I mange tråde betegnes en Jxér som en svag lille motor :x men den er sq sej
"kør den rolig til den er varm" "bedstefar kørestil" osv. osv. :roll:
Min lille JXér som lige har rundet 184000 km. og som via en halvdefekt kobling, er forbundet til en storraslende 4-trins bensingearkasse der kræver nogle omdrejninger for at skyde en anstændig fart, klarer sig nu rimelig godt.
Jeg har ikke omdrejningstæller, men har lært, at når det lyder som om motoren er ved at hoppe ud, og lægge sig op på ladet af DoKaén, så kan jeg godt trække ud i overhalingsbanen på motorvejen.
for så viser den lige i underkanten af 130 kmt. på uret.
Når den en sjældent gang skal trække noget tungt, mangler den godt nok lidt moment :? , men det er nok mest fordi der er knækket 4 !!! bolte i udstødningsmanifolden :shock: , så man kan tydeligt høre at turboen ihvertfald ikke får gavn af alt udstødningsgassen. Men for ikke at sinke de andre trafikanter, så klarer den da bare slæbet i 3. gear og en del omdrejninger, så passer det lige med ca. 80 kmt.
Alle de dage jeg skal på arbejde, er tilfældigvis også de dage jeg sover bedst om morgenen, så derfor kommer jeg ALTID for sent op, men her hjælper min lille JXér mig igen.
Jeg har ca. 8 km. til arbejde. Efter 500 meter er jeg ude af byen. Efter 1 km. ligger den stabilt på 100 kmt. :roll: Efter 3 km. er den blevet varm og kan lægges op på 110 kmt.
Og klokken 6.59 stempler jeg ind på arbejdet.
Sådan har den kørt i de halvandet år jeg har haft den, og næsten uden at brokke sig......
Den prutter lidt underligt, som om der er brændt en udstødningsventil,
men det gjorde den også da jeg købte den.... :roll:
At tandrems-hjulet på krumtappen sidder lidt skævt på, så remskiven sejler frem og tilbage og giver nogle vibrationer, beklager den sig heller ikke over..... det gjorde den jo også da jeg købte den.... :roll: og jeg kan sq ikke få den løs nu, så den render sikkert ikke af... :!:
Den afmærker sit territorium, men det skyldes mest toppakningen som er utæt fra en oliekanal og ud, ved cylinder nr. 3, så olien sejler smukt ned af siden på den, men det meste må løbe ind igen ved den manglende o-ring ved olierørspinden :shock: , for på trods af det jeg udsætter den for, så kræver den kun ca. 2 dl. olie pr. 1000 km. som tak. :shock:
......En JXér ér sq SEJ... :wink:
Tony.