T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: Transpilsner efter 04. November 2007 kl: 10:13:11
-
Hej Alle.
Jeg har lige købt en 1980 VW transp Westfalia - benzin. En ægte hippiecamper med "bevar kristiania" mærkat i bagruden.
Nå, men jeg kan ikke få varme i kabinen, der er ikke nogen blæserkontakt???????????? og uanset hvor meget jeg skruer op og ned på skyde"kontakten for varme/kulde, sker der ikke noget. Hvordan får jeg gang i noget blæs på forruden? Er det varmekassen i motoren? Hvis der er sådan en i en T3. - og hvorfor er der ikke blæser? Der er ikke indikation for at der har siddet en kontakt nogensinde. Havde en T3 dobbeltkabine fra ´88 - den havde da det hele. men det var en diesel med kølevand.
Iøvrigt er der et webasto benzinfyr installeret. Det tænder fint - jeg kan høre at der sker noget med en blæser - men der kommer ikke noget varme ud nogen steder. Så er der en ekstra kontakt der tænder en blæser nede midt i kabinen. Der kommer kun kold luft ud - også når fyret kører??? Vh Svend (Og Tina) (Og hunden) (Og Tilde - babyen)
OBS! Der kommer snart nogle flere billeder ind af hippielæsset. : :D
-
Kan se på din avatar at det er en LBX, så er den luftkølet og altså uden blæser på forruden men derimod med varmekasser...
Om de er lige så svage på en T3 som på en boble ved jeg ikke, jeg har ingen erfaring med LBX T3'ere...
-
Jeg er lidt nybegynder her. Avatatr - Bilen? og LBX Hvad taler vi om :shock:
-
Avatar er dit lille billede under dit navn...
LBX er en LuftBoXer altså en luftkølet boxer motor...
-
Ahhh. JEeg tror det er en luftkølet - men vil da lige gå ud og se for at være helt sikker. Det ér en boxermotor. Udstødningen er også gået. Der sidder noget keramisk? på siden af afgangsrøret. Er det en varmekasse? jeg er helt blank når det gælder benzin med luftkøling.
-
Hej Svend og velkommen til.
Jeg har haft sådan en 80'er luftkølet camper.
Uden at forskrække dig, er det næsten pløkumuligt at få varme i sådan en vogn.
Den har varmekasser som de gamle luftkølede rundt om motoren, men så går det over i et tykt plastic rør der ligger under midten af bilen.
ALT skal være 200 % tæt rundt om motoren/ugstødningerne og røret skal isoleres, ellers sker der ikke en s...
Men du kan lige i første omgang se om dine spjæld åbner.
På hver side foran motoren ( jeg tror man kan komme til dem hvis man kigger ind ved baghjulene) sidder der et spjæld/klap som skal åbne og lukke for den varme luft.
Mine var rustet fast og det ene kabel knækket, så prøv der først.
Efter at have bakset med det i flere uger midt vinter, byggede jeg den om til vandkølet diesel :lol: :lol:
Men jeg håber at du kan finde fejlen eller få optimeret dit varmeanlæg, for der er ved at være langt mellem de biler.
-
Din motor er en LBX=LuftkøletBoXer, det er enten en 2.0 motor eller en 1.6, ikke en 1.9 som du har skrevet i et andet indlæg. Når du søger nu udstødning, så vil jeg anbefale dig at skifte til noget nyt. Brugt er nok allerede nær enden på sit liv, og så er det sgu ikke besværet værd at skifte. En ny udstødning vil jeg tro du kan finde i Tyskland hos en af vores hof-leverandører: www.kaefer-co.de eller http://www.vwbusshop.de/ . Hvis du gerne vil handle dansk er der:http://www.bugservice.dk/index.php?id=19 .
Dit fyr har sandsynligvis "udtag" mellem førersæderne og blæser luften ud i "varerummet". Check på "trimmet" om til forsæderne om ikke der sidder en rist på det?
/Mads
-
hej hej
jeg vil tro at det er dit tænderør i dit fyr der er gået til for så kan det ikke tænde ilden inden i fyret
kør ud til en webasto mand og få det skiftet og set efter så du har varme i vinter
det er ikke så dyrt.. men rigtig godt at få lavet
Mvh Djurs :lol:
-
Nu er det vel ikke motoren, men derimod udstødningen der leverer varmen. Derfra navnet varmekasser.
Det er defacto umuligt at få "ordentlig" varme i den, men med et benzinfyr i drift, så vil du da have den fedeste hippiegryde der, også om vinteren. Om sommeren er det jo idel lykke.
Henk 4711 påstod hårdnakket at hans kunne levere al den varme han skulle bruge, men han har også selv renoveret, ISOLERET og genopbygget hele systemet fra bunden af.
Varmekasser, slanger, spjæld vil alle blive utætte med tiden, derudover er det vist ikke særligt godt isoleret fra fabrikken.
Velkommen blandt os, peace, love and T3
Kurt
-
TAK til alle. Her er da i den grad noget at prøve at tage fat på. Jeg bliver helt forpustet.
Jeg prøver lige først med spjældene bagi, (man lunne jo være heldig..) Plastikrøret har jeg set - det er absolut ikke isoleret - men tyskerne må jo have været glade for kulde i deres bobler m.fl. med LBX..
Benzinfyret kigger jeg lige på, luftudtaget kommer op i kassen under sofaen i kabinen igennem et 90* rør og ud gennem en rist i denne kasse.
vil lige kigge efter en anden rist i vognen.
Udstødningen må kunne findes et sted for en rimelig penge fra ny. Jeg har endnu ikke været nede og mærke hvor der kommer varm luft ud - men det kommer - til sommer?
Tak for endnu flere links - det kommer til at tage noget tid at pløje dem alle igennem.. :)
Kommer der snart et træf på sjælland, lolland /falster egnen??
-
:lol:
Hej det er da rart at se der er en T3 ejer, der har valgt at bo et centralt sted i landet.
desv er luftkøling ikke min stærke side. :lol:
Hilsen Poul
-
Hej Poul.
Ja vi bor jo begge på den vestlige sydhavsø. her er både billigt, rart og dejligt. Vand i nærheden uanset hvor man er, skov og marker - uanset hvor man er...
Jeg bor ude ved nørreballe, så det er ikke langt fra, bagved, Sakskøbing.
Hvis ikke det er for meget vil jeg da gerne kigge forbi og "sparke dæk". Desværre kom jeg for sent i gang til at kunne være med til det d. 20/10
Så det er en TD du har. Jeg havde en Doka 1.6 TD. Den kørte godt.
Vh Svend Knudsen
-
:lol: Du kikker da bare forbi en dag.
adressen er Nørregårdsvej 38 4990 saks.
Hvorfor skilte du dig af med din Doka. :?: det er jo en bund solid motor. :lol:
Hilsen Poul
-
Der skulle laves så meget på den op til syn. Jeg havde ikke tid eller interesse til at gøre noget ved det. Jeg brugte den til at hente skrot og metaller her på lolland. Folk ligger inde med så meget møj - Nu har jeg en stor trailer...
Iøvrigt står doka´en i sakskøbing - skovvej 54 - den er ikke blevet lavet endnu.
Jeg har gået og tænkt på at købe den tilbage
-
Hej
Udstødning koster en krig og en formue.
Kalundborg autoophug har efter sigende en 2.0 motor og udstødning og varmekasser liggende.
Mit bedste bud - byg den om til en anden motor, vandkølet...
Sorry, been there - didnt get the t-shirt (min gule bus).
Jeg er stor tilhænger af kataloger fra Wagenteile - http://www.wagenteile.com/ger/katalog_t3.html - der er rigtig mange gode billeder i deres katalog af hvordan en LBX ser ud:
http://www.wagenteile.com/pdf/t3lbx20.zip (2.0 liter) hh
http://www.wagenteile.com/pdf/t3lbx16.zip (1.6 liter)
Velkommen til - du har mange spændende udfordringer foran dig - og er kommet til rette sted.
Send evt. en PM til Ronald, han har også en LBX camper.
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob
-
Hi
Just some pictures from the systeem.
Check all connections,the air(blower) comes from the generator .
Possible pos.8 pic.2 =rotten or the kables are broken
Is it a 2ltr(CU )or 1.6ltr.(CJ)
m.v.h.
Henk (4711)
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/VW%20diversen/Verwarming1A.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/VW%20diversen/Verwarming2A.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/VW%20diversen/Verwarming3A.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v703/Henk4711/VW/VW%20diversen/Verwarming4A.jpg)
-
prøve
-
Så må jeg lige undersøge hvordan det hænger sammen på min bil udfra de tegninger. Thank You for the drawings and the links.
Rart at der er så meget respons på problemerne.
-
Og en gang isolering omkring centralrøret og en blæser indskudt et sted under bilen, så skulle den nok kunne gi` lidt varme i kahytten.
-
eller den her model.
Godt nok i en T2 men stadigvæk en CU motor
Hi Peder
Undskyld, du mener CJ motor :oops:
Jeg har skriver a lit Dansk nu
M.v.h.
Henk :lol:
-
hej,
jeg er osse ejer af en luftkølet camper med cu motor.
jeg har lige monteret en 12 volt blæser motor på warmerøret helt oppe foran bag frontgitteret, og så isoleret røret med rockwool i plastic hele vejen hen til bag enden med rigtig god effekt, men pas på ikke at montere en for svag blæser, det skal virkelig wære en med knald i.
Hvis du køre ud til en hugger efter en kan du være heldig at finde en med indbyggede modstande til de forskellige hastigheder, min har kun 2 trin , men ganske ok. go fornøjelse , mvh. :)
-
Hej lille drage. Det lyder som en enkel måde at gøre det på. Pæn bil- hvilken årgang er den?
-
Hej transpilsner
min camper er fra 82, og nu har jeg lige fået repareret min choker i højre kaburator, huha så nu køre den lige som ny, den er til salg, men skal dog synes hvis nogen er intreseret. er på den blå under autocamper til 22.900. mvh. :)
-
Ja, jeg er en hippie. Naiv og langt hår tillige.
har købt mig en transporter Caravelle C, som jeg tydeligvis skulle have undladt at købe.
Der er ingen varmekasser og intet varmerør fra motoren og op gennem forvangen.
Og jeg læser til min fortvivlelse, at det ville være ret lige meget at installere et sådan, fordi det alligevel ikke virker særlig godt.
Jeg var naiv, og sælger en braldrende løgnhals, som jeg desværre ret godt kunne lide. Såret i hjertet, og såret på pengepungen...
Gode råd behøves: Den med 12V varmeblæseren til forruden er desværre selvskrevet. Det VAR tanken, at jeg skulle køre til Pyrænæerne her i vinter, hvor jeg kan låne et lille hus, men dén skal vist gentænkes.
Der sidder et gasfyr i den, som jeg ikke aner hvordan virker. Søgning giver mig en masse modeller med samme modelnummer...(Trumatic 1800). Nogen hjælp at hente?
(http://krabat.menneske.dk/TEST/Trumatictermostat.jpg)
(http://krabat.menneske.dk/TEST/Trumatic1800.jpg)
Der sidder også et benzinfyr, som mekanikeren dømte ude med et enkelt blik.
jeg har ingen steder at stå med bilen og lave den (bor i en kolonihave...), hvilket bidrager til billedet af den lidt blondineagtige hippie, går jeg ud fra. Men det var og er en drøm, og bilen i sig selv kører fænomenalt og er gået gennem syn uden anmærkninger.
Hvad siger I ?
-
få et luftfyr smasket i den hippie container og ud at cruise.................... sæt i gang :0)
-
få et luftfyr smasket i den hippie container og ud at cruise.................... sæt i gang :0)
Uh, positive sjæle med ånden det rette sted. Jeg er vist kommet hjem, hér!
Okay:
1. Hvad er et luftfyr?
2. hvad koster et sådant?
3. Hvor får man det henne?
4. hvem skal installere det?
<--- 4.5 Virker det, når man holder stille...?
5. Er der noget jeg har glemt at spørge om?
-
Bemærk lige at tråden sprang 3 år. :lol:
Hvad med at komme til træf, og få alle svarene. :wink:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11263.html
VH Kurt
-
jeg er sikker på at et luftfyr er stang vare og ligger rundt omkring på hylderne :0)
-
Jeg ville da forsøge mig med dit Truma gasfyr, prøv at hør ottokrog, han er lige blevet den heldige ejer af et magen til http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11244-highlight-varme.html
Hinze
-
nåh ja gas fyret og så li en slange om til ruden og en blæser yeeeeeees. men det der benzin fyr sku der nok lidt mer end en mekanikker til at se på. evt en autoelektrikker
-
Slangen skulle i så fald føres UNDER bilen og derfor isoleres godt og grundigt for at man ikke er lige vidt?!
Eller hvad? Bud på andre føringsveje?
-
Bemærk lige at tråden sprang 3 år. :lol:
Hvad med at komme til træf, og få alle svarene. :wink:
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-11263.html
VH Kurt
Er rimelig skeptisk over for at tage til jylland + overnatte uden varmeanlæg i slutningen af oktober :-D
Men ellers en ret god idé.
Arbejder på flere fronter på det her. Men pengene er små nu.
-
Hejsa.
Hvis man ikke har tænkt sig at køre om vinteren hvor meget ville i så gøre ved det?
Min venstre varmekasse er der hul i og billige er de jo ikke:-)
-
Hvis du ikke er absolut afhængig af køretøjet i vinterhalvåret, ville jeg nok gå i venteposition og se, om den famøse varmekasse skulle dukke op et eller andet sted. Som nævnt i tråden er både benzin og gas fyr glimrende varmekilder, så helt lost er du ikke. Selv når bilens originale "varmesystem" fungerer kan der komme en umiskendelig lugt af brændt olie og en blålig kant på den nederste del af frontruden. Sådan er det også, at køre lbx. :D