Forfatter Emne: Kisel.  (Læst 4759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 216
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Kisel.
« Dato: 30. Juli 2024 kl: 13:45:01 »
Som nogle af jer ved, investerede jeg i en Syncro camper her i foråret.

Nu tænkte jeg at der skulle oprettes en tråd, der omhandler den.


Efter længe at have snakket om at min caravelle skulle have lavet hul i taget, så kom denne her til salg.


Så traf vi en hurtig beslutning og kørte op efter den sammen med en kollega.


Da vi kommer der op, og vi snakker med sælger byder jeg ham 50000 og så ville vi tage den med samme dag.. det kunne han ikke stå for så det var en aftale.. lidt efter blev vi så enige om 55000. men det var ikke det der skulle skille os ad.

Bilen blev solgt med en defekt motor samt rust.

Da vi kom hjem hev jonas og jeg olien af motoren.. som så også var fyldt med benzin.. kaburatoren må have fyldt den med benzin..

På med noget nyt og et oliefilter. og så skulle der tørnes.

Ja den lød ikke godt og gik ret dårligt.. vi tog tændrørene ud for at se om der var nogen god gnist.. den så imidlertid fin ud på alle 4.. men der manglede en cylinder og det var også
konstateringen da den var på værksted inden jeg købte den.. den ene cylinder var stået af.

En ting jeg bemærkede var at det ene var et gammelt bosch.. hvor resten var af mærket beru.. men skyggerne var blevet lange så vi stoppede med at rode for den dag.


Dagen efter blev jeg enig med mig selv om at jeg nok hellere måtte lave en komp test.. jeg havde fået en tester med til en diesel så den kunne ikke bruges.. jeg kørte dog testen alligevel.. for var der en cylinder der var død burde man jo kunne høre det når man tørnede..

Sært nok lød det ens uanset om hvilken cylinder jeg satte den på, det undrede mig.. og så slog det mig.. kunne huske at fra knallert tiden.. at et tændrør der havde fået olie.. det ville ikke altid slå gnist når det skulle rent faktisk bruges.

Havde heldigvis et reserve liggende fra min anden wbx som jeg så satte i, nu skete der noget.. den sprag i gang og ja den ville ikke rigtig tage gassen men den gik.. og det lød som at alle 4 var med..

Igen var det blevet aften så jeg gik ind igen..

Nogle dage efter mente jeg at nu skulle jeg se om den nu ville køre.. men nej den hakkede og spruttede, det kunne den ikke..

Så kiggede jeg ned i motorrummet og tænkte.. det er nok karburatoren.. den havde jo været fyldt med olie.. så det var nok der fejlen lå.. den blev så renoveret og på kom den igen.. men nej den ville stadig ikke helt være med..

Der gik endnu et par dage, og så det var t3 tid igen.

Nu tænkte jeg. det må være tændings´tid.. og ved første øjenkast så alt normalt ud..

Men timingen lignede ikke den som var på min anden wbx.. samt at kablerne sad en halv omgang forkert.. tog fat i fordeleren da jeg ville se om den var slidt.. og til min overraskelse så drejede hele fordeleren rundt.. helt frit.. tænkte jeg.. det var mærkeligt.. for sjov drejede jeg den helt mod højre.. den var helt imod venstre før.. og nu kunne bilen starte.. og man kunne også bruge speederen.. jaay, men den skulle jo stadig taktes.

Så købte en pistol i biltema og så gik jeg igang... på med + & - og så tangen på cyl 1.. som på den har så sidder hvor 3 skulle være, til min overraskelse er remhjulet så byttet ud med et fra en med sprøjt.. så der var kun markeret øt og ikke et mærke ved 5c.. nå men lidt snak med mølle og jeg satte bare et nyt mærke.. ca 7mm efter øt..

Ja den kørte jo sådan set fint nok.. men nøj hvor den brugte benzin og der manglede kræfter, nogle gange satte den også ud.. som at gnisten forsvandt.. det var lidt ubehageligt på motorvejen, bare at den sætter ud.

Lidt tilfældigt roede jeg nede i motorrummet og fik rørt kablet til hall sensoren og så satte motoren ud, men slap jeg den gik den fint igen.

Aha.. ja så måtte den ledning af og ganske rigtigt nede i stikket var benene grønne og godt irrede, lidt sandpapir og noget luft, så var de rene, og så forsvandt den fejl. :D

Efter at have kørt en 7-800 km hvor jeg tankede ret ofte blev jeg enig med mig selv om at der måtte gøres noget.

Havde set på en engelsk vw side hvordan man manuelt timer den, drejede rotoren så den stod ca ud for mærket på klemmen, tog et tændrør ud i cyl 1 og fandt øt og så drejede jeg den over så den stod på øt på remskiven.. men så bliver det pludselig mærkeligt.. for nu stod rotoren som om at den skulle tænde på 1 men da jeg ved at den er sat forkert i så burde den stå på 3.

Wtf tænkte jeg og forsøgte at sætte kablerne i det korrekte sted, men nej nu var den helt væk, byttede så om så den stod som før.. altså 1 på 3 og omvendt samt 2 på 4 og omvendt.

Så gik den ellers fint igen, nu tænker jeg.. har motoren været renoveret og knasten er sat 180grader forkert.. er det muligt..?   

Det sjove er at nu bliver tændrørene ikke sorte men grå og kører ikke længere med pedalen på 80-100% konstant.. om jeg forstår det.. nej slet ikke.

Nå men der var jo mere galt med den.. næsten alle kabler i motoren var enten knækket eller irret over.. så efter en del kabelsko og samlere.. så kan vi både se olietryk og temperatur på motoren.. gad godt vide hvordan man har turdet at køre uden det før hen.. :O

Tankmåleren.. ja den havde stille og roligt givet op.. eller det fortalte sælger.. og nu kunne den kun vise 1/4 tank selvom den var helt fyldt. jeg havde en mistanke om at jeg måske ikke kunne fylde den helt.. så slangen til tanken blev undersøgt.. og ja den var klappet sammen.. fik så sat en 1/2" haveslange i og nu var der hul.. men den ville stadig ikke vise at den var fyldt.

Måtte indse at der måtte være noget andet galt.. efter et kort kik på senderen kunne jeg se at der var to + ledninger på.. som igen var monteret meget elendigt.. så lavede en ny samling og fik klippet den gamle af, samt jeg lavede en ny stel til selve måleren.. men nej den var stadig ikke glad for at måle korrekt.

Tænkte så. at det måske var oppe foran den var gal.. så ud kom instrument panelet og så blev der spændt skruer og renset forbindelser samt spændings regulatoren blev målt ud... og nej den virkede stadig ikke..

Det næste var så at hæve måleren ud.. og ja det gav så bedre mening.. selve spolen som der måles på var helt sort, kunne se at den var af nyere dato, da der stod jp på den..

Men hvad gør man så, jeg sleb spolen med noget korn 400 og fik justeret kobber armen der kører op og ned så den også kunne vise at tanken er fuld.. og nu kom der liv.. den kan vise 110% fyldt og næsten helt tom.. men det er så når jeg havde den ude i hånden.. tænker at den nok ikke vil gøre det samme inde i tanken.. men det må tiden vise.. fylder den helt op i morgen.. så der kommer en opdatering.



 
« Senest Redigeret: 30. Juli 2024 kl: 22:26:07 af soekris »

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 216
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Kisel.
« Svar #1 Dato: 30. Juli 2024 kl: 17:57:36 »
Baby kunne ikke sove mere så tabte lige tråden.. en opdatering kommer i aften

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.192
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
Sv: Kisel.
« Svar #2 Dato: 30. Juli 2024 kl: 20:02:47 »
fortæl fortæl... Kommer den til Vallø?? ;D
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline soekris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 216
    • Vis profil
  • T3 model: T3 1.6Td Jx Syncro Panel Van 1991, T3 1.9DG Caravelle 1990
  • By: 4871, Moseby
Sv: Kisel.
« Svar #3 Dato: 31. Juli 2024 kl: 11:31:47 »
Ja selvfølgelig.. :)

Har også fyldt den helt op idag.. den vil stadig kun vise ½ tank.. :S