Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - seppo

Sider: [1] 2 3 ... 9
1
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 16. Februar 2016 kl: 00:57:15 »
Tak Verner.

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår logikken i det, medmindre at det er pga muligheden for uens belastning igennem remmen. Jeg må lige undersøge det lidt nærmere.
Det skal lige siges, at det bestemt ikke er fordi jeg ikke tror på dig, jeg kan bare godt lide at vide hvorfor man gør som man gør, det giver sådan en dejlig ejerskabs fornemmelse ;)


Mht til mit spørgsmål omkring hvorfor der bliver brugt shims, så kom jeg selv i tanke om grunden. Det er jo ikke en stødstangs motor som jeg er mere vant til.  Så uden hydrauliske løftere kan det vist ikke helt lade sig gøre at undgå shims konstruktionen...

vidste i iøvrigt at shims er gået ud af produktion i 2012? man ved at man køre i en gammel bil når almindelige service dele ikke længere laves (originalt) fra ny... hehe

2
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 15. Februar 2016 kl: 10:50:10 »
Hej Verner!

Tak for tippet, hvorfor gøres dette ? er det for at afstresse remmen? altså skal man skifte remmen og stramme rem strammeren og derefter stramme knast hjullet til den låste knast? Det giver god mening i mine øre nemlig, så undgår man at remmen er stram før knast hjulet og slap efter. Er det derfor?

Mht til ventil justeringen. Jeg ved det jo ikke endnu, men der skal jo nok justeres- Men hvor finder man Shims´ne henne? er det noget man kan låne eksempelvis og efterfølgene afregne? hvad gør i andre? Det kunne jo være dejligt hvis jeg ikke skal måle ud først og samle det hele igen og vente på at nogle shims i den rigtige størrelse ankommer og så lave operatonen igen?

Og rent rent teknisk, hvorfor det her shims halløj? hvad er der i vejen med møtrikker som eksempelvis på en morris?

3
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 14. Februar 2016 kl: 20:15:28 »
Tusind tak for den gode information! nu jeg klædt godt på.

Bortset fra jeg ikke lige regnede med at løfte dækslet, men så må der købes i en ny pakning! og så kan jeg jo også få tjekket op på spillerummet i ventilerne!

4
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 13. Februar 2016 kl: 22:04:20 »
Præcis min tanke Erik.
Jeg er godt klar over at det er oplagt, og mekanisk omsorgsfuld at tjekke op på det hele efter forskrifterne. Dog vil jeg mene at når bilen køre som den skal og der ikke er mistanke om dårlig tænding, er det ok blot at skifte remmen og sørge for at det hele sidder som det gjorde og køre videre.. og det er min situation (det kunne jeg selvfølgelig have skrevet) havde motoren været adskildt eller remmen sprunget eller at bilen gik dårligt- så er jeg helt med på Jønnes tilgang :)

Men men ! det lyder simpelt nok, kan dog ikke lige gennemskue hvordan i låser den knast? på hvilken måde? måske giver det sig selv når jeg går igang men kan ikke helt forstå det.

Jeg vil lige give et tip videre mht til tandrem (hvis man er ok med denne "det virker så hvorfor reparere det" tilgang) Nemlig udover at låse tingene og stille ud for mærker, så kan man afmærke 2 tænder og rem på knasten med maling, og gøre det samme på knasten men her afmærke 3 tænder og sidst afmærke 4 på pumpen. så tager man remmen af og overføre mærkerne til den nye rem ( og man er selvfølgelig sikker på at remmen har det samme antal tænder) og sætter den på- så sidder det som det sad.

5
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 12. Februar 2016 kl: 20:34:17 »
Tak for advarslen. Men jeg har skiftet mange mange tandremme- det er ikke noget problem, Men jeg bruger altid lang tid på at gennemskue en ny motor, og det hjælper en del hvis nogen har et par fif.

6
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 12. Februar 2016 kl: 19:55:25 »
Nå, pinligt... en næsten forudsigelig fejl blev til en jagt på skygger og teoretiske muligheder....

DET VAR GLØDERØRENE!

Ja, jeg var jo sikker på at det ikke var dem, jeg skiftede dem som jeg skrev i sommers, dengang hjalp det ikke på den dårlige start, derfor gik jagten ind på andre muligheder- Jeg havde også et af rørene ude og tjekkede det, det virkede fint!
Men så blev jeg idag arrig over at intet virkede og pillede alle 4 op- det var kun det ene (som jeg tjekkede) der virkede! de 3 andre var helt døde selvom de er ca 15.000km gamle... Så jeg kørte ned og købte nogle nye... disse er en del kortere og MEGET dyre- men hold op hvor de virker!

Jeg mistænker de gamle rør for at være stået af nærmest med det samme efter monteringen, og må være dårligt lavet...

Ja det er selvfølgelig også muligt at mine dysser drypper og spiser dem i løbet af nul komma fem... Lad os se hvor længe det holder! nu køre den fantastisk hvilket jo sikkert også kan tilskrives alt det andet jeg nåede at lave på bilen ;)


Næste skridt er en ny tandrem, det ser umiddelbart nemt nok ud, men kender nogen en guide på nettet? jeg tænker især på hvordan man låser de forskellige hjul (pumpe, Knast krumtap)

7
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 07. Februar 2016 kl: 20:54:49 »
Jeg testede gløderørene da jeg satte dem i, men jeg tog ikke stel derfra hvor de får når de er monteret, så det var jo faktisk en mulighed at stellen er for dårlig!

Jeg forsøgte tricket med kabinelyset, men det der sker er at lyset dæmper sig en smule når jeg sætter bilen i tænding, men det får ikke styrken igen når glødetiden er ovre, så det siger vel ikke noget? Det skal siges at bilen har to batterier! og jeg har ikke kendskab til hvordan det er lavet. Jeg formoder der må være et laderelæ osv.

Nå men jeg vil prøve tipset med at give stel med start kabel! hvis det ikke hjælper vil jeg prøve med direkte plus til glødebroen... Skal jeg tage ledningen af til glødebroen inden at jeg prøver dette? jeg tænker om jeg kan skade sikring og relæ?

8
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:39:24 »
jeg har tænkt det samme, den ser bare fin ud, og har ingen modstand i sig... men det er da et forsøg værd! Hvor kan sådan en anskaffes?

9
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:24:57 »
hvis systemet er utæt, er det så ikke at forvente at den tømmer enten forsynings eller tilbageløbs slangen? det gør den nemmelig ikke. men om den tømmer filteret ved jeg ikke- men kan ikke se at det skulle kunne lade sig gøre uden også at tømme de to slanger?

10
Diesel Fora / Sv: 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 06. Februar 2016 kl: 20:22:49 »
Jeg har overtaget syncroen fornyelig, men har kendt den igennem længere tid, og den har haft problemet de sidste 20.000km Det er ikke så slemt som det er nu om sommeren.

Motoren (eller bilen i hvert fald) har kørt 240.000 Jeg tror ikke at kompressionen fejler noget da jeg er ret imponeret over den trækkraft som er meget tæt på min gamle AAZ 1.9 syncro. Den køre fremragende når den er i gang! og udover de første 5-10 sec der kræver gas for at den ikke går ud, er der intet at sætte på motorgangen... (når motoren er varm starter den ligeledes på slaget)

11
Diesel Fora / 1.6 TD JX start problemer.
« Dato: 06. Februar 2016 kl: 19:49:44 »
Jeg må ty til fællesskabet omkring dette problem, hvilket jo måske også kan gavne andre.

Mit problem er at min syncro doka 1.6 TD JX har utrolig svært ved at starte.

Jeg lader motoren forvarme i en rum tid, trækker koldstarten (hvis det er koldt) og tørner motoren. motoren tørner fint rundt i god hastighed og der kommer en smule røg fra udstødningen efter et par omdrejninger, Men der er intet tegn på start. Efter ca 3-4 min med forsøg af 10sec med efterfølgende pause (stakkels starter) begynder den at tage fat. Når den starter skal den holdes i forhøjet tomgang med speederen i en 5-10 sec før den går af sig selv.

Følgende er forsøgt:

Gløderør skiftet.
Gløderørene er målt og modtager strøm (12v) jeg kan ikke finde ud af at måle ampere så jeg ved ikke endnu om de modtager 40 ampere.
Diesel filter er skiftet inklusiv thermostats/tilbageløbs ventilen som næsten var tilstoppet- disse to ting har fjerne luftbobler i systemet som nu næsten er helt væk og må være normalt.
kølevæske thermostaten har været afkoblet for maksimal glødetid (uden held)
Motoren har kørt med dyserens.

Jeg kan tilføje at motoren starter promte hvis den får et pift diesel start, jeg gjorde det kun for at teste og bruger det ikke ellers.

Et spørgsmål jeg har er om pumpen bør prime som den gør på en wbx? i så fald kan jeg ikke høre at den gør dette.

Hvad skal jeg nu prøve!? de er jo simple de diesel maskiner, men hvad i alverden har min gang i? ;)

12
Syncro Fora / Sv: Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Dato: 21. Januar 2016 kl: 19:04:55 »
Tak for svarene :)

Det var nu tricks som ikke involveret at skille ad som jeg ledte efter, altså manøvre i terrænet der lokker diff låsen lidt ekstra. Men efter et par ture i grusgraven er der ingen tvivl om at det ikke kommer igang uden adskillelse.

Det bliver lige når temperaturen stiger lidt igen ;)

13
Syncro Fora / Min diff sover! Kom med tips! (Diff lås slår ikke til)
« Dato: 18. Januar 2016 kl: 20:18:06 »


Hvad gør man inden man slæber værktøjet frem og skiller ad og går igang med gummihammer og penentrerende olie?

Problemet er bagerste Diff-lås. Den slår ikke til. Vakuumet fungere fint og kommer frem til den lille blå servo, men intet sker.

Findes der nogle gode tricks man kan lave ? jeg tænker manøvre eksempelvis?

Ellers er der jo ingen vej uden om at skille det ad, det er også ok- men det er sgu koldt udenfor! og det lader til at drivakslen også lige skal af for at man kan tage de lange små 7mm bolte ud som holder servoen.

14
Diverse / Sv: Nyt familie medlem
« Dato: 17. Januar 2016 kl: 09:46:54 »
Hej! og velkommen i rækkerne!

Selv tak for en behagelig måde at handle på :)

Jeg håber at den byder på lidt andet end det du nu nævner, men det er en pakkeløsning med sådan en syncro lidt ligesom en god sovs, der skal noget surt og noget sød til! :)

Og ja, det er ikke en decideret raket på en motorvej, men havde du prøvet en 1.6 JX motor først, så ville du være imponeret, fordi der er en verden til forskel imellem  JX og DJ.

Min plan var jo at skifte til diesel syncro igen, og jeg nåede også at flirte lidt med Landrover 110 ideen... Men jeg bliver i syncro kredsen er jeg glad for at kunne afsløre! Fordi der er ingen bil som en Syncro Doka, den kan simpelthen alt, den er ikke perfekt til noget men den kan vitterligt alt. :)

15
Mekanisk / Sv: Syncro 2.1 til diesel (Evt AAZ)
« Dato: 09. Januar 2016 kl: 23:45:52 »
Min bil er på guleplader, så det burde vel ikke være så slemt.

Men det lyder til at være mere kompliceret og dyre en hvad godt er, når man ikke lige har en diesel syncro stående til ophug.

Jeg takker for svarene!

Hvis jeg alligevel gør det, skal jeg nok dokumentere med billeder og historier! det kunne være skægt :)

Sider: [1] 2 3 ... 9