Forfatter Emne: Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser  (Læst 1892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser
« Dato: 29. September 2012 kl: 08:00:24 »
[attachment=12647]Klik003_2012-09-29.jpg[/attachment]




Har gået og revet mig i håret en tid over en ellers herlig ældre CNC fræser jeg købte af min boss da firmaet gik på rø... for et par år siden,   (Hitachi Seiki fra 85)  men operativ systemet på den gamle japser er ikke ligefrem intuitivt for at sige det mildt, så jeg ville gerne rykke 20 år frem i to skridt, rent teknologisk, ved at fjerne det gamle styre-system og sætte en pc installeret Mach3 til at overtage tingene......
Sad lige her  tidlig morgen og planlage et sæt 40 mm.  Wheel Spacers i aluminium.... det er sådan en let lille ting at starte ud med.... Nogen her på T3 nettet der har konverteret en ældre fræser til at køre med en meget nyere ( logisk)  G-kode tolker ?

Leif   :dry:
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser
« Svar #1 Dato: 29. September 2012 kl: 09:49:14 »
onecnc er et program jeg har fået bevilget til en gammel FADEL maskine , virker fint men er desværre ikke gratis
Mvh.
SC

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser
« Svar #2 Dato: 29. September 2012 kl: 10:59:32 »
Det må jeg da lige kigge nærmere på Søren, er det til at sætte sig ind i på en 14 dages tid..... hvis man ellers kender lidt til hvad det drejer sig om ? Opsætning af servomotorerne så de løber den rigtige distance og i samme omdrejninger som programvaren m.m.  Der er jo ret mange variabler før det hele spiller,  har jeg da lært hæ hæ....   Ja det er legetøj for store drenge.... men når det ellers er oppe at køre, kan man jo også "få" lige hvad fan.... man ønsker,  bortset fra kærlighed og det der ligner LOL.

Leif

[attachment=12648]Klik004.jpg[/attachment]
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!

Offline soerencarlsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 280
    • Vis profil
Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser
« Svar #3 Dato: 29. September 2012 kl: 16:54:20 »
Jeg går ud fra at servocontrollerne stadig er på maskinen ONECNC programmet er som et tegne program hvor du skal vise værktøjbane  samt hvilke værktøj du skal bruge i en dialogbox derefter sende til maskine og du er klar til start. meget simpelt Australsk software forhandlet af en dygtig gut på Fyn.
Mvh Søren

Offline Rollenlager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 454
    • Vis profil
  • By: 2730 Herlev
Renoverer en ældre Hitachi CNC Fræser
« Svar #4 Dato: 29. September 2012 kl: 22:19:54 »
Hej Søren,

Ja, servoerne og kontrollerne m.m. er på maskinen, jeg har sådan set bare haft bordet afmonteret og fået nye linear vanger og føringsvogne på, så den igen kan komme ned på en halv hundrededel eller mindre i præcision. jeg ved ikke hvor god den bliver i den henseende, for da den stod ude på min tidligere arbejdsplads, så man meget gerne at jeg holdt fingrene fra den ha ha....  Kuglespindlerne giver jo sjældent problemer, da de kan justeres til 0.01 mm backlash, og stadig kan drejes uden større friktion.  Den sidste hundredel kan man jo kompensere for i softwaren.  Jeg havde ellers tænkt mig at sætte nogle nye store stepper-motorer på, i stedet for servo-motorerne, men det ville sætte den voldsomt ned i hastighed på bordet, i følge en "CNC guru"  blandt mine bekendte...  
Jo jeg har prøvet  flere af de nye 3D software pakker for de her maskiner, og med den udvikling der er sket i årene siden Hitachi`en blev født, er den oprindelige software jo til at smide ud. Dengang var der bare et panel der viste en masse tal …. Nærmest som når man følger beløbet  på standeren når ens bil skal tankes op  :lol:  , nu kan man jo nærmest sidde og bygge sit projekt op, som med Lego og se det på skærmen, og ellers prøvekøre om man har dummet sig undervejs med hensyn til diverse kollisioner mellem emne og det udøvende værktøj, før man fyrer koden af på en klods, under den endelige fremstilling.  

Mvh.  Leif
Hopla...... hvor det kører !!!!! .......Kørte....!!!!!