T3 Fora.. > Syncro Fora

forreste diffrentiale syncro

(1/2) > >>

dokajønne:
Efter at have læst denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=2922&highlight=
, der også handler om viscosekoblingens forbandelse/velsignelse.

Er der i mig opstået et behov for at VC-koblingen skiftes ud med et ganske almindeligt diffrentiale (med mulighed for at slå spær til naturligvis). Jeg har ledt lidt rundt omkring men uden held.

Findes det?

Kan det laves (relativt nemt/billigt)?

Jeg taler ikke om decoupler, men om good old fashion permanent 4wd med spærremulighed. Det ville være SÅ lækkert U-vendinger i en ruf og op i r.... med gearkassekoder mv. Hvis bare man lavede én model passede den på alle syncroer.........suk

KHSalvesen:
De svampe du puttede i sovsen. Havde du selv plukket dem. ?  :lol:
Enten kan jeg ikke lige fange dit ønske, ellers er der nogle definationer der ikke er helt i top.

Det du ber om, er det ikke en defekt VC. ?

Kurt

dokajønne:
Nej, en defekt VC er enten "frossset" eller helt uvirksom. Dvs 100% spær altid, eller ingen forbindelse mellem for og bagaksel overhovedet. jeg vil have et helt gement diffrentiale mellem akslerne ligesom det mellem hjulene.

Grunden til at du ikke kan fange mit ønske, kunne være fordi du ryger de svampe jeg kommer i sovsen. :lol:  :lol:

Jarl:
Jeg kan sagtens følge dine tanker, men det er sgutte så let. Et differentiale er kendetegnet ved at have tre tilslutninger, og så er det i øvrigt ligegyldigt, om det sidder memmel to hjul eller to aksler. En tilslutning leverer kraften, og den spredes så til 2 andre. Kigger man på en 'rigtig' firehjulstrækker så følger kraften en rækkefølge der hedder 1) motor, 2) gearkasse, 3) centerdiff., 4) for- og bagaksel.

I en Syncro hedder rækkefølgen 1) motor, 2) gearkasse, 3) bagaksel, 4) måske - om viscoen vil - foraksel.

Det vil sige, at der ikke er en "central" kraftstation at tappe fra - både ved decouplerens traditionelle placering forrest i gearkassen og ved viscoen er der kun to tilslutninger. Det vil sige, at tilslutningen af 4 hjulstræk på en Syncro altså ikke drejer sig om fordele kraften til for og bagaksel, som et differentiale ville gøre, men om at "sammenfryse" kardanakslen mere eller mindre.

Men hvad er der nu galt med decoupleren - bortset fra prisen?

Mølle:
uanset hvordan problematikken vendes og drejes er der ingen andre alternativer til VC end en decupler. Det kunne til gengæld være meget spændende at lave den selv. Der bliver jo fx. god plads i fortøjet, hvis man fjerner VC-en, og ind- og udgangsakslen er begge godt støttet af store lejer, så det er de tanker jeg gør mig i den retning. -en hjemmelavet decupler i fortøjet, der hvor VC-en sidder.

hvis jeg pludselig mod forventning en dag står med overflod af ekstra tid, så kaster jeg mig straks over netop dette projekt.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version