. September 2010 kl: 16:17:58 »
Nu er det ved at blive koldt og især om natten.

I Miss Blue'es bedre dage var der en benzinvarmer under bilen, men den er fjernet.

Er der nogen der har et benzinfyr liggende, eller andre gode ideer til at holde varmen om vinteren.

Faktisk har jeg lovet ungerne en skitur.

20 graders frost er at foretrække på løjperne, men ikke om natten.

Sider: 1 2 [3] 4