Hej Ravn
Det er rigtigt, at du skal finde en donor-diesel gearkasse hvorfra du skal tage koblingsklokken og højgearsakslen. Eller du skifter hele gearkassen. 4 trins dieselkasser er nemme at få fat i.
Der findes et utal af forskellige kombinationer på udveksling både på benzin- og diesel gearkasser, og i sidste ende er det dit kørselsmønster, som bestemmer, hvilken gearkasse du skal bruge. Det kan stagtens være, at din benzin-gearkasse kan bruges. Der er mange, om ukritisk har udskiftet deres 4 trins gearkasse med en 5 trins i håbet om at få en højere gearing, og så efterfølgen skuffet har måtte konstatere, at den 5 trins gearkasse var lavere gearet end den 4 gears. Du skal gøre op med dig selv, om du har brug for en højgearet gearkasse fordi du kører meget på motorvej uden læs på bilen, eller om du primært skal bruge bilen fuldt læsset og evt. med tung trailer efter.
Det der grundlæggende skal kigges på, er udvekslingen i højeste gear samt udvekslingen på diff-en.
Din nuværende gearkassekode finder du på en papirlabel, som er klistret på karrossen inde i førehuset under sikringsboksen.
og her er en tabel med forskellige koder:
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdfHvis du skifter klokken og højgearsakslen skal du bruge en ny papirspakning til imellem gearkasse og klokke, samt en ny simmerring til højgearsakslens udgang af klokken.
Hvis du virkelig vil lave denne ombygning vil jeg klart anbefale at have en komplet donorbil så du kan få de rigtige slanger, ledningsnet (ikke svært at skifte) luftfilterkasse, brændstoffilterkonsol, starter mv.
god fornøjelse
god fornøjelse