Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mary

Sider: 1 ... 66 67 [68] 69 70
1006
Diverse / tredie batteri
« Dato: 04. August 2009 kl: 18:31:22 »
Jeg har lige mailet til de to anbefalede forretninger der var nævnt i tråden ang. solfangere. Og her er deres svar. Som i kan se er de ikke enige.
**************************************************
Hej Dennis

Tak for henvendelse

I kan udbygge batteri systemet med flere batterier , bare de er samme alder og type.
Alder forskellen må ikke være størrere end  6-10 mdr.

For at få mere strøm til køleskabet vil jeg anbefale en størrere batteri - ca 100-120Ah som  Banner marine batteri 115Ah/12V
og en solcellemodul  så stor som muligt - f. eks Solcelle SunPower SPR-90 , 95W/12V  som er en meget kompakt modul.
 Så kan i oplade batterier selv om motoren ikke kører.
********************************************************
Hej Dennis
 
Du kan forøge din kapacitet ved at montere et batteri mere, det er rigtigt at der kan tabes lidt effekt ved at have et ældre og et nyt, men det kan du se - under alle omstændigheder vil du have en forøget kapacitit.
Det er muligt at dinbatterikapacitet bliver så stor at dit solpanel ikke kan oplade batterierne helt, dette kan læses med et ekstra solpanel.
 
Håber dette hjælper dig videre - og god tur.
****************************************************

Jeg vælger at tro på sidste svar og håber på det bedste.

1007
Syncro Fora / Afmontering af kardangaksel
« Dato: 04. August 2009 kl: 09:37:04 »
Jeg har forsøgt at afmonterer kardangakslen på Mary. At få løsnet og afmonteret de 2x4 små bolte på akslen gik godt nok. Jeg har også løsnet alt det der bærer differentialekassen foran, sådan som værkstedsbogen foreskriver. Så nu burde akslen nærmest falde ned af sig selv.

Men hvordan fortæller man lige det til akslen  :(
Den sidder urokkeligt fast og vil bare ikke gi sig på nogen måde. Jeg har prøvet følgende (som måske ikke alt er lige efter bogen) og altsammen uden held.
Banke på den med gummihammer.
Løfte den ene og den anden ende af flancherne op med donkraften
Med motoren kørende og foden på bremsen og i 1 gear prøvet forsigtigt at slippe koblingen for at vride akslen løs.
Med hammer og mejsel at skille flancherne ad.

Intet har hjulpet. Akslen sidder urokkeligt fast.
Er der nogen der har gode bud på at få den løs, så skriv dem endelig :lol:

1008
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 03. August 2009 kl: 20:39:52 »
Lige en tanke. Vil jeg evt. kunne løse problemet ved at tage højre trækasl af i stedet for at tage kardanakslen af?
Det er derfra at knæklydende kommer og det er den med de mørnede gummimanchetter. Grunden til min overvejelse er at sådan en lille aksel fylder meget mindre end den store og lange kardanaksel som jeg jo stadig er nødt til have med et eller andet sted i bilen.

1009
Generelt / O.T. Hvad man IKKE skal gøre...
« Dato: 03. August 2009 kl: 00:23:41 »
Ja nummeret med benzin gav også noget af et chock for både mig og min mor, og vi har ikke turdet det siden. Vi var nemlig også ved at sætte ild til både æbletræ og alt det andet i nærheden :oops:
Jeg er glad for at jeg ikke gjorde det alene, for så havde jeg nok fået med min mor at bestille, men nu var hun ligesom med i foretagenet og viste derefter store diplomatiske evner overfor min far. :evil:

Det er også derfor at jeg ikke rigtig tør køre en benziner på vores tur 8)

1010
Diverse / solfanger
« Dato: 02. August 2009 kl: 23:50:40 »
Vi købte vores i Australien og det kostede ca. 900kr for en med 900mA. Det var en model til anvendelse på lystbåde, så den er utrolig stærk og vandtæt i udførelsen, samt at den ser noget sejere ud end standardmodellerne. Den lader fint op, især hvis bilen parkeres rigtigt mod solen.

Hvor meget strøm den lader med ved jeg ikke helt, men jeg fik lavet en ordentlig gnist en dag jeg havde taget solfangerens ledninger af batteriet og ikke lige var opmærksom på de løse ender. Det smeltde noget af ledningen, og det var bare ved solens hjælp.
På samme måde som et forbrugsbatteri skal være et marinebatteri, så skal solfangeren det også :wink:  
Langturssejlerne bruger disse solfangere og de er noget mere afhængige af strøm til deres elektronik og navigation end vi er (vi klarer os fint med kort og kompas, samt ser efter solen).

Hvis du vil se lidt om hvordan det ser ud, så kig på hjemmesiden og kig på billederne af Mary. Solfangeren er den sorte plade fremme på den skrå del af hævetaget.

1011
Diverse / tredie batteri
« Dato: 02. August 2009 kl: 23:37:24 »
Dr Thing har allerede installeret det således at der ikke tappes strøm fra startbatteriet, udover når vi starter. Om det er gjort med dioder m.m. vej jeg ikke, men det virker i hvert fald. Når brugsbatteriet er kørt helt fladt om morgenen af køleskabet, så har der aldrig været nogen problemer med at starte.

Vi har kun en gang haft det modsatte problem. Vi havde overnattet i næsten 5.000m højde og vågnede op i en snestorm. Heroppe i den tynde luft kunne vi ikke starte, og da det var koldt havde køleskabet ikke tømt brugsbatteriet i løbet af natten :(

Jeg tror vi prøver løsningen med et nyt ekstra batteri og beholde det gamle. Det andet brugsbatteri er tjecket og vi fik at vide at det havde 95% strøm. Så hvis vi bare kan få to batterier med omkring 90% hver så er vi meget bedre hjulpet end et på 95% :D

Vi kører ofte langt og opladningen vil derfor ikke være noget problem. Vi har også solfanger på, som giver lidt ekstra (lige bortset fra nu, hvor vi camperer under et halvtag i 4 nætter :?
Når vi kører oplader vi ofte alverdens elektronik vha. alle 5 cigatattændere og vores 220V omformer. Her er der ingen problemer sålænge motoren bare snurre :idea:  Det skal lige siges at alle 5 cigarattændere er koblet til marinebatteriet/brugsbatteriet.

1012
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 02. August 2009 kl: 23:12:37 »
Aha, det lyder som samme løsning som at afmontere og påmonterer den store trækaksel alt efter behov. Bare noget smartere. Er det rigtigt opfattet?

1013
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 02. August 2009 kl: 23:08:48 »
Det lyder som et svar vi kan bruge. Det er ikke bare sådan ligetil at få reservedele herovre.
Hvilken manchet var det at du fyldte op med fedt? Begge to eller kun ude ved hjulet?

1014
Diesel Fora / Diesel Kontra Benzin
« Dato: 02. August 2009 kl: 05:09:50 »
Det har jeg også hørt om. Men da jeg så var indenom et specialværksted for turboer og dieselpumper i Quito (ligger i 2.800m over havet), fik jeg at vide af indehaveren at det ikke var nødvendigt at stille på blandingsforholdet og kompresionen m.m. når jeg havde turbo på, for den ville gøre forskellen.

Ved ikke om det er rigtigt, men sikke en masse dejlig sort røg hun dog kan lave når hun koldstartes oppe i de store højder. Hvis i kender tegneserien "Rasmus Klump og Futkarl" så vil i også kende værdien af en masse dejlig sort røg :D

1015
Generelt / O.T. Hvad man IKKE skal gøre...
« Dato: 02. August 2009 kl: 04:56:06 »
Jeg husker en gang i min barndom hvor vi fandt et hvepsebo i et æbletræ. Vi ventede til det blev mørkt og alle hvepsene var hjemme i hvepseboet.

Så tog vi en brugt kanyle som fatter brugte til at sprøjte køernes patter med når der var sygdom i dem. De er gode på den måde at de har en rigtig lang tynd spids, så man kan sprøjte meget langt og præcist med dem. Denne kanyle fyldte jeg med benzin og min mor holdt så en tændt lighter op foran indgangshullet medens jeg sprøjtede benzinen op igennem flammen og op i indgangshullet. :P  

Det var skægt og det gav en vældig flamme og alle hvepsene døde med det samme i flammerne.

Mon det er derfor at jeg ikke kører benziner 8)

1016
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 02. August 2009 kl: 04:42:54 »
Mange vi mødte i Australien kunne ikke forstå at vi stadig brugte viscosekobling og ikke en decubler. Alle dernede bruger en decubler i deres syncroer. Men for ikke at blive helt til grin, hvad er lige en decubler og er det nemt at indsætte en sådan en i stedet for viscosekoblingen?
Ja, og nu ikke nogen sjove historier som dem vi binder indianerne på ærmet  :?

1017
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 01. August 2009 kl: 22:31:42 »
Vi holder i en lille indianerlandsby i Ecuador og herude i bjergene har meget få bil og alle bruger æsler og heste i dagligdagen.  Birgitte har fundet byens fælles vandhane står og fylder vand i vandtanken, som ligger under Mary. Påfyldningsstudsen til vandtanken er lige bag førerdøren, der hvor mange fylder benzin på deres biler.

Mange lokale højlandsindianere samler sig omkring os og iagtager nøje hvad vi er i gang med. En kvinde tager mod til sig og går hen for at spørge Birgitte hvorfor hun dog hælder vand på, i stedet for benzin. Kvik som Birgitte er og med sans for humor forklarer hun på bedste og overbevisende spansk at denne bil ikke kører på benzin men på vand. Indianerkvinden spørger vedholdende om ikke den kører på benzin, hvilket Birgitte ligeså vedholdende svarer nej til (Mary er en dieselbil). Et par mænd følger trop og kigger undersøgende og forbavset på Birgittes "tosseværk" at fylde vand i benzintanken.

Birgitte er ligeglad og fylder tanken helt op til vandet løber ud af påfylndningsstudsen. Glad og frejdig pakker hun haveslangen sammen og siger pænt mange tak for vandet "for nu kan vi kører mindst 500km inden næste optankning". Kvinden ser måbende på og får fremstammet at det var da smart, "og så er det ovenikøbet gratis". Mændende står bagved og klør sig i håret, medens Birgitte hopper ind i bilen, starter og kører afsted.

Stakkels indianere. Ingen vil nogensinde tro på deres historie om bilen der kom til deres landsby og fylder vand på brændstoftanken og kører igen.

Birgitte og alle vi andre i bilen var ved at dø af grin over deres måbende ansigter.

1018
Generelt / O.T. Hvad man IKKE skal gøre...
« Dato: 01. August 2009 kl: 22:08:40 »
Jeg har prøvet noget lignende for en del år siden da jeg var ved at luge imellem jordbærne. Her var der bare tale om et jordhvepsebo. De syntes bestemt ikke om at jeg rodede i jorden lige ved deres indgang. Jeg fik også en lille hilsen fra en af de arrige bæster.

Nå, men den kloge mand udtænkte en snedig plan. For hvad er der værste der kan ske når man bor i et hul i jorden...... I bedste Anders And stil med fuld hævntørst i øjnene greb jeg haveslangen og satte den for fuld styrke ned i hullet i jorden. Jeg skal hilse og sige at der sammen med vand også flød med druknede hvepse og hvepselarver.

Hævnene er sød når man har en haveslange...

1019
Diverse / tredie batteri
« Dato: 01. August 2009 kl: 21:15:09 »
Aner det ikke, men jeg vil lige kigge næste gang jeg kigger ned til motoren. Hvordan ser jeg lige hvad str. generator det er? Har tyskerne været så snedige ligefrem at skrive 90A på den?

Generatoren har i hvert fald fungeret fint på turen.
Vi har dog et problem med utæt hydraulik på servostyringen da vi har fået sand i tætningsskiverne. Olien kommer ud når vi bruger servoen meget. Så derfor drejer vi efter hendes tilstand for tiden og efterfylder med servoolie for ca. hver 500km.

1020
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 01. August 2009 kl: 21:11:22 »
Jeg har lige været nedenunder hende og kigge på manchetterne. Dem i højre side er mørnede, men endnu hele. Venstre side ser ok ud. Kliklydene lyder som om de kommer fra højre side.

Jeg tror Mølle har ret og jeg vil finde et værksted der kan hjælpe med operationen. Er der noget hokus pokus vi skal være opmærksom på i den forbindelse?

Hvis viscoen er gået foran, hvorfor vil det så hjælpe at tage kardanakslen af? Jeg mener, begge trækaksler vil jo stadig sidde der og forbinde forhjulene når vi drejer. Eller er det fordi at så vil "det tomme kardanled" bare dreje rundt i luften, ligesom et spindende hjul gør når man ikke har slået spæret til?

I "klumpen" i midten af fortøjet, hvor trækakslerne går ud fra. Der er en bundprop i. Skal der fyldes væske derpå, og hvor meget skal niveauet være og hvad for en væske er der tale om, samt hvor fylder jeg på?

Sider: 1 ... 66 67 [68] 69 70