Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Emner - TONY

Sider: 1 ... 11 12 [13] 14
181
Diesel Fora / Så er blomsterbilen hjemme
« Dato: 30. December 2007 kl: 13:19:55 »
Citat fra: "miema"
Så er blomsterbilen hjemme, og den spinder som en mis.
Jeg skal nok vende tilbage med havd der er blevet lavet.

Rasmus


Og hvad skete der så  :?:  hvad fik du lavet  :?: var det stor-slemt  :?:
var det så dyrt at du græder endnu  :?: eller var det en bagatel så du stadig jubler over at have gjort en god handel  :?: ......  :wink:

Tony

182
Generelt / Motor-udtagning
« Dato: 29. Oktober 2007 kl: 23:58:50 »
Der var en herinde, som i sidste uge spurgte til hvordan man lettest fik motoren ud.
Nu havde jeg lige et par timer "fri" her til aften,
så kunne jeg jo lige så godt, lidt forenklet, vise hvordan  :wink:
Jeg vil tro det er lettest på den måde, hvis man som jeg, ikke har ret meget plads  :?
Nu er det vist også ved at være slut med garageprojekter, indtil der kommer en port i,
det er sq godt nok ved at være for koldt ........  :roll:

Tony

183
Diesel Fora / Flammeskiver, hvordan får I dem op?
« Dato: 18. Oktober 2007 kl: 15:54:35 »
..Du må ind i konens sykasse og finde en hækle-nål  :idea:

Tony

184
Dine Projekter... / Tjek af \"tyskermotoren\"
« Dato: 06. Oktober 2007 kl: 13:50:25 »
Så begyndte forberedelserne til en ny opstart  :?
Aktuelle bud og bemærkninger til billederne ønskes,
 da jeg ikke er en "haj" i VW-motorer  :(  /  :)

Tony.

185
Diesel Fora / Genstart af \"tysker-motoren\"
« Dato: 05. Oktober 2007 kl: 16:08:47 »
Nå, posten havde så IKKE olierøret fra DT63 med til mig i dag  :(  så opstart af motoren bliver først efter weekenden.
Men for at være sikker på en forhåbentlig succesfuld genstart, bliver den gjort så klar som jeg nu kan,uden olierøret.

Naturligvis monteres olielampen igen, da den jo skal startes fra motorrummet, ER det brun trykføler som er den korrekte på toppen  :?:

Returslangen fra turbo bliver pillet af og blæst igennem.

Slanger til og fra turbo bliver pillet af og renset, og der tjekkes om der står olie i turboen, og om der er slør i den, og om den snurrer let.

Der kommer frisk olie på, og nyt oliefilter som bliver fyldt inden montering.

Når røret kommer, afmonteres det gamle og der hældes olie i turboen inden det nye rør monteres, og der hældes yderligere olie i oliefilterkonsollen inden røret monteres der på.

Vacumpumpe afmonteres og oliepumpen snurres manuelt indtil der er tryk på.

ER DER NOGET JEG HAR GLEMT  :?:  :?:  :?:

Eller er der andre gode råd jeg kan følge, inden den skal startes igen.  :?:

Tony.

186
Diverse / Sænkning...
« Dato: 01. Oktober 2007 kl: 22:04:43 »
Er det "puklen" på en af de bagerste bærearme ?????
For så skal du nok til at prøve udskiftning af sådan en bærearm  8)
det kan godt give lidt sved på panden  :wink:

Tony

187
Diverse / sprinklervæske
« Dato: 25. August 2007 kl: 20:11:08 »
Der hvor du normalt har venstre fod, bare UNDER måtten.... :wink:

Tony

188
Diverse / Fugtige 5-trinsboxe
« Dato: 16. August 2007 kl: 17:38:04 »
Jeg er ved at prøve på at finde en løsning på de tærede endedæksler, som 5-trinsboxene næsten altid har.
Her er ét af de dæksler jeg har afmonteret til at forsøge med, og lad det samtidig være en opfordring til, kun at afmontere dækslet for at tætne, hvis du er sikker på at det er iorden, eller hvis du har et andet.  :!:
Se godt på det udv. billede ved den lille "tap", så vil du se bagsiden af lejet til øverste gearaksel  :!:  :!:  :!:  :shock:
På det andet billede ses det, at selv den indvendige side af dækslet er tæret  :shock:  :shock:  :shock:
Gearkassen har kun stået stille i 6 mdr. og stykket som mangles i dækslet, faldt simpelthen af, da jeg fjernede ophænget  :(  :shock:

Tony

189
Diesel Fora / Er en JXér svag....nej vel.
« Dato: 10. August 2007 kl: 00:54:31 »
I mange tråde betegnes en Jxér som en svag lille motor  :x  men den er sq sej  8)

"kør den rolig til den er varm" "bedstefar kørestil" osv. osv.  :roll:

Min lille JXér som lige har rundet 184000 km. og som via en halvdefekt kobling, er forbundet til en storraslende 4-trins bensingearkasse der kræver nogle omdrejninger for at skyde en anstændig fart, klarer sig nu rimelig godt.

Jeg har ikke omdrejningstæller, men har lært, at når det lyder som om motoren er ved at hoppe ud, og lægge sig op på ladet af DoKaén, så kan jeg godt trække ud i overhalingsbanen på motorvejen.  8)  for så viser den lige i underkanten af 130 kmt. på uret.

Når den en sjældent gang skal trække noget tungt, mangler den godt nok lidt moment  :? , men det er nok mest fordi der er knækket 4 !!! bolte i udstødningsmanifolden  :shock: , så man kan tydeligt høre at turboen ihvertfald ikke får gavn af alt udstødningsgassen. Men for ikke at sinke de andre trafikanter, så klarer den da bare slæbet i 3. gear og en del omdrejninger, så passer det lige med ca. 80 kmt.

Alle de dage jeg skal på arbejde, er tilfældigvis også de dage jeg sover bedst om morgenen, så derfor kommer jeg ALTID for sent op, men her hjælper min lille JXér mig igen.  :D
Jeg har ca. 8 km. til arbejde. Efter 500 meter er jeg ude af byen. Efter 1 km. ligger den stabilt på 100 kmt. :roll:  Efter 3 km. er den blevet varm og kan lægges op på 110 kmt. 8)  Og klokken 6.59 stempler jeg ind på arbejdet.

Sådan har den kørt i de halvandet år jeg har haft den, og næsten uden at brokke sig......
Den prutter lidt underligt, som om der er brændt en udstødningsventil,
men det gjorde den også da jeg købte den....  :roll:
At tandrems-hjulet på krumtappen sidder lidt skævt på, så remskiven sejler frem og tilbage og giver nogle vibrationer, beklager den sig heller ikke over..... det gjorde den jo også da jeg købte den.... :roll:  og jeg kan sq ikke få den løs nu, så den render sikkert ikke af... :!:
Den afmærker sit territorium, men det skyldes mest toppakningen som er utæt fra en oliekanal og ud, ved cylinder nr. 3, så olien sejler smukt ned af siden på den, men det meste må løbe ind igen ved den manglende o-ring ved olierørspinden  :shock: , for på trods af det jeg udsætter den for, så kræver den kun ca. 2 dl. olie pr. 1000 km. som tak.  :shock:

......En JXér ér sq SEJ...  :wink:

Tony.

190
Diesel Fora / Dagens griner !!!
« Dato: 07. August 2007 kl: 20:45:08 »
Jeg kunne simpelthen ikke lade være med at grine  :lol:  af mig selv ovenikøbet !!
Ifølge en anden tråd, ville jeg lige sammenligne underkompressionen på en motor jeg havde dødsdømt, med motoren på min Doka, som bruger max. 2 dl. olie pr. 1000 km.
Jeg syntes den anden motor pustede meget gennem ånderøret, og puttede jeg en finger i åndehullet, sendte den olien op ved oliepinden  :?

Det samme gjorde jeg så lige på Dokaén  :idea:  først mærke med en hånd hen over åndehullet ...aha.. fin motor..ikke meget pusten  :D
så fingeren i åndehullet, og give lidt gas og holde godt øje med oliepindsrøret -ingen olie kom op - mere gas - ingen olie - mere gas, og ud med fingeren, intet stort pust oparbejdet, som på den anden motor  :D
Den anden motor må helt sikkert være død,
og hold da kæft en god motor jeg har på Dokaén  :D  :D  :D

Så kunne jeg godt rejse mig og træde et skridt tilbage, og beundre min gode motor  :D

MEN så var det lige netop at jeg så den KÆMPESTORE KULSORTE OLIEPØL  :shock:  :shock:  :shock:  
som nu ligger og flyder rundt under bilen !!!!!

Ved nærmere eftersyn kan jeg nu konstatere, at olien pisser ud ved pakdåsen ved enten krumtap eller mellemaksel, som undertrykket nu har skubbet til, eller hvad ved jeg  :!:  :!: .... FIN MOTOR

Da jeg lige var kommet mig oven på chokket, kunne jeg simpelthen ikke lade være med at storgrine  :lol:  :lol:  (og konen griner sq osse)
Så ved jeg da hvad natten skal bruges til, ud og rode bil - ind og se på nettet og ud og rode bil igen...... hva´faén, den skal jo først være klar kl. 6.30 i morgen tidlig.  :roll:  :roll:  :roll:

Tony.

191
Diverse / Hvad fortæller \"summeren\"
« Dato: 18. Juli 2007 kl: 23:16:56 »
hej

Jeg har lige hentet en donorbil fra 11/90, Sika, diesel uden turbo.
På vej hjem gik der en summer igang (2 gange) og olielampen blinkede meget kortvarigt (2-3 sekunder) begge gange skete det ved en nedbremsning, og med udkoblet motor.
Nu har jeg ikke før kørt en T3ér der var så "ny" at der har været en summer i den, så er der nogen der kan bekræfte mig i at det nok er fordi den skal have en ny oliepumpe..... :?:  eller kan det være et andet problem med den motor. (der sidder et helt nyt topstykke på og vandet pisser ud ved vandpumpen, men jeg havde en 25 liters "ekspantionsbeholder" på ladet, så den blev ikke varm)  :roll:

På forhånd tak.

Tony

192
Diesel Fora / Justering af udskiftet LDA-dåse
« Dato: 23. Maj 2007 kl: 23:07:14 »
Efter en udskiftning af LDA-dåsen på pumpen, ser det ud til at der skal justeres lidt på mængderne, men..... hvordan fa...n kan man måle sig frem til det..  :o  :shock:
Er det noget man overlader til de professionelle, eller er der en måde at "nulstille" justérarm og mængdearm på  :roll:  :?:

( har prøvet at søge i forum uden held )

Hilsen Tony

193
Diesel Fora / Dårlige dyser/sen pumpetiming
« Dato: 13. Maj 2007 kl: 21:00:53 »
Min DoKa har længe kørt med mange vibrationer, ujævn motorgang og elendig tomgang og dårlig start.
Jeg mistænker dyserne for at være skyld i det, og efter at have læst Jarl´s seneste indlæg vedr. dyser, har jeg lige tjekket pumpetiming-tandremsstilling-ventilspillerum, for at udelukke dem.
Eneste fejl som blev rettet var en pumpetiming på 0,98 som blev rettet til 0,91
Motoren kører lidt mere jævnt ved 80-90 kmt., men den har mistet lidt bundtræk og accelration  :?

Kan den sene pumpetiming til dels have opvejet at dyserne åbner for tidligt  :shock:  :?:  :?:  :?:
Det er sikkert langt ude, men bare lige en tanke som strejfede mig  :roll:

Jeg er dog ikke i tvivl om at jeg skal på jagt efter nye dyser, for de andre ting er som før.

Hilsen Tony

194
Diverse / Kender du en \"T3-schweitserost\"
« Dato: 31. Marts 2007 kl: 20:48:35 »
...Nu troede jeg lige at der skulle skiftes kobling (igen) og gearkasse, i påskeferien. Men gearkassen som skulle på, var lidt fedtet bagtil og ophænget skulle skiftes, og da ophænget var kommet af og alt det våde og porøse alu-snask var renset af, kunne man jo, som billedet viser, tydelig se hvorfor boksen var lidt fedtet   :evil:
Så nu dukker der jo lige en række spørgsmål op; Er det ukompliceret at skifte det bagerste "dæksel" , ser de alle sådan ud eller kan man finde et pænt (helt) dæksel, er der én herinde fra som har et liggende, og hvad skal det koste.... :?: Det er en alm. 5-trins 3H gearkasse.
Jeg vidste godt at gearkasserne var lavet af en dårlig legéring,
men havde slet ikke forestillet mig at det var SÅ slemt  :shock:

På forhånd tak for den hjælp som altid er at finde herinde  :D

Hilsen Tony.

195
Diverse / Gear link
« Dato: 24. Marts 2007 kl: 21:01:44 »
Yep´s, der skal sidde en glidebøsning, som reducerer dit gearskifte-slup betragteligt.   :)

Hilsen Tony

Sider: 1 ... 11 12 [13] 14