T3nettet og T3Klub Danmark forum

T3 Fora.. => Elektrisk => Emne startet af: Andreas efter 02. Juli 2013 kl: 21:52:01

Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 02. Juli 2013 kl: 21:52:01
Jeg vil gerne lave relæstyret forlys på Pumba, og vil gerne høre om jeres erfaringer.
Er der nogen herinde der har monteret relæstyret nærlys/fjernlys?
Hvordan har i lavet det, evt billeder?
Er der evt stemning for en relæaften/weekend hvor dem der er interesserede kan deltage?
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Jarl efter 02. Juli 2013 kl: 22:59:07
Det er en rigtig god investering - både af hensyn til lysstyrken og også for at skåne den stakkels lyskontakt. Der er masser i arkivet - her bl.a.: http://www.t3nettet.dk/forum/t3-ens-abc/11437-hvor-meget-overskud-skal-man-have-pa-relae-sikring/flat
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: porteren efter 03. Juli 2013 kl: 07:47:44
Det lyder som en god ide med en relædag Andreas.

Jeg har selv planer om at rode med relæstyring af forlys og montering af ekstralygter, til efteråret, så den er jeg med på.
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: dieselpower efter 03. Juli 2013 kl: 08:01:13
Hej Andreas.

Som Jarl skriver, så er  det en rigtig god investering. Især hvis man laver det rigtig første gang.

Dvs den store omgang med lodning og krympflex(helst med lim) i alle lednings samlinger. Alle stik samlinger, gives et pust hulrums tectyl og samles "vådt i vådt"  Så kører det bare  ;)

230V kronmuffer og strømtyve  er 100%  :sick:  :sick:  :sick:


Vil tillade mig at komme med en henvisning til golf2.dk, så du kan se min guide med billeder derovre.

http://golf2.dk/index.php?action=guider&do=vis&guide_id=205


Ellers er her et par billeder mere.

[attachment=14891]Billede019.jpg[/attachment]
[attachment=14892]Billede020.jpg[/attachment]
[attachment=14893]Billede021.jpg[/attachment]
[attachment=14894]Billede022.jpg[/attachment]
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 03. Juli 2013 kl: 20:44:46
@Jarl, tak ;-)
@Dieselpower, det ser sgu godt ud ;-) Jeg bruger kun loddetin og krympeflex med lim  :-)

Jeg regner med at føre et 7x2,5 kvadrat kabel fra sikringsholdere under sædet til en række relæer placeret bag handskerummet, trække de enkelte ledninger ud af ledningsnettet, føre dem til de respektive relæer, for at køre 2,5 kvadrat til hver funktion i forlygterne, dvs fire relæer med hver sin sikring, og rigeligt med strøm  B)
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: dieselpower efter 03. Juli 2013 kl: 22:56:43
:)  mange tak.

Ja der er også gået rigtig mange gode timer med det.  

Lyder ikke dårligt  ;)

Jeg vil anbefale dig også, at trække nye 2,5 kvadrat stel med helt ud til hver funktion. Stellen i det gl ledningsnet har set bedre dage :whistle:

evt lav en skitse eller to  (fra start til slut)  Bat, sikringer,  linie føringen,  relæer med fastmonteret sokler, farvekoder, osv  på  A4 papir.
Så er du rigtig godt forbedret, når du går igang med projektet.
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 05. Juli 2013 kl: 14:48:22
@dieselpower, jeg har den perfekte skitse inde i mit hoved, sammen med mangellisten til Pumba, ferieideerne, skærelisten til mit alusingen-projekt, tagteltmonteringen, subaruidéerne, gearkassemodifikationer,ToDolisten til derhjemmehavefræserenpakkelisteMIB..... resten har jeg glemt :blink:  :S  :pinch:  :whistle:
 HOV!!! så tror da fanden jeg er ved at være glemsom.... :dry:

Skitse?
Nemlig! så har man alle detaljer på plads :)
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: jbjerrum efter 05. Juli 2013 kl: 15:09:47
Jeg har lavet relæstyring af forlygterne (og selvf. fjernprojektører) på Røde Mor. Der er ingen tvivl om, at det har en gevinst. Masser af klart hvidt lys til rådighed. Jeg trak en 10-kvadrat med sikring frem fra batteriet til en HD-sikringsbox, der ligesom relæerne er monteret i 2 vandtætte monteringskasser, som fint finder plads bag højre forlygte i mit tilfælde. Borede igennem pladen bag handskerummet og fik lavet en god stel til det hele. Eneste negative ting er, at jeg aynes, at de billige H4-pærer har en lavere levetid, når de får en velvoksen spænding.

Der findes en tråd herine om det, hvor jeg har lavet en principskitse med ledningkvadrater und alles. Jeg kan ikke finde den mere - måske er den blevet borte under en sanering.

Men gå endeligt igang - der er virkeligt bonus ved at lede spændingen den direkte vej til pærerne - og ikke igennem et langt ledningsnet, en lysafbryder, en kort/langt lys omskifter og videre frem til lygten. Brug bilens eksisterende ledningsnet til at "trigge" relæerne og vær tryg ved reduceret varmeudvikling i diverse kontakter mv... God arbejdslyst... ;-)
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Jarl efter 06. Juli 2013 kl: 08:57:57
Det er nemlig så fedt. 100% enig i tankerne vedr. kvaliteten af arbejdet - det skal være totalt clean - bedre standart end originalt, naturligvis. Jeg valgte store relæer - Nagares 100A og så 6 mm2 kabler til hver enkelt lygte - naturligvis også til stel - så kan man også yde starthjælp med lygtefatningerne, hvis det skulle være... Jeg har ikke bøvlet med at springe pærer, men i virkeligheden findes der jo også spændingsrelæer med forskellige spændingsniveauer - 14,2; 14, 5 V bl.a. Da jeg jo i Caraten har batteriet foran valgte jeg ved samme lejlighed at lægge et nyt 70 mm2 kabel mellem batteri og startmotor. Aldrig har jeg da hørt en startmotor rotere så villigt :-)
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Hr mortensen efter 06. Juli 2013 kl: 09:39:29
Jeg har lavet en relæbox over under bakken i venstre side af instrumentbordet.
Der sider relæer til nær-fjern-pos-brems-tåge-horn-spejl varme og til de to store lygter med xenonlys i.
Det er dejligt nemt at overskueligt når man sider og kikker lige ned i en fin kasse.
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 06. Juli 2013 kl: 10:39:42
Bremselys og lys bag er allerede bygget om til relæstyret, der er trukket en 7x2,5 kvadrat fra batteri og sikringer om til relæboksen i motorrummet., jeg regner også med at varme i spejle og div ekstra bliver relæstyret.
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Aran efter 06. Juli 2013 kl: 18:29:15
Lysrelæer og ordentlig ledningsdimensionering er langt mere afgørende, end man lige forestiller sig. Det lærte vi på " den hårde måde " i min læretid. Først justere og måle lygter på en gammel bobbel med 6 volt. Så montere relæer og sikringer, samt noget ordentlig ledning. Inden montering ville bilen ikke kunne klare syn ( Vores lygtejusteringsapparat havde en indbygget lux- måler ) men efter: Nålen strøg lige i det grønne felt.
Ejeren jublede forståeligt nok. Hans nattesyn var pludselig forbedret, og vi havde lært noget meget vigtigt.
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Jarl efter 06. Juli 2013 kl: 21:04:59
Varme i spejlene er allerede relæstyret - i hvert fald i det originale Carat-set-up. Relæstyring til baglygternes 2x5W... så er man sgu entusiast! :-)
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 06. Juli 2013 kl: 21:51:38
Citat fra: "Jarl" post=101006
Varme i spejlene er allerede relæstyret - i hvert fald i det originale Carat-set-up. Relæstyring til baglygternes 2x5W... så er man sgu entusiast! :-)


Tjoo, entusiat eller ej, når du så over samme ledning /relæ hænger en trailer på, med baglygter, nummerpladelys, gule sidemarkeringslygter og hvide forreste markeringslygter, så skal dit relæ nok få noget at bestille.............

i den gule doka kunne jeg ikke have trailer efter og begge blæsere tændt uden at skulle tænde lyset, ellers sprang sikringen til blæseren.... den torsk der havde koblet kørelyset på havde kørt det over blæsersikringen. uden trailer gik det....
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Andreas efter 06. Juli 2013 kl: 22:15:19
Mine sidespejle er eftermonterede, så jeg slipper ikke for at lave relæ og kontakt... Hvordan er det lavet i en Carat? er det via elbagrude eller kører de separat?
Titel: Relæstyret nærlys/fjernlys?
Indlæg af: Jarl efter 06. Juli 2013 kl: 22:32:24
Jeps - kører sammen med el-bagruden. Faktisk vældigt praktisk.