Forfatter Emne: 2WD til Syncro konvertering  (Læst 2429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Dato: 16. Juni 2013 kl: 23:58:35 »
Hej alle,

Jeg har en dejlig Westfalia som intet mangler, bortset fra træk på alle fire hjul! Så tanken slog mig: er det muligt at konvertere en 2WD til Syncro? Og hvad ville en sådan operation i så fald indebære samt koste? Jeg går ud fra at vejen frem ville være at finde en fornuftig Syncro og bruge den som donor. Hvis nogen har erfaring eller andre tanker om dette emne, vil jeg blive glad for at høre fra jer!

Bedste hilsner,
Mikkel

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
2WD til Syncro konvertering
« Svar #1 Dato: 17. Juni 2013 kl: 00:22:50 »
Der er en her fra byen som har gjort det, så det kan lade sig gøre.
MEN..... inden du er halvvejs, og sikkert lang tid inden,
vil du ønske at du i stedet for havde købt en syncro og bygget alt det over i, som du har i din camper.
Det er lettere, hurtigere og sikkert også billigere.....  

Det skal siges, at ham som gjorde det, er en dygtig pladesmed (når han gider) og han vil ALDRIG gøre det igen.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #2 Dato: 17. Juni 2013 kl: 08:20:23 »
Jan fra IG 16 har lavet 60 billeder af ombygningen fra en 2WD til 4WD. Han findes på facebook med dette album:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.549372255091483.138952.100000561402586&type=3

Man kan skrive meget om det. De 2 herrer brugte en del aftener, et CO2 svejseværk og en syncro der blev slagtet. Resultatet er nu en 4WD og den står igen uden plader og klar til gennemrenovering. Et projekt der æder resurcer. Måske er det bedre med at renovere en 4WD, her må ildsjælene så selv vurdere deres projekter.
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Buskov

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 98
  • Bilgal Maskinmester fra det midtjyske.
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #3 Dato: 17. Juni 2013 kl: 10:21:44 »
Og bilen mister vel samtidig sin afgiftsmæssige identitet, og skal derfor på ny vurderes af SKAT. Tror det projekt løber dødt i omkostninger..  :dry:
Mvh. Buskov

Nu med
83'er SiKa 1,9 Wbx
81'er Bus 1,6 Lbx

90'er Merc. SL300
75'er Bmw E9 3,0 Coupé
3x 1983 Bmw E24 635Csi Coupé
96'er Bmw 323i Coupé

Daily Driver: Volvo V70 2,5 Tdi

Tidligere T3\'ere:
Syncro TD med HØJT tag
SiKa 1,6Td
SiKa 1,9 DG

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #4 Dato: 17. Juni 2013 kl: 10:29:20 »
Tak for svar allesammen. Det lyder som om det er et større projekt end som så. Mit ærinde med dette indlæg var at få en føler for omfanget, og det har jeg så fået nu. Tak igen.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #5 Dato: 17. Juni 2013 kl: 10:39:34 »
Citat fra: "Buskov" post=100322
Og bilen mister vel samtidig sin afgiftsmæssige identitet, og skal derfor på ny vurderes af SKAT.  :dry:


Nok ikke hvis man hedder Kinnock til efternavn  :lol:

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #6 Dato: 17. Juni 2013 kl: 15:24:29 »
Vil også sige at det er "dødsdømt" på forhånd.

Men hvad er dit behov?
4wd eller øget frihøjde eller lavgearet?

Vi kørte ca. 20.000km offroad på vores jordomrejse og på en af de svære passager, en krydsning af Andesbjergene ad et smalt hjulspor op i ca. 5.000m højde i sne og slud. Ja det foretog vi med den store trækaksel pænt liggende inde i Mary. Vi kunne gøre det pga. den gode frihøjde og det lave G'gear samt AT dæk. Men jeg indrømmer gerne at 4wd ville klart have været ønskeligt der.
http://www.dennisbager.dk/2009/august/26.htm

Hvis dit behov "kan" klares med øget frihøjde, så vil 4 nye, stivere og længere fjedre være en god og simpel løsning, samt evt. kombineret med et sæt 15" AT dæk (som de fleste syncroer efterhånden kører på).
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #7 Dato: 17. Juni 2013 kl: 17:54:09 »
Og - skaf et differentiale med 40% spær og monter i gearkassen, så kan du komme frem rigtig mange steder.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline mikkelloekke

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 100
    • Vis profil
2WD til Syncro konvertering
« Svar #8 Dato: 22. Juni 2013 kl: 12:31:46 »
@jensjakob - Det lyder interressant med et andet differentiale, ved du hvor man kan skaffe sådan et? Og kan man lave det selv, eller kræver det eksperter? Og hvor dyr tror du sådan en operation ville være?

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
2WD til Syncro konvertering
« Svar #9 Dato: 22. Juni 2013 kl: 16:27:01 »
eller som Fynboen har gjort det. Syncro spær i en almindelig gearkasse. Mekanisk wiretræk til at aktivere det. Rigtig smart og godt tænkt.