Forfatter Emne: Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??  (Læst 836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

PARKHAVE

  • Gæst
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Dato: 28. September 2008 kl: 23:05:09 »
Lidt inspireret af bl.a. JJ's og andres søgen efter biler og Crapz billedquiz i hhv. biler og off-topic.

Hvis emnet har været til diskussion tidligere må i hoppe videre til noget andet :lol:

Jeg forstår egentlig godt fascinationen af en bil der "kun" har kørt 16 eller 26.000 km for så vidt angår karossen og det minimale slid der har været på den.

Meeen ( det skal jo komme, ellers var der ikke basis for et indlæg --- vel? ) I min gammelteoretiske og lidt praktiske hjerne har jeg altid gået efter den yngste bil med rimeligt højt km-tal, fremfor den ældste med det mindste km-tal.
Og vi snakker KUN diesel og "varevogn"/"bus" her.
Hvorfor???

Den bil der kun har kørt 26.000 km, men har været i aktiv tjeneste i mere end 20 år, må have haft ufattelig mange tomgangstimer.
Medmindre de også er udstyret med timetæller ??? Nogen der ved det om BW-biler?

I mine øjne er sådan en motor slidt mere, da den ikke er sat op til at være en stationær motor med de principper der gælder for den slags udnyttelse.

De dieselbiler jeg har haft færrest problemer ( eller udfordringer om man vil) med er f.eks en frikørt taxa, der på 3 år har tilbagelagt 250.000 km, helst som landtaxa med lange ture med god fart.

Grunden til at bl.a toyota's fremragende Camry TD aldrig fik succes på trods af overdådig plads, mere udstyr end mercedes, bedre økonomi osv. osv. var at de ikke kunne holde til at stå i tomgang i mange timer på taxa holdepladserne.

Det samme gør sig gældende for kommunal varevogne af enhver art og fabrikat. Det er ikke uden grund at de benævnes " de rullende kaffestuer" Det er muligt de ikke har kørt mange km, men motoren har været jorden rundt et par gange - godtnok kun i tomgang - men alligevel.

Hmmm, måske bare lidt latenight halv dybsindigt pladder, men er der andre der har nogen mening eller erfaringer der kunne give basis for en lille diskussion her ??

Så får man også tankerne væk fra alt det pladderhumanistiske sludder om miløzoner m.m. :lol:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #1 Dato: 28. September 2008 kl: 23:18:33 »
Det kan jo også være en beredskabs vogn.

Kørte i 1998 en magi 168 fra 1984 hjem fra Farum kaserne til Skive kaserne, den havde bare 200 km på tælleren da vi lagde vest over :!:

Men ellers helt enig med din synsvinkel på problemstillingen.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #2 Dato: 28. September 2008 kl: 23:57:26 »
Nu har jeg jo to rimelige vogne:

Brandbussen TOTAL 54.000 km årg 86
har tilhørt det lokale beredskab er holdt af en pernittengryn mand og har stået inde og ventet på krig og katastrofer det meste af sit liv.

Kommandørbussen total...tja...500.000+ årg 89
Tidligere taxa, herefter udlejningsvogn og siden 05 i privat eje. Det er sansynligt at den har stået inde om natten i det meste af sin taxa/udlejningstid, der er fuld servicebog til 05

Kommandørbussen er værre rustmæssigt, de mange år i en tør garage giver brandbussen et klart forspring, alligevel er kommanddørbussen langt fra rustet op, og må betegnes som rustmæssigt fin

Motormæssigt tror jeg at kommandørbussen giver op før brandbussen, motoren der ligger i nu er ganske vist skiftet indenfor de sidste 200.000, men den har turbo og brandbussens 54tkm er svær at hamle op med.

500.000+ km  samt tidligere taxa og (ikke mindst) udlejningsvogn lyder skræmmende på de fleste, men i kommandørbussen er ALT skiftet. Det eneste der har gået 500.000km er karossen, jeg har værkstedsregninger der viser motorskift gearkasseskift, bremseskift komplet, hjulophæng, drivaksler mm. mm. OG så kan det sgu være ligemeget hvad der står på triptælleren.

Vi har i øvrigt mange autosprøjter(brandbiler) der er slidt ihjel efter få 100tkm, da pumpen er monteret på motoren og herfor går konstant når bilen er i brug. Mekanikerne på stationen siger at tomgang er værre end kørsel da stemplerne ryster/vibrerer mere inde i cylinderne.

Vi drømmer nok alle om garage-sondermodel-t3'eren, der siden 87 har været holdt af en pensioneret vw værkfører, der i øvrigt kun har haft den ude på tørvejrsdage om sommeren........nåja...og til en 12 -16.000 kr på hvide plader!

Jeg tror sgu at vi er for sent ude til det!
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #3 Dato: 29. September 2008 kl: 05:59:38 »
@ Wilson - det er så her min ikke eksisterende tid i mili kommer til kort. Der findes altså biler der vitterligt kun står til rådighed??
Nu er der sikkert mange udtryk, jeg ikke kender, men jeg faldt over den der hed "depot" køretøj. Fedt tænker man, den har stået i depot og har derfor kun kørt 26.000 ???
Depot køretøj for mig, er en der kun har kørt rundt inde på basen med en trillion koldstarter og ellers tomgang, når depotforvalteren lige er inde og få en kop kaffe :lol:  :lol:

@ Dokajønne - Det var også lidt min pointe.

Mht. sondermodellen - tror jeg alligevel at brugere i dette forum har fat i den lange ende.
Det bedste og billigste køb i mine øjne er den der har det bedste karosseri ( passet og plejet, eller totalrenoveret ) og så med en defekt motor eller gearkasse.
For de fleste alm. dødelige bilejere repræsenterer en defekt motor et uoverskueligt problem med astronomiske regninger og derfor vil en sådan bil alt andet lige kunne købes billigere.
Men vi har jo en enestående mulighed for alternativer herinde, ( så længe leverandøren af OJ motorer ikke slår sig på en Vito eller andet :lol:  :lol: )

Og ja, jeg ved godt jeg selv har bedre muligheder end fortovs og perlegrus entusiaster lige pt., men erfaring viser at man også kan skifte motor og ombygge benzin til diesel i en indkørsel. Det er skide besværligt og naboerne tror man er idiot, men det kan lade sig gøre.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #4 Dato: 29. September 2008 kl: 06:25:03 »
Hej,

Det som fascinerer mig ved BW-bilerne, er den rustfrie skal.

Motormæssigt er mange af dem ret kedelige (1,6 suge-diesel).

I mine øjne vil den geniale T3 være en med rustfri eller rust-sund skal, og ja, så kan motoren være som den er - den skal alligevel skiftes på et tidspunkt.

Hvorimod en rustædt skal - er en 1-way ticket - har rusten først fat, så er det kun spørgsmålet om tiden før den vinder.

Jeg er igang med at researche om det tyske stål, og hvad der skete mellem slut-firser og start-halvfemser - det er lidt svært at finde så meget om emnet, men en af historierne går på jerntæppets fald, og billigt stål fra øst-tyskland - som desværre var af meget lav kvalitet.

/JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #5 Dato: 29. September 2008 kl: 06:40:50 »
Citat fra: "PARKHAVE"
@ Wilson - det er så her min ikke eksisterende tid i mili kommer til kort. Der findes altså biler der vitterligt kun står til rådighed?? Fandtes, ja. Under den kolde krig havde nato landene en aftale om en vis mængde materiel der skulle stå klar i de enkelte lande, der i blandt køretøjer. Sådan er det heldigvis ikke idag - det var en dyr afskrivning

Nu er der sikkert mange udtryk, jeg ikke kender, men jeg faldt over den der hed "depot" køretøj. Fedt tænker man, den har stået i depot og har derfor kun kørt 26.000 ???
Depot køretøj for mig, er en der kun har kørt rundt inde på basen med en trillion koldstarter og ellers tomgang, når depotforvalteren lige er inde og få en kop kaffe :lol:  :lol: Der tror jeg mest på tomgangskørslen, af to grunde. 1: Stampersonel er magelige mennesker og vil ikke bryde sig om at komme ud til en kold bil. 2: Forsvaret er / var sådan indrettet at man fik bevilget brændstof ift den mængde man havde brugt tidligere.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Lavt KM-tal på 20-30 år gamle biler ??
« Svar #6 Dato: 29. September 2008 kl: 14:10:23 »
Spændende diskussion I har gang i.

Der er mange ting, som griber ind i hinanden her.
Min egen filosofi er ret enkel, hvad angår både T3'ere og andre
brugte biler.

Mange tror det er farligt at købe en bil med rigtig mange kilometer
på bagen. Afhængig af hvad formålet er , så køber jeg hellere en bil, som har 'kørt
i går' end en bil, som har tilbragt en hel sommer og vinter i det
fjeneste hjørne hos en brugtvognsforhandler.

En bil 'i drift' kan, i mine øjne, langt bedre vurderes reelt i forhold til slid, fremfor en bil måske med få km. på bagen, men hvilke km??

I øvrigt, hvis I lægger mærke til det. Brugtbilannoncerne rummer også
tilbud med 'bilen har kun haft to ejere, den sidste født i 1935 i München'
Hvad er det en garanti for??

Det var måske en afsporing af denne tråd, og så alligevel..............
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.