Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jarl

Sider: [1] 2 3 ... 273
1
Diesel Fora / Sv: Fejlsøgning på dieselpumpe på 1,9 td
« Dato: 28. August 2018 kl: 16:01:04 »
Skru lidt ned på mængdeskruen (den med en 13 mm kontramøtrik), så falder den artigt til tomgang, når du slipper speederen. Måske skal du efterfølgende justere lidt på tomgangsanslaget (den med 10 mm kontramøtrik).

2
Diesel Fora / Sv: JX-ingitis under helbredelse
« Dato: 18. Juni 2018 kl: 18:36:28 »
Toppakningerne kommer i tre tykkelser. Du skal bare have den samme som den, du har. Ellers kan man altid lægge den tykkeste i. Lad os få nogle billeder fra rædselskabinettet - jeg har lidt abstinenser - har jo ikke løsnet en topstykkebolt, siden jeg slog mg på direkteindsprøjtere.

3
Diverse / Lynhjælp til tilspændingsmoment
« Dato: 28. Oktober 2017 kl: 13:31:44 »
Halløj. Skulle der være én, der lige sidder med ToleranceData ved hånden? Jeg mangler et tilspændingsmoment til indsprøjtningsdysen på en Mondeo 1,6 TDCI fra 2012. Det drejer sig om modellen med 115 hk. Bolten er M8. Pft Jarl

Skriv her eller på 21821464

4
Motordele / Sv: S: Dieselkram
« Dato: 17. November 2016 kl: 18:40:30 »
Nå - så må det ikke stå ovenpå kummefryseren længere? 8)

5
Diesel Fora / Sv: Har vi gang i et sikkert køb?
« Dato: 29. April 2016 kl: 16:02:05 »
Hvis man kunne, ville jeg dobbeltlike dit indlæg her, Hinze "En bunke seddelbunker" :-) T3-drømme udsat for realisme...

6
Din bil... / Sv: Gogge stjålet
« Dato: 13. Marts 2016 kl: 11:08:36 »
Det er sgu for ærgerligt. Jeg håber, den dukker op, og jeg holder selvfølgelig øjne og ører åbne på Viborgkanten.

7
Mekanisk / Sv: Spørgsmål om turbo
« Dato: 24. Januar 2016 kl: 10:32:08 »
Der er to klassiske bøger, du kan finde ultrarobust viden i: Gert Hack: "Autos schneller machen: Automobiltuning in Theorie und Praxis", Stuttgart 1968 og samme forfatter: "Turbo-Autos, Turbo-Motoren: Entwicklung, Technik, Tuning, Typologie", Stuttgart 1983.


8
Om sitet / Sv: Er det kedeligt
« Dato: 06. Januar 2016 kl: 22:55:41 »
Allerførst tak for de pæne ord. Jeg har sgu ikke de vises sten om, hvordan man holder liv i sådan et forum. Jeg tror, der er en hel serie forklaringer, og alle har sikkert deres gode grunde til at være mere passive. For nogle år siden var der nok nogle af os "veteraner", der oplevede en vis metaltræthed over at svare på de samme spørgsmål for 117. gang. For den nyankomne på T3nettet er det selvfølgelig urimeligt, men der er grænser for, hvor mange gange man orker at beskrive et tandremsskift eller en pumpetiming, når man ved, at der ligger adskillige indlæg, der forklarer det. En anden forklaring, der sikkert også gælder mange af os, er, at livet løber afsted med os - jobskifte, børn, alder osv - fokus flytter sig simpelthen. En tredje forklaring er måske, at det efterhånden er ret få, der har T3 som dagligt transportmiddel. De fleste af os har sikkert et projekt eller flere stående i værkstedet, men det er for mange kun noget, man har tid til at pille ved i overskudssituationer - i ferier osv.
For mit eget vedkommende har jeg stadig min elskede Carat stående i værkstedet - den står og venter på at fylde 35 år, så den kan blive veteran. Med tre andre daily drivers på vægtafgift og forsikring ville det nok være lidt luksus derudover også at have en T3 stående på fuld forsikring og vægtafgift. Men den kommer igen - det er sikkert, for det er jordens skønneste bil til lejlighedsvis kørsel, og det vil helt sikkert øge mit aktivitetsniveau på dette forum.
I mellemtiden er det superhyggeligt at kigge herind - møde gamle kendinge og og se inspirende projekter - det giver gejsten til selv at gå ud og svejse en skærmkant på. Derfor håber jeg meget, at T3nettet består, så man kan kigge ind og blive tændt en gang imellem.
Jeg tror aldrig, det kommer til at ske, at FB kan overtage den tekniske dybde, T3nettet har, når det er bedst. For mit vedkommende ligger begejstringen ved det tekniske - lidt frækt sagt, så er jeg ret uinteresseret i, om man nu har maltrakteret sin bil med en ny solskærm eller man har fået nogle fine vindafvisere fra en kinesisk provinsby - jeg er her for at snakke motorteknologi, gearkasser, bremser, styretøj, lejer, karrosserirestaurering og alt det, jeg oplever som væsentligt, men det er bare mine personlige særheder. Alligevel vil jeg tillade mig et ydmygt forslag til fremtiden: Back to basics - lad os også huske at snakke om det vigtige - teknologien - så det hele ikke bliver bling-bling og plastik-ekstraudstyr. Det ville være i T3-ånden og måske oven i købet interessant. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke sigter efter nogle personer med dette - det er bare en generel opfordring, som man kan synes om eller vrænge af.   
     

9
Generelt / Efterlysning biltyveri Ford Fiesta
« Dato: 18. August 2015 kl: 23:13:18 »
Takker!
Nej, nøglerne er ikke stjålet. Dem har jeg, begge to. Det eneste, der var tilbage på P-pladsen, var glasskår - formentlig fra ruden i førerdøren, en lille bid af nummerpladerammen (sort standard plastik-ramme) og så et stykke af noget, der ligner spidsen af et plastikbrækjern.
Pudsigt nok bragte TV-MidtVest et indslag her til aften om, at byens Ford-forhandler lige har haft indbrud i 21 biler, hvorfra der mest er hugget airbags og nummerplader. Men igen... at stjæle en 12 år gammel Fiesta med 300.000 km på uret - oven i købet, når den holder på en P-plads i Viborg centrum med beboelsesvinduer på to sider... så skal man satme være sulten.
Selvfølgelig er der ingen kasko på sådan en gammel øse, og jeg overlever nok de 8-10 k, den var værd, men det er fandme træls, at jeg skal sikkert skal ud og finde en anstændig erstatning for den i en hujende fart, for selvom den var gammel og sur, så leverede den daglig transport til mine to store unger langt billigere og mere fleksibelt end off. transport kan tilbyde, når man bor på Lars Tyndskids mark.
Tak igen til alle, der holder øjnene åbne!

10
Generelt / Efterlysning biltyveri Ford Fiesta
« Dato: 18. August 2015 kl: 20:19:25 »
Kære forum

Vi har fået stjålet vores lille søde Ford Fiesta. Bilen er forsvundet fra en parkeringsplads (Garnisionspladsen) i Viborg mellem lørdag 23.40 og mandag morgen. Skulle nogen se eller høre noget, så giv mig et praj på 21 82 14 64 eller på pm.

På forhånd tak

[attachment=20261]11921887_1055805011098580_5884886433038907579_n.jpg[/attachment]

11
Diesel Fora / Slidt turbo ???
« Dato: 12. August 2015 kl: 19:18:33 »
Du beskriver, at turbocoren kan bevæge sig i forhold til turbinehuset. Det er ikke usædvanligt og skyldes, at noget materiale af corens krave er rustet væk, og derfor har de tre lasker, der fastholdes af de seks små M6 bolte, ikke noget at klemme på. Det problem kan sagtens løses ved at lave nogle mellemlægsstykker, og det har ikke noget med oliespildet at gøre.
I øvrigt er det altid en god ide at sikre sig, at motorens kompression er i orden, før man dødsdømmer turboen. Der bliver skiftet uhyggelige mængder at turboer på T3'ere og desværre i en del tilfælde overflødigt.
Alle stempelmotorer har noget blow-by - altså kompressionstryk, der passerer forbi stempelringene og ender i krumtaphuset. Slidte 1,6 TD-motorer har enormt meget blow-by. Noget af dette blow-by kan forlade motoren via olieudskilleren i ventildækslet, men det kan blive så meget, at denne afgang ikke er tilstrækkelig. Så ophober trykket sig i krumtaphuset - i visse tilfælde kan man opleve "morsomheder" som at motoren skyder oliepinden ud, eller bliver utæt ved pakninger og simmerringe. På en turbomotor er det særligt sjovt, for turboen er jo "tvangsfodret" med olie direkte fra oliepumpen - dvs. 2-4 bars olietryk. Meningen er, at denne olie skal forlade turboen nogenlunde trykløst gennem returrøret til bundkarret , men hov... Hvis der hersker et stort overtryk i krumtaphuset, så er det ikke så let for olien, at kommer derind, og så søger den den letteste vej. Man skal huske, at en turbo ikke er tæt pakket omkring akslen - den er derimod tætnet med labyrint-tætning - et system, der - ved hjælp af turboens høje omdrejninger - skal "centrifugalpiske" olien af akslen, så den ikke vandrer ud i kompressor - eller turbinehuset. Sagt på kort formel: Kan olien ikke problemfrit komme ind i krumtaphuset på grund af stort blow-by, så kommer den ud i turboen. Hvis man har det problem, så kan man skifte turboer hver 14. dag, for man får jo ikke bedre kompression af at skifte turbo.
Jeg siger ikke, at det er dit problem - de kan sagtens være turboen selv, der er problemet, men det er bare en generel kommentar til de evindelige turboskift på T3. Måske er forklaringen først og fremmest psykologisk - måske er det for de fleste rarere at overbevise sig selv om, at man har et afgrænset problem i turboen, end det er at erkende, at man skal have boret blokken op og have overstørrelsestempler i.

12
Diesel Fora / Nykkeri ved 1600-1900 omdrejninger, JX 1,6 TD
« Dato: 29. Juli 2015 kl: 20:51:08 »
Går den fint ved højere omdrejninger og hård belastning? Hvis ja, så kan mistanken rette sig mod centrifugalregulatoren i pumpen. Har den kørt ordentligt med den renoverede pumpe?

13
Diesel Fora / oliefilter holder utæt ved blok
« Dato: 09. Juli 2015 kl: 16:02:52 »
Jeps, det er en stålpakning på 1,9 d. Typisk er anlægsfladen på det snotbløde alu forvredet. Planslib fladen på et stykke glas med fint vandslibepapir. Flydende pakning i en af smøresystemets hovedårer er for de modige.

14
Diesel Fora / Knækket knast aksel......
« Dato: 09. Juli 2015 kl: 15:59:09 »
Dejligt, motoren er skiftet, men også vigtigt at undersøge, hvad der skete.

Typisk vil knasten knække af én af nedenstående årsager:

1) Som Mølle skriver: planslibning af skævt topstykke, hvorefter knastens lejebukke ikke længere vil flugte, men i stedet tvingen knasten ind i en "bananform", hvilket den ikke bryder sig særligt om, især ikke når den skal dreje.

2) Tandrem spændt overdrevet hårdt, så knasten 1) lukker af for oliefilmen og 2) vrider sig under spændingen.

3) Toppakningen vender forkert, så oliekanalen til topstykket er blokeret.

Ved man, om nogle af disse forklaringer gør sig glædende, eller er der noget helt fjerde på spil?

15
Diesel Fora / Skift af 1. gear gearhjul samt synchromesh.
« Dato: 16. Januar 2015 kl: 19:17:11 »
Det er snydenemt at lave 1.gearet på en 5-trins. Du behøver overhovedet ikke at afmontere gearkassen, hvis projektet kun drejer sig om 1.gear. Du nævner, at du vil skifte nålelejer "bag i gearkassen". Kan du være lidt mere specifik på det?

1. gear laver du ved at afmontere gearvælgeren på siden af gearkassen samt evt. udstødningen. Så sætter du en donkraft under midten af gearkassen og løsner ophænget i næsen af gearkassen. Når du så vipper gearkassen ned, kan du komme til at løsne det forreste gearkasseskjold - dette r fordelagtigt at have tappet olien af på forhånd, hvis du ikke vil have et lille oliebad. Når du nu kan se ind i den første del af gearkassen vil du konstatere, at 1.gear deler skiftemuffe og syncromesh med bakgear. Hverken skiftemuffe eller syncromesh fejler typisk noget her, så det er næppe fornuftigt at skifte det - du vil som regel ikke kunne måle slid på nogle af delene. Derimod er sidefortandingen på 1.gears løse tandhjul typisk fræset mere eller mindre af og tandhjulet skal altså skiftes. Et nyt koster ca. 1100 kr hos VW i Tyskland, men der findes masser af dem i brugt udgave, som ikke fejler noget. I med et nyt, og så er du kørende igen.
Hvis du så vil undgå at gentage denne operation, så kan jeg anbefale at holde et lille kursus for bilens brugere i, hvornår den er ordentligt i 1.gear...

Sider: [1] 2 3 ... 273