Forfatter Emne: Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?  (Læst 2572 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Dato: 06. September 2009 kl: 13:27:43 »
Hej folks
Jeg er ved at planlægge mit første koblingsskift på en T3 JX, jeg læser lidt i bøgerne og er lidt usikker.

Jeg vil bakke bussen ind i min store garage og den skal op på to mindre bagerste ramper med en højde på omkring 25 cm  bagerst , er det nok?

Kan jeg tage gearkassen ud, uden at JXen (TD Diesel) skal støttes med bånd eller hydraulik eller lignende?

Når den er 25 cm oppe i luften, er det plads nok til at skubbe gearkassen ud?

Mine ide i sagen:
Op på rampen
batteriet slåes fra
motoren skal støttes pga vægten???
Løse drivaksler
Løse gearstangen
Starteren skal ud???

Har jeg glemet noget?

Ny koblingsskive, pilotlejer, udrykningslejer, pakning til gearkassens aksel og 12 skruer til drivaksler ligger klar...

Hvordan starter man rigtigt?

I bøgerne står, at motoren skal ud ... næ????

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #1 Dato: 06. September 2009 kl: 13:51:32 »
Du har ret. Man kan sagtens skifte kobling, uden at motoren skal ud. Du afmonterer udstødning (så motoren kan vippes i sine gummiophæng), så sætter di en donkraft under gearkassen og løsner derefter gearkasseophænget på tværvangen. Selvf. skal du også afmontere nødvendige detaljer - startmotor, gearvælger mv. Men faktisk kan du fint lade trækakslerne sidde. Så adskilles mellem motor og koblingsklokke, og du sænker gearkassen ned samtdig med at du trækker den fremad. Så har du plads til at skifte koblingen, og det hele behøver ikke tage mere end et par timer.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #2 Dato: 06. September 2009 kl: 13:55:53 »
Hvis der skal rodes med pilotleje vil jeg nok foretrække at afmontere trækakslerne, så gearkassen kan komme helt væk. Husk også hydraulikken til slavecylinderen samt ledninger til stoplyskontakt. -og så er der også en stel-ledning på gearkasseophænget.

pawel

  • Gæst
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #3 Dato: 06. September 2009 kl: 14:04:27 »
Når man nu er helt inde bag svinghjulet og skifte pilotlejet til gearakselen, er det så ikke noget med at det osse er en god ide at skifte shimmerringen på motorblokken hvis man ikke ved hvor gammel den egentlig er.. :?:

Surt hvis den bliver utæt par måneder efter koblingsskiftet og der kommer motorolie i koblingshuset.. :?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #4 Dato: 06. September 2009 kl: 14:58:16 »
Hvad pokker Mølle... Har du klumpfod på hænderne? ;-) De der 12-15 cm man kan få med trækaksler på er da rigeligt til at skifte shimmerringe, pilotleje, udrykkerleje føringshylster etc. - altså med mindre, man har den type deformiteter... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #5 Dato: 06. September 2009 kl: 16:49:10 »
Citat fra: "Jarl"
Hvad pokker Mølle... Har du klumpfod på hænderne? ;-) De der 12-15 cm man kan få med trækaksler på er da rigeligt til at skifte shimmerringe, pilotleje, udrykkerleje føringshylster etc. - altså med mindre, man har den type deformiteter... ;-)


Jo jo  da. klumphænderne kan da nok komme derind. Men opvejet fordele og ulemper, så ryger trækakslerne af og gearkassen væk. Og så er der også plads til at se, hvad man laver og lirke når det driller. Tænk hvis en simmerring folder under montering. Træls at konstatere på den første prøvetur..

Men nu kan jeg jo også kun skrue, når bilen holder på lift, og der er en gearkassedonkraft ved hånden. Jeg har slet ikke de evner, som flere her på siden besidder udi perlestens-rep.

Det er nok meget nemmere at ligge i perlestenene og mekke, med gearkassen hængende over hovedet end uden.????? :roll:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #6 Dato: 06. September 2009 kl: 17:58:03 »
Hej igen
tak for die første tips.

Skal jeg virkelig løse udstødningen? Skruerne kan efter første tjek kun løses med svejseværk hhv. hed opvamrning ... surt :-( eller måske en møtringsbryder (på tysk hedder det Mutternsprenger) ...

Jeg løser drivakslerne og gearkassen skal gerne ud pga. den der pakning i gearkassen og jeg er jo ikke ekspert på området endnu, kender kun til luftkølede ... og jeg vil gerne se på alle kritiske steder for at spare på bøvl i fremtiden.

Den der koblingshydraulikdims på gearkassen har lige fåer flere dråber cykelolie, så kan jeg bedre løse denne dims i morgen.

Batteriet er nu slået fra ...

Jeg tygger nu lige lidt på om at skifte simmeringen behind svinghjulet, det er en fin ide. Den har jeg ikke liggende, den skal jeg bestille hos VAG her in town ... Hvis jeg har læst rigtigt, så kan svinghjulet kun monteres i en stilling, må man bruge de gamle skruer igen og loctite på de 5 skruer på svinghulet efter afsluttet skift af simmeringen?

Og så den den der pakning hhv. gummiring inde i gearkassen, skal man bare lave hul i den og hive den ud? er der andre triks?

P.t. kan jeg ikke bedømme koblingen, det får jeg først at se.

Projektet må gerne vare 2-3 aftener, jeg vil være mere varsom omkring alt muligt halløj, få mig en øl imellem og smile til den videre udvikling i arbejdet når jeg bliver træt liggende under min LLE ...

Skal motoren hænges op i noget når gearkassen kommer ud???
Her er jeg meget usikker, den er for tung ... aner intet ... eller har jeg ikke læst det???

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Mølle

  • Gæst
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #7 Dato: 06. September 2009 kl: 18:42:36 »
Jeg har altså aldrig afmonteret udstødning for at afmontere gearkasse. Motoren hænger fint i sine to ophæng. Den tipper automatisk fremad indtil fx. udstødningen går på.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #8 Dato: 06. September 2009 kl: 20:34:40 »
En øl pr. aften ...
50 pct snak og 50 pct pilleri på gearkassen med mindre hast ...
Sådan er det mest hyggeligt ...
Og radion skal være tændt i garagen ...
Bussen lurer nu i garagen ...
i morgen er der show time ...

Godt jeg ikke skal pille på den motor og ingen risici pga. motorens ophæng, det var mit største problem

safety first ...

Jeg skal lige købe en "Vielzahn 8 mm" til skruerne på drivakslerne i morgen ...

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #9 Dato: 06. September 2009 kl: 20:49:26 »
Om udstødningen skal af, afhænger af, hvor stor vinkel, du vil kunne lave. Under tiden kan olieudskilleren på ventildækslet også gå på el-boksen på skotpladen. Hvis du vælger at tage udstødningen af, så er det kun bagpotten, det handler om - forrøret bliver bare siddende.

Motoren balancerer fint i sine ophæng - den vipper selv op til vandret, når gearkassen kommer af. De 6 bolte i svinghjulet skal i følge VW skiftes, men det har ingen vist taget alvorligt. Jeg genbruger altid, og så får de en klat Lock-Tite - mest for at blive tætte. Svinghjulet og trykpladen kan ikke monteres forkert. Gearkassen kan du godt håndtere uden løftegrej, men det er meget nemmere at styre den ud og ind, hvis du har en donkraft under den. Pas på, at du ikke vrider for meget i røret til koblingen - det kan godt knække. Sørg også for at få startmotoren trukket ud af sit hul før gearkassen skilles fra motoren - ellers kan den komme i klemme i svinghjulets tandkrans. Husk, når du samler igen, så skal koblingens friktionsplade centreres -ellers bliver det umuligt at få højgearakslen ind og du kan ødelægge pilotlejet. Giv i øvrigt pilotlejet en klat grafit fedt - så bliver det gammelt. Sørg også for, at den lille varmeapparatslange fra topstykket bliver klemt ned i sin plastic-clips bag på startmotoren - hvis den ligger og bliver masseret af gearkassens rystelser, så får du snart springvand... Og endeligt: Bliv ikke fristet til at spænde motor og gearkasse sammen. De skal glide sammen frivilligt, og først derefter er det tilladt at spænde.

God fornøjelse med projektet!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #10 Dato: 06. September 2009 kl: 21:00:09 »
Hej,

Da jeg skiftede kobling tog jeg hele slavecylinderen af - så slipper man for at skille hydraulikken af og lufte ud bagefter.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

pawel

  • Gæst
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #11 Dato: 06. September 2009 kl: 21:31:13 »
Hvis du har oceaner af tid så overvej at få drejet svinghjulet af. Det kan medvirke til et endnu bredere selvtilfredshedssmil når alt er veloverstået.. :wink:  Og husk at svinghjulet skal være helt fedtfrit på koblingsfladen. Brug noget fortynder - så kan du spare lidt på de der Flensburger-pilsnere! :D

God arbejdslyst. :)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #12 Dato: 06. September 2009 kl: 22:39:13 »
Centrering af koblingen?
Jeg har en dims fra de luftkølede, den der centreringsdims til koblingen eller hva den nu hedder på dansk, den passer evt. for at centrere koblingen?! Jeg vil prøve det ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.269
    • Vis profil
Skift af kobling JX - kan kun gearkassen demonteres?
« Svar #13 Dato: 10. September 2009 kl: 11:05:12 »
Hi folks
Projektet holder 2 dages pause, simmeringen kunne jo ikke leveres ..
Som det kan ses på billederne:

Pilotlejer har tabt alle nåle ... det er ude nu

svinghjulet er glat og der er ingen ujævnhæder i overfladen til koblingen, der giver glimt i lyset ... (fint)

Simmeringen er utæt, den venter jeg på i i dagens post

koblingene er ekstremt nedslidt til 0,3 mm over niten, især de fire fjedre har mistet evnen hhv. kraften, de falder næsten ud. Koblingen kommer fra "made in france" ???

Bussen står fint med plads til gearkassens demontering på 2 ramper, der er meget hyggeligt unde rbussen med mobilen ... (og frække kvinder i røret ...)

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963