Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Mary

Sider: 1 ... 65 66 [67] 68 69 70
991
Diverse / tredie batteri
« Dato: 02. September 2009 kl: 05:47:17 »
Det store batteri paa 170Ah jeg saa, kan ikke vaere under saedet, det kan saadan maaske lige vaere i det bagudvendte saede, men saa mister vi jo en del plads der. Saa jeg gaar nok efter 2 stk. der kan vaere under hvert sit forsaede.

Tak for diagrammet. Jeg havde egentlig taenkt mig at forbinde dem som vist at man ikke skal goere :oops:  Altsaa bare traekke en ekstra ledning over til det tredie batteri fra andetbatteriet.

Men lige et dumt spg. Naar nu ladelednigen til det eksisterende batteri er trukket op til batteriet under foeresaedet, skal jeg saa have ca. 1m ledning liggende "loest" der omkring batteriet for at opveje afstanden over til batteriet under passegersaedet? Altsaa for at have naermest to ens "vandledninger"

992
Generelt / Mary uden forhjulstraek
« Dato: 02. September 2009 kl: 05:36:28 »
Vi er paa vej til Lima og havde egentlig forventet at vaere der i dag, men der var altsaa lige endnu nogle interessante ruiner at se paa paa vejen. Denne gang en af verdens aeldste byer, ca. 5.000aar og foerst opdaget i 1994 med sine 8 store pyramider. Og ja, den laa kun 25km ude af en jordvej og videre til fods ud igennem oerkensandet. Det tog hele eftermiddagen at se dem samt at sortere alle boernenes potteskaar som de altid finder her paa disse historiske steder. Men vi ankommer til Lima i morgen.

Den aksel der roeg af, var paa den anden side end der hvor vi fik skiftet manchetter for knap en maaned siden. Saa jeg maa faa den aksel af for at faa alle stumperne pillet ud og saa skifter jeg alle boltene for en sikkerheds skyld.

Spaeret bruger vi oftest naar vi alligevel ikke kan bruge det... Ja, naar man kommer godt op i bjergene saa er luften jo tyndere og saa er det ikke muligt at slaa spaeret til. Problemet kommer ofte i 4.000m eller derover. Her er alle vejene ret grove at koere paa.

Lavede lige en grov sammenregning over hvor mange km vi har koert udenfor asfaltvej paa denne tur, og det endte paa over 5.500km og der kommer mange flere til.

993
Generelt / Mary uden forhjulstraek
« Dato: 31. August 2009 kl: 01:37:25 »
Saa skete det, Mary er ikke laengere en syncro  :(

Efter fjernkonsultation med Dr. Thing fejler vores viscose ikke noget, men alligevel maatte den store aksel af.

Da vi koerte op over et bjergpas og endte i en dal meget meget langt vaek fra alting hoerte vi pludselig et hoejt brag. Foerst troede vi at et daek var eksploderet, men de var alle ok. Saa kom der ellers en del meget hoeje kliklyde, der fulgte hjulets omdrejningshastighed....

Jeg stoppede straks bilen og opdagede at venstre foraksel var faldet af inde ved dif. boksen. To bolte var knaekket, to var boejet og to kunne stadig bruges. Den eneste reperationsmulighed jeg havde var at faa 3 bolte til at holde akslen paa plads (ved at laane en bolt fra den anden side), men de sad alle ved siden af hinanden og det vidste jeg ikke ville holde ret laenge. Den lille boks (paa str. med en lille mobiltlf.) der sidder lige over akslen var ogsaa smadret. Det er den med noget blaat plastik indeni.

Jeg satte akslen paa saa godt jeg kunne og gik derefter i gang med at pille den store aksel af (altsaa kun koere med baghjulstraek) Den har jeg tidligere proevet at faa af uden held. Denne gang skulle den bare af, saa jeg satte donkraften ind under samlingen bagpaa og loeftede til, og loeftede til. 1. gang gled donkraften af. 2. gang rykkede akslen sig 2cm og 3. gang faldt den af bagpaa, men foran skulle der ogsaa bruges donkraft til at faa den af. Akslen var rustet fast i begge ender, nok pasningsrust.

Saa vidste jeg at vi med rimelig sikkerhed kunne fortsaatte. Paa kortet var der en kort vej paa ca. 25km over et bjergpas til en by paa str. med Svendborg. Der koerte vi mod for bedre mulighed for reperation. Mary koerte fint, og drejede lidt lettere nu naar forhjulene loeb frit. Men vejen var en raa jordvej (ligesom alle andre veje her er) og passet gik op i 4.900m hoejde, langt over snegraensen og der var snevejr paa toppen og meget stejlt. Nej hvor vi savnede 4wd, men samtidig var vi glade for ikke at belaste akslen med 4wd. Vejen var stejl og smal og flere gange maatte baghjulstraekket give op og enkelte gange gled vi baglaens ned ad den ensporede bjergvej uden nogen form for autovaern. Paa et tidspunkt maatte jeg ud og grave store sten fri fra bundpladen bagpaa for at vi kunne bakke fri og proeve til endnu engang. Det var ikke sjovt i snestorm og shorts og med en begyndende hoejdesyge.  :(

Vejen var noget laengere og det tog 10 timer at komme frem, men hold op hvor var der flot med udsigt til nogle af sydamerikas hoejeste bjerge og nok 30-40 gletsjere. Naa, vi kom over og hun koerer fint. Jeg har endnu ikke kunnet faa ordnet/fastsat forakslen ordentligt men det kommer.


Naeste spoergsmaal bliver at faa akslen paa igen :roll:

994
Diverse / tredie batteri
« Dato: 21. August 2009 kl: 03:50:19 »
Tak for hjaelpen

ja, vi har totalmyrdet vores eksisterende marinebatteri med vores naesten daglige afladninger. Men saa har jeg jo ogsaa loest mit dillemma om jeg skal noejes med at koebe et ekstra batteri eller to helt nye :?

Jeg vil gaa efter et af gele eller AGM typen. Et saadan paa 170Ah koster ca. 900kr herovre.
Hvis det da var et marinebatteri at hende seniorita med de store batterier viste mig :P

995
Diesel Fora / DOOHH
« Dato: 21. August 2009 kl: 03:39:22 »
Bare soerg for at "toppe op" i tanken saa meget som muligt og saa ofte som muligt. saaledes at blandingen i tanken hurtigst muligt kommer tilbage til det nogenlunde normale, saa skal de nok gaa

996
Syncro Fora / Afmontering af kardangaksel
« Dato: 20. August 2009 kl: 06:32:23 »
Naa, nu har jeg fundet en anden loesning paa vores lidt haarde viscose foran.
Man skal bare koere konstant offroad saa goer det ikke saa meget :lol:

Vi har lige vaeret inde i delstaten Amazonas, og her har vi nok snart koert 1.000km paa alverdens jordveje. Det har isaer gaaet igennem bjergrige omraader hvor der ofte kun er et spor paa de stejle bjergsider, og absolut intet autovaern paa den ene side (lige bortset fra en masse kors med to aarstal paa)   :shock:

Vores reservedaek var eksploderet inden vi koerte herind, saa det var med lidt nervoesitet for flere daekeksplosioner ude i de oede omraader. Det gik nogenlunde, men det ene daek begyndte at tabe mere og mere luft og maatte til sidst pumpes op med vores kompressor hver time. Det viste sig at vaere faelgen der var revnet to steder. Det er svejset nu, og vi har fundet et reservedaek. Saa nu gaar turen videre sydpaa mod Lima, dog med en afstikker indenom nogle bjerge forinden.

997
Diverse / tredie batteri
« Dato: 20. August 2009 kl: 06:25:05 »
Er der nogen der ved hvad det spanske ord for marine/deep cycle batteri er?
Jeg har proevet lidt via nettet men er kun kommet frem til foelgende "marina batterias de ciclo profondo"
Hvor mange "plader" skal der vaere paa et godt marinebatteri paa ca. 65 Ah?

Vores marinebatteri er ved at staa helt af nu. Solfangeren kan holde koeleskabet nogenlunde koerende om dagen i hoej solskin, men om natten gaar der ca. 5-10 minutter fra vi slukker motoren til koeleskabet ikke koerer mere pga. manglende stroem.

Derfor bliver jeg noedt til at anskaffe et eller to nye marinebatterier til erstatning for det gamle. Jeg har vaeret inde om et par batteriforhandlere, men jeg har ikke vaeret i stand til at forklare med sikkerhed hvad jeg oensker. De vil hele tiden saelge mig et alm. bilbatteri, og herovre er det helt ok at snyde kunderne, saa jeg vil ikke koebe noget uden at vaere helt sikker.

998
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 20. August 2009 kl: 06:17:53 »
Ha ha, saa har Birgitte igen overgaaet sig selv.
Denne gang var det et hold politibetjente der fik den lille historie om at Mary koerer paa vand. De var meget benovede og hentede deres overordnede saa han ved selvsyn kunne se hvilken bil de skulle have fremover.  :D

De venlige betjente tilboed derefter at bytte deres Toyota Hilux pickup ud med Mary, men den hoppede Birgitte ikke paa  :wink:

999
Diverse / En rigtig griner der holder vand
« Dato: 10. August 2009 kl: 21:58:03 »
Saa skete det igen. Vi var paa vej over et bjergpas her i Andesbjergene i Peru midt paa eftermiddagen. Politiet stoppede alt trafik i en lille by midt da der var vejarbejde laengere fremme. Ingen maatte passere foer kl. 18.00. Naa, vi holdt paent ind til siden i koen og straks var der 5-10 unger der ville saelge is og alt muligt andet.

Vi skulle jo alligevel have slaaet 3 timer ihjel, saa vi koebte et par flasker drikkevand og viste dem hvordan Mary koerer paa vand. Hold op hvor var det skaegt at se deres ansigter :lol:
Men egentlig ikke videre smart, for inden laenge havde rygtet loebet hele byen rundt om bilen der koerer paa vand, og derefter havde vi konstant 20-30 meget nysgerige mennesker staaende omkring os for at se bilen og se os haelde vand paa tanken.

Kl. blev 18 og politiet gav lov til at koere videre. Men ak, Mary manglede luft paa det ene baghjul. Heldigvis var der en tankstation med luft (saa jeg ikke behoevedes at finde kompressoren frem). Her kom saa alle "isdrengene" loebende og fortalte om vores bil, der koerer paa vand, og igen var vi noedt til at haelde vand paa. Alle saa maabende til :lol:

1000
Diverse / Dækstørrelse i 15\"?
« Dato: 10. August 2009 kl: 21:51:20 »
Vi har 195 i normalprofil og 15" faelg (mercedes). De er vidst lige lidt for store i forhold til hvad der er lovligt i DK, men de er valgt udfra stoerst muligt daek for stoerst mulig frihoejde og max str. er sat efter hvad der er plads til af reservedaek foran uden at skulle til at skaere i vangen.

1001
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 10. August 2009 kl: 21:48:09 »
Hej alle derhjemme,
De to mekanikere sled rigtig meget i det. Boltene sad meget godt fast, og der er ikke behov for yderligere styrketraening af deres overarme foreloebig :D
Under hele repearationen sad jeg mageligt i min Land Rover stol foran dem og noed udsigten til deres arbejde. Saadan et arbejde kan man aldrig blive traet af :lol:

Ifoelge Dr. Thing, kan det godt lade sig goere at skifte akslerne for at afhjaelpe problemet. Det er ikke en holdbar loesning, men den vi ogsaa kunne hjaelpe.

Det har hjulpet rigtig rigtig godt med smoering (og den nye manchet). Det er en til en Suzuki, der lige kunne passe til. Vi har snart koert 1.000km med det, og vi har kun hoert klik klik klik i ca. 5 km sammenlagt.

Vi er i USA til maj 2010 naar der er traef. Vi regner med at komme i 2011. Om vi har Mary med, ved vi ikke, da priserne for hendes artsfaeller er tordnende hoeje i USA, saa faar vi et godt bud, saa forbliver hun derovre.

1002
Syncro Fora / Hjælp til lokalisering af underlige lyde
« Dato: 08. August 2009 kl: 04:30:08 »
Citér

trækakselskift:

-af med den store centermøtrik, mens bilen står på hjulene så der er modhold.
-af med øverste bærekugle, styrkugle, stabilisatormøtrikker.
-løsne de 6 bolte på fortøjet.

vupti...


Ja, det lyder jo meget nemt. Men efter mit mislykkedes forsoeg paa at tage kardangakslen af valgte jeg lige at hoere et stort og flot vaerksted i naeste by vi kom til, om de kunne klare at adskille traekakslen, smoere og gerne skifte gummimanchetterne.
Det kunne de sagtens. Det tog kun lidt over en dag for to mekanikere at udfoere jobbet, medens jeg sad og saa paa (klog af skade overlader jeg aldig min bil alene paa vaerksted herovre). Med alt det arbejde det var for dem, er jeg glad for at jeg ikke selv gik i gang med det, da flere af boltene sad meget godt fast. Prisen for det hele incl. nye gummimanchetter og fedt m.m. var ca. 350kr.
Og saa fik vi endda lov til at overnatte gratis paa vaerkstedet. Som er bevogtet af en sikkerhedsmand hele natten (at han saa faldt i soevn i vagtstuen omkring kl. 2200 snakker vi ikke hoejt om.

Naa, men det har hjulpet. Det har ikke helt fjernet kliklydene, men de er noget reduceret. Og saa lang tid at vi ikke lige kan skaffe en ny aksel, maa vi holde den anden koerende saa godt som muligt.

1003
Diverse / tredie batteri
« Dato: 06. August 2009 kl: 05:20:52 »
Tak for info. Ja, vi overvejede allerede i Ausralien at skaffe en saadan lille generator. Men den blev fravalgt af to grunde, det en var prisen dernede, og det andet var pladsen. Dem vi saa dernede (af Honda modeller) var rimelig store. Og da vi bor 5 personer i bilen og har alt med til 2 aar, saa er der ikke alverdens plads. Desuden var der mange campingpladser, hvor vi ikke maatte bruge generatorer (af hensyn til stilheden ude i bushen), men det var ok at lade sin bil gaa i tomgang :?  Da vi saa kom til New Zealand var problemet ikke saa stort da det var koldere i vejret og dieselen billig. Nu i Peru koster diesel igen ca. 20kr pr Gallon (den lille gallon) og der er ikke lige til at finde smaa stoejsvage generatorer.

Men jeg vil holde et vaagent oeje med den du sendte paa billedet.

1004
Syncro Fora / Afmontering af kardangaksel
« Dato: 05. August 2009 kl: 07:01:48 »
Tak for jeres hjælp.
Så her til morgen var det frem med donkraft og løfte motoren og ....................... ingen vupti.
Akslen sad urokkeligt fast.
Frem med hammeren og give den nogle kærlige dask medens motoren er løftet. Resultat at skaftet på hammeren nu er knækket  :(
Akslen sidder fortsat urokkeligt fast.
Jeg har opgivet at få akslen løs og har genmonteret alle 8 bolte, samt strammet alle de gummiophæng jeg havde løsnet.

Når jeg få adgang til et godt værksted må jeg få det ordnet, evt. få en smart lille decupler, når jeg nu ikke kan få den store decupler, der giver nassede fingre, til at virke :?

1005
Diverse / tredie batteri
« Dato: 05. August 2009 kl: 06:54:10 »
Ja, der er mange, der siger det samme som dig, og med 18 år i sejlbåd ved du nok mere om hvad du snakker om end mig (som ikke ligefrem fik mine højeste karakterer i fagene der har med ledninger og batterier at gøre :idea:

En anden ting er også prisen sammenholdt med "fedtmulemetoden" hvor vi lader Mary tøffe lidt i tomgang for at lade op. Lad og sige at vi gør det 2 gange om ugen og vi har et år tilbage af rejsen og at hver tøfning bruger ca. 1L diesel. Så vil vi bruge ca. 100L diesel til det, og med en gennemsnitspris på omkring 5kr/L. For denne pris kan vi slet ikke skaffe et ekstra batteri m.m.

Sider: 1 ... 65 66 [67] 68 69 70