Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mary

Sider: 1 [2] 3 4 ... 70
16
Syncro Fora / Sv: "slasket" gearskifte
« Dato: 26. December 2017 kl: 09:27:04 »
Er det kommet over tid eller er det kommet rimelig pludseligt?
Typiske årsager er;
Plastleddet/kuglen, som sidder omkring gearstangen er slidt og skal skiftes.
Justeringen er gået (sidder ca. midt på stangsystemet), så skal der bare justeres ind på ny.
Slidtage i indgangen til gearkassen. Hvis det er her, så forvent at nylon-kuglen pludselig hopper ud af skålen. Sker det, så kan du altid kravle ned under bilen og sætte den i det ønskede gear og så køre i dette gear til nærmeste værksted/hjem. Reperationen er at skifte både akslen ind igennem gearkassen og kuglen.

17
WBX/LBX Fora / Sv: Springer ud af 5. gear
« Dato: 09. Oktober 2017 kl: 12:54:08 »
Du kan pille gearkassen ud og sende til Frank og så modtage en renoveret gearkasse

18
Mekanisk / Sv: Hvad er din største bummert ved motorrenovering
« Dato: 08. Oktober 2017 kl: 23:01:29 »
Har strammet en løs bolt på gearkassen. Det resulterede i et revnet bundkar.

19
WBX/LBX Fora / Sv: Springer ud af 5. gear
« Dato: 08. Oktober 2017 kl: 10:18:46 »
Jeg ved ikke om du selv kan/vil gå i gang med en evt. hovedrenovering af gearkassen.
Men her i det tidlige efterår kom jeg i kontakt med Frank Boooten nær Køln. Han har et lille værksted hvor han har renoveret gearkasser især til T3'ere i over 10 år.
Jeg har set mange værksteder rundt om i verden, men dette var et bemærkelsesværdigt sted. Utrolig mange reservedele til T3-gearkasser, ekstrem omhyggelighed og renlighed i hele værkstedet.

Jeg mener at han tager ca. 400Euro i arbejdsløn, plus materialer for en total renovering af en gearkasse.
Han er meget populær i både Tyskland og har også en del kunder fra hele Europa.

Hans kontaktoplysninger er:
Frank Booten
Zunftstrasse 8
50374 Erfstadt-Leichenich
tlf 0170 3812698
frank-booten@t-online.de

20
Alt andet / Sv: maling af kofanger, maskinemalje
« Dato: 03. Oktober 2017 kl: 22:42:35 »
Spørg Hinze direkte i VW shoppen. Han må bedst kunne give dig svaret, og kan garanteret også hjælpe med kontakter til hvor det evt. skal males etc.

21
Vi har alt i alt kapacitet til ca. 100L vand ombord i Mary. 80L i tanken under bugen og 2x16L dunke til vandrensningssystemet. Det er vi rigtig glade for, da det giver en god og dejlig frihed til at kunne køre og færdes hvor vi vil og slå os ned på dejlige steder uden at skulle tænke på om vi kan koble os på vand og strøm.
Vi har også tidligere prøvet at have smådunke på 5-15L, men nøj hvor er det bøvlet i forhold til hvad vi har nu.

22
Det var da godtnok en dyr pris i Thansen. Jeg købte mit her for få måneder siden (nr 2) og der gav jeg ca. 2.500kr.
Det var ved Odense Auto Elektro http://oae.dk/batterier/

Vandtanken  købte jeg ved Niels Erik fra Sydfyns Autocamper. Han kan helt sikkert skaffe en eller to til dig også.
Vi har to 80 liter tanke under Mary, en til diesel og en til vand.

Selve drypfilter elementet købte vi ved AV ekspedition i Hårby ved Skanderborg. AV ekspedition er dog lukket.
Det er denne model https://www.katadyn.com/en/de/269-20743-ceradyn
Som du ser, koster den ca. 5-600kr og det kan lave ca. 50.000 liter rent drikkevand. Så det giver ca. 1 øre pr. liter drikkevand.
Det er billigt, meget billigt.

23
Mht. at kunne slukke for køleskabet på separat kontakt, så er det en god ide. Evt. kan man fjerne sikringen.

Tørring af køleskabet med åben dør, efter en tur, kostede mig et forbrugsbatteri.

Mit Isotherm CF49 ASU skulle tørres efter afvaskning, og da jeg havde solceller, var jeg ligeglad med at lyset i køleskabet brændte, de par timer det tog med døren åben.

En uge efter var batteriet fladt og dødt. Der var sket det, at den plasticdel som slukker lyset ved lukket dør, var blevet for varm, mens skabet tørrede. Systemet er simpelthen ikke beregnet på at pæren lyser i flere timer af gangen.

Den var bøjet af varmen og slukkede dermed ikke lyset, når skabet var lukket. Da det var om vinteren, brugte den lille lampe åbenbart mere end de 50Wp solceller på taget kunne levere. Så sluk skabet eller fjern sikringen mens når du tørrer. :)

[attachment id=1 msg=130596]

Hahaha det giver da næsten grundlag for en århus historie eller god humor til at drille små uskyldige børn.
"Husk at tjekke om lyset er slukket i køleskabet når køleskabsdøren er lukket". ;) ;)
Hvis det ikke lige var fordi at det havde kostet dig et nyt forbrugsbatteri, så er det da virkelig en god historie.

24
Så er vores el-guro også kommet på banen  :)     
Trygve, lyt til Kim...

2 eller flere batterier vil jeg godt fraråde.
Da vi kørte jorden rundt i Mary lavede vi en sådan løsning undervejs. Vi fik også at vide at det i teorien kunne lade sig gøre, men i praksis dur det ikke. Så glem den løsning.

Vi har efter vores hjemkomst installeret et 120Ah Gel batteri fra Excide. Nøjagtig den model som Kim anbefalede. Og sikke en forskel.
Nu kunne vi lige pludselig bare lade køleskabet stå tændt i ugevis uden at Mary kørte nogensteder hen, sikke en luksus. Det var nok også det som dræbte batteriet efter 5-6år, for batteriet har været totalt afladt utallige gange i sin levetid.

Dette 120Ah batteri er for stort til at kunne være i batterikassen under føresædet eller under passagersædet. Vi har det derimod siddende lige bag førersædet hvor vi har et bagudvendt sæde. I dette sæde er der et stort rum og i bunden af dette rum passer det fint ind. Det gør også at vi nu har et "hemligt" rum under et af de forreste sæder. Du/i får brug for et hemligt rum når i skal på en længere tur. I dette rum kan alle de vigtige og værdifulde ting opbevares/gemmes.

En helt anden ting. I får brug for en større vandtank end hvad der normalt er i et Westfalia køkken. Der kan fås en god 80L plastiktank til at have under bilen (herved frigør i også lidt plads inde i køkkenet). Et drypfilter til at lave rent drikkevand er også en rigtig god investering. Hermed opnår i den frihed i ønsker.

Og selvfølgelig behøves i ikke et toilet med i camperen. En feltspade gør det rigtigt fint og ungerne lærer det lynhurtigt. Plus at når man er færdig, så er hele jobbet gjort (og man skal ikke til at at slæbe sit eget lort med og tømme ud og lugte til og rengøre porta potti osv...).

25
Mekanisk / Sv: Brugtbilsattest
« Dato: 28. September 2017 kl: 08:28:36 »
Enig med Otto.
Meld dig til Gør Det Selv værkstedsaftenerne for T3-folket som afholdes et eller andet sted i København.
Der får du nok både den bedste status på din bil og råd og vejledning (og nok også hjælp) fra de mest kompetente T3-folk i dit område.

Kommer der ikke snart et billede eller to af din nye T3'er?

26
Hej Trygve.
Velkommen til, brug gerne søgefunktionen og du vil finde en guldgruppe af viden her på siden.
Angående det elektriske, så kan det fint holde strøm med solceller og et ekstra batteri. Jeg mener at vores er et 120AH i gel typen.
Find indlæg med Kim (alias Porteren), han har både meget viden og gjort sig mange erfaringer på denne front mht. el i bilen og opbygning af køleskabe osv.
Støjen fra køleskabet skal du ikke være bange for. Vi har boet over 2 år i vores og med køleskabet tændt hver nat, uden at vi på nogen måde har følt os generet heraf.

27
Alt andet / Sv: Solgt: Waeco køleskab 50 liter m kompressor
« Dato: 27. September 2017 kl: 16:57:51 »
Vi har denne i Mary og det virker fint, både som køleskab, stol og til at stå på når vi skal op ovenpå.
http://www.waecofridges.co.uk/freezer/cf50.htm

28
T3'ens ABC. / Sv: Gode råd til en jomfrutur
« Dato: 26. September 2017 kl: 21:32:43 »
I er velkomne til at lægge en jomfrutur omkring os i Odense og få inspiration medens Bodil og Mary står lidt side om side

29
Interiør / Sv: Seler, siddepladser og sidevendte sæder
« Dato: 26. September 2017 kl: 21:31:03 »
Seleforankringerne må gerne bruges af flere seler i samme bolt.
Vi har f.eks. 4 seler på bagsædet (2stk. 3-punktsseler og 2stk. hofteseler) men der er kun 2 bolte i sædet til fæste af selerne.
Ligesådan så har vi samme fæste til de to 3-punktsseler som bruges af chaufføren og personen på det bagudvendte sæde bag chaufføren.

30
T3'ens ABC. / Sv: Gode råd til en jomfrutur
« Dato: 25. September 2017 kl: 01:25:53 »
Du behøves ikke køre så langt på testture, nærmere prøv af hvad du vil. F.eks. tag en overnatning i bilen i den nærmeste skov/strand når det virkelig er møgvejr, så finder du hurtigt ud af mange vigtige ting (og her må ikke snydes med at købe mad fra den gyldne måge eller gå på toilet på en tankstation).

De to vigtigste ting at have med i værktøjskassen er en rulle gaffatape og et par spændebånd, gerne i lidt forskellige størrelser. Strips er også godt at have med.

Af værktøj behøves du ikke alverden.
Det skal gerne kunne være i en skotøjsæske, ellers har du for meget skrammel med.
Et topnøglesæt, et fastnøglesæt, et bitssæt og en "skruetrækker" til bits, skævbider og bidetang, polygriptang. Så er du godt kørende. Dit værktøj skal primært kunne hjælpe dig med en nødreperation på stedet, således at du kan bjerge dig videre til nærmeste værksted.

Andre ting, som er gode at have med er: sav, kniv, økse, feltspade, kompressor (ikke til cigarettænderen men til bilbatteriet), donkraft, lappegrej, et par træklodser og et godt træktov/trækstrop.

Alt i alt kan alt dette være i en lille indkøbskurv (den gamle model uden hjul) og så kan du fint køre en tur jorden rundt.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 70