Forfatter Emne: Fra Benzin til Diesel  (Læst 705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fra Benzin til Diesel
« Dato: 04. Januar 2009 kl: 18:35:40 »
En benzin gearkasse passer ikke direkte på en diesel motor, der er noget med højgearsakslen der skal skiftes så vidt jeg husker...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Fra Benzin til Diesel
« Svar #1 Dato: 04. Januar 2009 kl: 18:47:09 »
Diesel koblingsklokke skal også på benzin gearkassen. Plus der er noget med ophænget på kassen.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mølle

  • Gæst
Fra Benzin til Diesel
« Svar #2 Dato: 04. Januar 2009 kl: 19:13:33 »
Hej Ravn

Det er rigtigt, at du skal finde en donor-diesel gearkasse hvorfra du skal tage koblingsklokken og højgearsakslen. Eller du skifter hele gearkassen. 4 trins dieselkasser er nemme at få fat i.

Der findes et utal af forskellige kombinationer på udveksling både på benzin- og diesel gearkasser, og i sidste ende er det dit kørselsmønster, som bestemmer, hvilken gearkasse du skal bruge. Det kan stagtens være, at din benzin-gearkasse kan bruges. Der er mange, om ukritisk har udskiftet deres 4 trins gearkasse med en 5 trins i håbet om at få en højere gearing, og så efterfølgen skuffet har måtte konstatere, at den 5 trins gearkasse var lavere gearet end den 4 gears. Du skal gøre op med dig selv, om du har brug for en højgearet gearkasse fordi du kører meget på motorvej uden læs på bilen, eller om du primært skal bruge bilen fuldt læsset og evt. med tung trailer efter.

Det der grundlæggende skal kigges på, er udvekslingen i højeste gear samt udvekslingen på diff-en.

Din nuværende gearkassekode finder du på en papirlabel, som er klistret på karrossen inde i førehuset under sikringsboksen.

og her er en tabel med forskellige koder:

http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf

Hvis du skifter klokken og højgearsakslen skal du bruge en ny papirspakning til imellem gearkasse og klokke, samt en ny simmerring til højgearsakslens udgang af klokken.

Hvis du virkelig vil lave denne ombygning vil jeg klart anbefale at have en komplet donorbil så du kan få de rigtige slanger, ledningsnet (ikke svært at skifte) luftfilterkasse, brændstoffilterkonsol, starter mv.

god fornøjelse


god fornøjelse

Mølle

  • Gæst
Fra Benzin til Diesel
« Svar #3 Dato: 04. Januar 2009 kl: 19:14:51 »
Citat fra: "Hawaiibussen"
Diesel koblingsklokke skal også på benzin gearkassen. Plus der er noget med ophænget på kassen.


Det forrste gearkasseophæng er også forskelligt, da en diesel- og en benzinmotor ikke har samme hældning. Endnu en grund til at have en donorbil.