Forfatter Emne: Skivebremse problematik  (Læst 1056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Skivebremse problematik
« Dato: 30. April 2011 kl: 23:56:52 »
Jeg havde venstre forhjul af forleden, for at tjekke skiverne. En af bremsekloderne sad fast. Jeg fik den løs, og fik cylinderen til at virke uden at tappe kaliberen for olie, heldigvis. Efterfølgende bremsede den bedre selvfølgelig. Men altså ikke godt nok.

Grunden til at jeg tjekkede, er fordi den ryster lidt i bremsefasen.

Når jeg kører hjulet rundt og trykker lidt på bremsen samtidig, kan jeg nu mærke at den rykker lidt forskelligt. På et punkt bremser den mere end ellers. Det giver så selvfølgelig en vibrerende bremsefornemmelse når man kører.

Ved at bruge mikroskopøjet (mine egne) kan jeg se at skiven buler en lille bitte smule.

 Jeg går ud fra at skiven skal skiftes, og at det er vejen frem, men er der erfaringer med andre løsninger?

Og hvor besværligt er det at skifte skiven? Ifølge Haynes skal jeg have hele navet ud. Skal jeg bruge specialværktøj? Udtrækker og des lige?
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skivebremse problematik
« Svar #1 Dato: 01. Maj 2011 kl: 00:29:31 »
Hej Otto

Skiven er meget nem at skifte.

1. Af med kaliberen, og hænge den op i et stykke hegnstråd
2. Af med centermøtrik
3. Af med skiven og nav

Alt efter alder på lejer, økonomi osv kan du genbruge de gamle lejer, eller lægge nye lejer i.
Jeg ville lægge nye lejer i.

Værktøj ud over det almingelige:
Mukkert
DIverse træklodser.
En STOR top som kan bruges til at banke lejet i med (jeg kender et sted den kan lånes ;-) )

Når du skifter skiver - og evt lejer, skal du have styr på de sidste 7 tegn i dit stelnr - lejer og skiver skifter i 1985.

Gode hilsner
Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skivebremse problematik
« Svar #2 Dato: 01. Maj 2011 kl: 10:21:49 »
Og hvis ellers der er gods nok, kan du vælge, at tage skiverne (!) under armen og få et bremse & koblingsværksted til, at dreje dem af. Så bliver de lige tykke hele vejen rundt og fladerne som nye.
Skal det så være HELT korrekt "belønner" du med et sæt nye klodser. Husk kobberfedt.
Så er den bling bling igen.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skivebremse problematik
« Svar #3 Dato: 01. Maj 2011 kl: 11:02:06 »
Og husk renlighed, renlighed, renlighed - og rette lette tilspænding af lerne når du samler (har kværnet et par lejer som lærepenge...)
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline ottokrog

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 838
    • Vis profil
  • By: Kbh Ø
Skivebremse problematik
« Svar #4 Dato: 01. Maj 2011 kl: 11:10:39 »
den må du lige uddybe jj

fatter ikke en bjælde
Mvh,
Otto Krog
http://www.rstvproduktion.dk
http://www.vw-shoppen.dk
ok@rstvproduktion.dk
MISS BLUE, T3 1983 BENZIN AUTOCAMPER
DG WBX BOXER MOTOR
23838188
May the T3 Force be with you.

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Skivebremse problematik
« Svar #5 Dato: 01. Maj 2011 kl: 18:02:54 »
Renlighed omkring lejer er altid godt. Rene klude og rent lejefedt. Kronemøtrikken skal tilspændes lige nøjagtigt så meget, at du ikke kan mærke noget slør. Så slækker du så meget, at der lige kan anes et let slør. DER låses møtrikken. Så er der plads til et varmt leje.