Forfatter Emne: Mystik om elektricitet  (Læst 4236 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Dato: 27. August 2010 kl: 22:32:36 »
Jeg har lige haft begge topstykker af min benziner og skiftet udstødning og toppakninger i begge sider.

Alt fungerer som det skal, den kører som en drøm.

Bortset fra olietryksmåleren der slet ikke lyser.

Kan nogen sige om der skal være strøm i ledningen når tændingen er på, eller om det er en stelforbindelse der styrer måleren??????

Der er hverken strøm i ledningen med eller uden tænding.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue om det er måleren der er røget eller ej.

Nogen der kan????

Og så er der sket det meget mærkelige at håndbremselyset er tændt hele tiden.

Hvad sker der dog?

Det har jo intet med toppakninger og udstødning at gøre.

mvh
otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Mystik om elektricitet
« Svar #1 Dato: 28. August 2010 kl: 07:20:18 »
Er olitryksføleren ny eller er den mon himlet under operationen?

Det med håndbremsen, løft bundmåtten i førerside og se om ledningen kortslutter et sted.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mystik om elektricitet
« Svar #2 Dato: 28. August 2010 kl: 07:54:06 »
Olietrykskontakten sidder lige der nede hvor du har "pillet". Sidder ledningen på endnu. Den plejer at gå bagom motoren lige forbi strømfordeleren ned mod oliepumpen, som jo sidder tæt på udstødningen. Lampen styres med stel via kontakten.

Vi skal da have et billede af din fine nye udstødning, ik?

Hinze

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Mystik om elektricitet
« Svar #3 Dato: 28. August 2010 kl: 08:47:42 »
Citat fra: "ottokrog"
Og så er der sket det meget mærkelige at håndbremselyset er tændt hele tiden.


Det oplevede jeg også med min Golf2, indtil jeg skiftede hovedbremsecylinderen og udluftede bremsesystemet. Så var den ok igen. Jeg troede først at det var en kortslutning, men den lampe kan måske også indikere fejl på bremsesystemet.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

Kkrogsgaard

  • Gæst
Mystik om elektricitet
« Svar #4 Dato: 28. August 2010 kl: 09:04:41 »
Hvad måtte du forøvrigt bløde for udstødningen?

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Svar #5 Dato: 28. August 2010 kl: 10:14:35 »
Et billede af udstødningen, tjae det kan jeg da godt en dag ved lejlighed, hellere vil jeg lave en hel serie om min dejlige "Miss Blue".

Sådan her så delene ud inden jeg satte det hele sammen

http://www.justkampers.com/shop/type_25/exhaust-bundle-kit-6-parts-j11610.html

Knap 3000 dkr på justkampers, det er da til at holde ud. Manifoldene er de dyreste, men de holder forhåbentlig 25 år igen. De der sandsynligvis havde siddet på i 25 år, var rustet fast i topstykkerne, og måtte fjernes med vinkelsliber, ornepikke, bor og diverse ole opfinder metoder, men det lykkedes i den sidste ende. Det gør det altid bår bare viljen er der.

Tilbage til olietryksmåleren.

Sådan som jeg ser det, hvis ellers Hinze har ret i at det er en stelforbindelse, så skal den lyse i kabinen, hvis jeg sætter ledningen direkte på stel. Det er prøvet og den lyser ikke. I mit univers må det betyde at det IKKE er olietryksmåleren, men noget andet. Har jeg ret, eller hvad???

Håndbremseproblemet er af mindre betydningsfuld art, men jeg går på jagt efter en kortslutning et sted, den må jo være der.

mvh
otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mystik om elektricitet
« Svar #6 Dato: 28. August 2010 kl: 14:22:48 »
Prøv lige at kaste et blik på hovedcylinderen bag instrumenterne. Hvis der sidder et stik ind i toppen, kan det være en indikation af, at den mangler bremsevæske. Så SKAL den lyse......
Din olietrykskontrol i motorrummet skal få kontrollampen til, at lyse når den føres til stel med tænding på, men hvis ledningen er gammel og stiv af oliespild m.v. kan den være knækket, - også selvom det ikke er synligt.  Prøv, at følge den op mod den sorte boks, og lav evt. et testpunkt i nærheden af boksen ved, at afisolere et lille stykke. Virker det, er løsningen lige for: skift det dårlige stykke ledning.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mystik om elektricitet
« Svar #7 Dato: 28. August 2010 kl: 16:43:12 »
Citat fra: "ottokrog"
hvis ellers Hinze har ret


Det var en grumme leg med ord Otto........ :wink:

Hinze

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Svar #8 Dato: 28. August 2010 kl: 17:01:47 »
Jeg tager de grumme ord i mig igen

Hinze er GUD!!!

Var det bedre?

Og tak til Aran. Det bliver efterprøvet og propert valideret her på siden, hvis det giver et positivt resultat.

mvh
Otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Svar #9 Dato: 29. August 2010 kl: 10:34:55 »
Jeg har nu afprøvet Arans gode råd, uden held.

Der sidder ikke et stik ind i toppen på bremsehovedcylenderen bag instrumentbrættet. Desuden står bremsevæsken præcis på max.

Og når jeg tager ledningen til olietryksføleren så langt oppe jeg kan komme, sker der intet når jeg forbinder til stel.

Jeg har selvfølgelig tjekket alle sikringer, og alle virker.

Er der nogen der har andre bud?

mvh
Otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mystik om elektricitet
« Svar #10 Dato: 29. August 2010 kl: 13:50:25 »
Citat fra: "ottokrog"

Hinze er GUD!!!


 :wink:  det er måske så lige i overkanten :D


Hvor tit mon lysdioden/pæren går i stykker i instrumentet?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mystik om elektricitet
« Svar #11 Dato: 29. August 2010 kl: 18:51:09 »
Det er vist yderst sjældent. Mon så ikke nærmere, at multistikket har rykket sig en my ? (Jeg ved det: Det er nok lige så usandsynligt )  men nogle gange må man tænke i usandsynlige baner.
 :lol:  :lol:  :lol:

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Svar #12 Dato: 29. August 2010 kl: 23:14:23 »
Når det hele er så usandsynligt, er det nok fordi jeg ikke har rykket my nok rundt på ledningerne. Jeg må på den igen.

Og så skete der noget andet mystiskt med mine elektriske installationer.

Der sidder en relæagtig ting bag den "hylde" der i en "normal" bil ville være handskerummet. Den begyndte at klikke i tide og utide, også når tændingen var taget helt af bilen. Det kunne være en lydalarm, for da jeg hev stikket af maskinen skete der ikke andet, end at den ulidelige klikken holdt op. Der er intet der ikke fungerer som normalt når den ikke er tilsluttet.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvad den gør godt for, men uden held. Er der nogle af jer der kan forklare mig hvad den skal bruges til?

Kan den advare om olietryk og bremsetilstand, bare med lyd?????

I Guder eller ej, jeg er forvirret.

mvh
Otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Mystik om elektricitet
« Svar #13 Dato: 29. August 2010 kl: 23:53:15 »
Det er ialtfald ikke en bremsealarm. Nogle modeller har den tidligere omtalte sladrehank i toppen af hovedcylinderen. Den er koblet til kontrollampen for håndbremsen, der så enten blinker når væsken skvulper, eller lyser permanent, når væskestanden er for lav.
Summeren til olietrykket sidder da vistnok i venstre side, og du vil ike være i tvivl: Den giver et akkustisk signal ved manglende olietryk. Bestemt ikke "bare" en klikkende lyd, - hvor enerverende den så end må være. Har du prøvet, at kigge lidt nærmere på den ? Om det er et relæ (Og i givet fald om der er tilsluttet uoriginale ledninger ? Og kan de spores til ekstralygter, stik til køleboks etc. ? )
Og måske skulle du også tage et kig på sløjfen med stelledninger i førersiden ?  I mange tilfælde kan dårlig eller manglende stelforbindelse give de mest besynderlige udslag. ( Den sidder i stolpen i venstre side, og der er garanteret en hel masse brune ledninger sluttet til. Inde i midten sidder en lynskrue, der gladeligt ændrer udseende efter fugt og korrosion )

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Mystik om elektricitet
« Svar #14 Dato: 01. September 2010 kl: 18:09:34 »
Jeg leder videre efter fejlene.

Den himstregims der sad under "handskerummet" er en Bosch Steuergerät, som betyder en tuner-amplifier, altså en dims til at forstærke mit signal indtil radioen. Den var sluttet til radioen, og virker ikke, for det gør ingen forskel at den ikke er tilsluttet.

Et mysterie opklaret.

Jeg gik på jagt efterr de mange stelledninger i ventre side. Jeg kunne ikke finde dem, og ved heller ikke hvad en lynskrue er.

Kan du Aran, forklare nærmere hvordan jeg finder frem til disse ledninger, skal jeg have noget skilt ad for at komme derind? Jeg ka selvføgelig se sikringsdåsen og inde bagved den er der et hav af ledninger. Skal jeg derind eller hvad?


mvh
Otto
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.