Forfatter Emne: Kopplingsschema belysning  (Læst 2361 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Kopplingsschema belysning
« Dato: 24. December 2009 kl: 11:05:47 »
Jag skall byta lampor på min buss. Det visade sig att det sitter kanadensika lampor i den, inte h4 vilket jag trodde. Detta är inte så konstgt eftesom bussen är en importerad 89:a. Jag hittar inte den typen lampor som sitter i och måste därför ändra systemet. Jag har ett svenskt kopplingsschema, men behöver ett kanadensiskt/amerikanskt för att jämföra. Är det någon som vet var man hittar sådana?
Eftersom jag skall ändra kanske  det är Xenon jag skall välja. Är det någon som vet om det är mycket jobb med det? Jag har hört att det finns konverteringssatser från h4 till Xenon, men aldrig hört om någon som bytt.
Per

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Kopplingsschema belysning
« Svar #1 Dato: 24. December 2009 kl: 11:14:54 »
Jeg forstår ikke.!

Kan du ikke finde den rigtige pære til den fatning som sidder på ?
For at bytte lygten behøver du vel ikke ændre ledningsnettet.?

Jeg mener der en meget lang sektion om US/CAN i noget af det litteratur som jeg har, hvis du sender mig en PM med adresse kan jeg sende en DVD med det.

Xenon er far out, alt for Brian for mig. :?

Kurt (den uforstående)
Kurt - 25115788

Solow

  • Gæst
Kopplingsschema belysning
« Svar #2 Dato: 24. December 2009 kl: 12:00:38 »
Du skal huske at det er ulovligt at byte til Xenon.. der er krav til at der skal være automatisk nedjustering af lygterne samt der skal være monteret lygtevask..

Politiet kører hårdt på at ramme alle dem som bare har monteret  Xenonkits uden alt det andet.

Offline per

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 137
    • Vis profil
Kopplingsschema belysning
« Svar #3 Dato: 24. December 2009 kl: 12:21:56 »
Kurt det är riktigt att jag inte hittar lämpan. Den som sitter i har en stor proslinssockel och när helljustet är tänt glöder bägge trådarna.
PM kommer.

Xenon är tydligen för mycket. Jag blir lite nyfiken, automatisk nedjustering betyder det att halvljuset aktiveras automatiskt vid exempelvis möte?
Per