T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => R4i Fora => Emne startet af: brian efter 06. Juni 2016 kl: 22:50:18
-
Hvis jeg vil skifte strømfordeler på en RP motor, altså hele klumpen der sidder hvor vakuumpumpen sidder på en 1.6 diesel, er det problematisk?
Jeg kunne tænke der skal indstilles timing?
-
Du skal stille tænding, hvis du skifter strømfordeler.
-
Til det skal der vel bruges en tændingspistol.
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-698107009&pn=-245030930
Og justering foregår ved at dreje fordeleren med hånden.
Er det en let opgave?
-
Du justerer ved at dreje strømfordeleren med hånden, og lyse med tændingspistolen på svinghjulet, og kigge efter mærkerne på koblingen.
Har desværre ingen billeder, men søg på YouTube. .
Det er også vigtigt at vaccumslangen til strømfordeleren er koblet fra.
Har selv en tændingspistol fra THansen.
-
Tak, for info.
Jeg fandt den her video:
https://www.youtube.com/watch?v=GXvTH1dczmA
Det er godt nok ikke en RP-motor, men måske er metoden den samme?
Fra Haynes:
Ignition timing:
Code RP - TCI-H . . . . . . . 5 to 7° BTDC at 950 rpm, with vacuum hose disconnected
Så der er måske nogle mærker på svinghjulet ud over TDC?
-
Kan ikke huske hvilke mærker der sidder på en JX kobling...
-
Topmærke og ikke andet.
Mvh Jønne Ukendt
-
Motoren sidder i en golf2.
Grunden til at jeg overvejer at skifte strømfordeler er urolig tomgang, lav lomgang når den er varm, for lidt trækkraft. De problemer har været der længe.
Jeg har under søgt ret grundig for vakuumlæk, jeg har målt på temperaturfølere, jeg har målt på tomgangsmotor, jeg har målt på spjældpotmeter. Disse ting uden at kunne finde fejl.
Så nu tænker jeg at skifte lidt i blinde.
Tage delene fra en motor jeg ved går fint.
Så hvis jeg tager tændspole, tændkabler, og strømfordeler, (evt. en del af gangen) så burde jeg vel kunne udelukke problemer med tænding.
Eller kunne balladen skyldes forkert timing?
Så det er det jeg burde teste før jeg gør andet.
-
Motoren sidder i en golf2.
Grunden til at jeg overvejer at skifte strømfordeler er urolig tomgang, lav lomgang når den er varm, for lidt trækkraft. De problemer har været der længe.
Jeg har under søgt ret grundig for vakuumlæk, jeg har målt på temperaturfølere, jeg har målt på tomgangsmotor, jeg har målt på spjældpotmeter. Disse ting uden at kunne finde fejl.
Så nu tænker jeg at skifte lidt i blinde.
Tage delene fra en motor jeg ved går fint.
Så hvis jeg tager tændspole, tændkabler, og strømfordeler, (evt. en del af gangen) så burde jeg vel kunne udelukke problemer med tænding.
Eller kunne balladen skyldes forkert timing?
Så det er det jeg burde teste før jeg gør andet.
Hvad er den bedste rækkefølge at starte med at skifte:
Tændspole
Tændkabler
Fordelerdæksel
Rotor
Teste timing
-
er den med single point sprøjt anlæg. Hvad med benzintryk regulator
-
er den med single point sprøjt anlæg. Hvad med benzintryk regulator
Ja, det er med monopoint, mono-jetronic.
Benzintryk regulator er det noget fjeder-styret der sidder oppe ved siden af dysen?
Vel ikke så let at teste. Men måske rense eller udskifte?
Jeg har skiftet benzinfilter.
Min ukvalificerede fornemmelse er at motoren får for lidt benzin.
Den er ikke god til at accelererer, og ved emissionstest til syn viste co 0.0 %
Den kan godt langsomt arbejde sig op på at køre 130 km/t på motorvej.
-
Så er det måske også mere du søger efter fremfor tænding. Mon ikke man kan skille regulator. De plejer ar give den en ekstra Skive når de sætter turbo på dem, det hæver Benz trykket.
-
Så er det måske også mere du søger efter fremfor tænding. Mon ikke man kan skille regulator. De plejer ar give den en ekstra Skive når de sætter turbo på dem, det hæver Benz trykket.
Jo, jeg skulle nok skifte fokus til benzintrykket.
Jeg vil skille regulatoren ad, og se om det giver noget.