Forfatter Emne: Katalysator  (Læst 2708 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Katalysator
« Dato: 25. Juli 2008 kl: 12:38:47 »
Par spørgsmål:

Er der nogen der køre med KAT på DJ, eller bare generelt KAT på benzin motor, her i dk ?

Køre DJ problemfrit på 95 blyfri ?

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Katalysator
« Svar #1 Dato: 25. Juli 2008 kl: 14:28:37 »
Citat fra: "Alp"
Par spørgsmål:

Er der nogen der køre med KAT på DJ, eller bare generelt KAT på benzin motor, her i dk ?
DJ har ikke kat, kun motorer med digifant styresytem har fra frabrikken (MV, SS, osv.)

Køre DJ problemfrit på 95 blyfri ?
Man skal stille tænding 5 gr. tilbage i forhold til det opgivede, dvs. 5 gr. efter TDC (top dead center)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Katalysator
« Svar #2 Dato: 25. Juli 2008 kl: 15:53:41 »
Da jeg købte min bil var der monteret kat på en DJ, jeg har i midlertid afmonteret kat'en. Montage af en kat er vidst ikke sådan lige til hvis den skal virke, der fulgte i hvert fald en boks med min, som jeg også har afmonteret, men jeg ved ikke lige hvad den gør.

/Mads

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Katalysator
« Svar #3 Dato: 25. Juli 2008 kl: 16:28:36 »
Der kan være monteret cat på andet en elektronisk styrede benzin motorer, men så drejer det sig om 2 vejs katalysatorer.
Modsat den moderne og meget mere effektive 3 vejs katalysatorer hvor en lambda sonde giver besked til en elektronisk styreboks der så igen styrer blandingen præcist så der er optimale arbejdsforhold for katalysatoren ift det arbejde motoren skal levere.

citat fra: http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/Samling/19991/udvbilag/SAU/L58_bilag147.htm

"Når Statens Bilinspektion ved syn måler en bils udstødning, er formålet at kontrol lere, om bilen fungerer korrekt og i øvrigt er justeret og vedligeholdt.


På biler måles kulilte-niveauet i udstødningen, og for biler udstyret med reguleret 3-vejs katalysator måles også forholdet mellem mængden af luft og brændstof i udstødningen. Ved måling af biler med reguleret 3-vej katalysator sikrer målingen, at reguleringssystemet fungerer, og at katalysatoren er virksom.


Kontrollen ved Statens Bilinspektion er således en simpel og hurtig afprøvning, der skal vise, om bilen fungerer, som det var tiltænkt fra fabrikanten.


Fabrikanten skal opfylde nogle komplicerede luftforureningsbestemmelser ved typegodkendelse af nye biltyper.


Typegodkendelse af en bil foregår ved en avanceret emissionsmåling, som belyser bilens udledning af kulilte (CO), kulbrinter (HC), kvælstofilter (NOx) og for diesel biler også partikler. Disse målinger sker ved en simuleret kørsel bestående af bykør sel, landevejskørsel og motorvejskørsel. Denne typegodkendelsesmåling foretages i et specielt indrettet prøvninglaboratorium. Et sådant typegodkendelseslabora t orium findes ikke i Danmark.


Forureningen fra en bil uden katalysator afhænger bl.a. af luft - brændstofforholdet. Ved en "fed" blanding er der meget kulilte (CO) og kulbrinter (HC), hvorimod der ved en "mager" blanding er lidt kulilte og kulbrinte men meget kvælstofilter (NOX).


Ved en reguleret 3-vejs katalysator reguleres luft-brændstofforholdet præcist til at være imellem "fed" og "mager" (såkaldt støchiometrisk, svarende til specifikt luft- brændstofforhold=lamda=1). Ved dette luft-brændstofforhold kan katalysatoren reducere alle forureningskomponenter (CO, HC og NOX) med mindst 70 %.


Ved en ureguleret katalysator sker der ingen særlig regulering af luft-brændstofforholdet. 2-vejs katalysatoren kan delvist fjerne kulilte og kulbrinte, men kan ikke reducere kvælstofilterne, når blandingen er "mager", hvilket den typisk er på biler fra 80'erne, fordi en mager blanding giver det laveste forbrug. Forureningsmæssigt er kvælstofilter (NOX) ifølge Miljøstyrelsen det største problem af de tre - C O, HC og NOX.


Da 2-vejskatalysatorer ikke reducerer NOX, og den regulerede 3-vejskatalysator reducerer NOX med mindst 70 %, er den miljømæssige effekt af 2-vejs katalysatorer langt fra ligeværdig med den miljømæssige effekt af en reguleret 3-vejs kata lysator. Kravene fra 1990 kunne i praksis kun opfyldes med en reguleret 3-vejs katalysator.


Denne forskel mellem en reguleret 3-vejs katalysator og en ureguleret 2-vejs kataly sator består uanset om den uregulerede 2-vejs katalysator kan bestå testen hos Statens Bilinspektion."


Færdselsstyrelsen har herom supplerende oplyst: "Dette hænger sammen med, at testen hos Statens Bilinspektion alene er beregnet til at kontrollere, om en 3-vejs katalysator og det tilhørende reguleringsudstyr fungerer. Testen hos Statens Bilin spektion er således ikke en egentlig forureningsmåling svarende til den, der bliver foretaget ved typegodkendelse af en bil. Den væsentligste forskel er, at ved type- godkendelsestesten belastes motoren på samme måde som ved kørsel på vej, hvori mod motoren er ubelastet (kørsel i forhøjet tomgang) ved testen hos Statens Bil- inspektion.


At der er en væsentlig forskel mellem en reguleret 3-vejs katalysator og en 2-vejs katalysator fremgår i øvrigt også af de tyske afgiftsregler, hvor biler uden katalysa tor eller med en 2-vejs katalysator har væsentligt højere løbende afgift end biler med reguleret 3-vejs katalysator."
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Katalysator
« Svar #4 Dato: 25. Juli 2008 kl: 20:59:30 »
Citat fra: "Mads-kaa"
Da jeg købte min bil var der monteret kat på en DJ.


Men det er jo ikke stadart fra fabrikken, det er noget eftermonteret  :idea:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Mads-kaa

  • Gæst
Katalysator
« Svar #5 Dato: 25. Juli 2008 kl: 22:22:00 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Mads-kaa"
Da jeg købte min bil var der monteret kat på en DJ.


Men det er jo ikke stadart fra fabrikken, det er noget eftermonteret  :idea:


Ja det er klart. Det synes jeg da også fremgår af det jeg har skrevet???

/Mads

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Katalysator
« Svar #6 Dato: 26. Juli 2008 kl: 13:16:33 »
Okay, ingen kat på en DJ, så må man jo spænde en Puch Maxi bagpå bilen hvis man skal i en tysk storby  :lol:

Gad vide hvad de finder på her i dk, der har jo være lidt snak om milliø zoner og de der EU-ting har det jo med at 'smitte' lidt fra land til land.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Katalysator
« Svar #7 Dato: 26. Juli 2008 kl: 14:21:16 »
Sæt en MV styring og kat. på så kan du både køre i tyske byer OG spare brændstof !  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Katalysator
« Svar #8 Dato: 27. Juli 2008 kl: 12:20:09 »
Hvordan ser benzin økonomien ud i det setup ?

Med DJ's høje kompresion og digifant må motor effekten må være meget tæt på DJ/digijet

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Katalysator
« Svar #9 Dato: 27. Juli 2008 kl: 20:39:37 »
Citat fra: "Alp"
Hvordan ser benzin økonomien ud i det setup ?
Tændingsstyring, blandingsforhold og DJ's høje CR. Søg evt. på DJ, digifant, jeg har skrevet lidt om det før

Med DJ's høje kompresion og digifant må motor effekten må være meget tæt på DJ/digijet Nok ikke langt fra!
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."