Forfatter Emne: Ett tredje batteri i en westfalia.  (Læst 2136 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Ett tredje batteri i en westfalia.
« Dato: 14. September 2008 kl: 18:29:27 »
Jag funderar på att sätta i ett extra bostadsbatteri i min westfalia. Det som jag har sitter i lådan under förarsätet. Billen har en MV med AC så det är ganska trångt i motorrummet. Är det någon som vet ett bra ställe att sätta extrabatteriet. Skåpen och garderoben funkar inte då de används till annat. AC tar bort skåpet ovanför den nedre sovplatsen. Jag vill ha det på grund av att jag vill kunna stå still mer än ett dygn och använda mitt kompressorkylskåp och Ebern.
Per

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ett tredje batteri i en westfalia.
« Svar #1 Dato: 14. September 2008 kl: 19:35:16 »
Hvis det bare er det der er formålet tror jeg hellere jeg ville investere i en lille lydsvag generator. Der fåes både modeller med 220v & 12v i den samme ellers findes der helt små 12v modeller der ikke siger meget.
Så har man også verdens længste forlængerledning  :lol:
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Ett tredje batteri i en westfalia.
« Svar #2 Dato: 15. September 2008 kl: 08:27:18 »
Jag har funderat på lösningen med elverk. Det enda jag hört med en ljudnivå så att den inte behöver bäras iväg långt från bussen är Hondas. I Sverige kostar deras minsta aggregat över 8000 kronor och ett batteri kostar ca 1000. Eftersom jag redan har bostadsbatteri med en 220 V laddare som är separerat från färdbatteriet skulle det bli betydligt billigare att sätta i ett batteri till.
Fast en generator innebär ju att man kan stå mer än ett dygn extra.
Nu i helgen var jag på ett ställe där det inte fanns tillgång till 220 V och jag kopplade in två extrabatterier och kunde köra kylskåp och eber från fredag kväll till söndag eftermiddag. Ebern låter ju lika mycket som en billig generator så den fick vara avstängd under natten.  Den kördes ca 8h på låg effekt och 2 på hög.
Fast en Honda som levererar ca 2kw/220v skulle ju vara bra. Då kan man använda en kupévärmare i stället för Ebern.
Per

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Ett tredje batteri i en westfalia.
« Svar #3 Dato: 15. September 2008 kl: 19:00:21 »
Der findes også andet end honda og til billigere penge - se denne tråd:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=57241#57241
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)