Forfatter Emne: El og mm2 \'Sanity Check\'  (Læst 4331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Herr_Jensen

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:18:56 »
Hey alle,

Jeg er ved at lave el og skal bla. have sluttet 4 fjernlys til en kontakt. Jeg har pr0vet at vaere lidt kreativ med mm2 paa ledningerne eftersom jeg tror min gamle metode med at give alt 6mm2 ikke holder i laengden...

 Hvis jeg antager hvert saet lys tager 15 amps (altsaa 7.5 hver) burde de st0rrelser jeg har taenkt mig vel vaere fint inde for smertegraensen ikke? Er det 'acceptabelt' at kaede 4 lys sammen paa den maade jeg har taenkt mig eller er det noget klamp?

Jeg havde taenkt mig at sikringen skulle vaere 7.5. Siden jeg kaeder 4 sammen er jeg saa tvunget op i en 15 amp?

Mange tak,

 : )

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #1 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:36:01 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Herr_Jensen

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #2 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:39:33 »
Do have...
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=63840&highlight=#63840

Men b0ger faar dig kun saa langt. Jeg haaber paa en garvet hund giver sit besyv med.


 : )

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #3 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:39:38 »
Ahhh klamp- fire lamper ud af et relæ.!!

Jeg har altid max 2 lamper på hvert relæ. Prøv lige at regne lidt på det der igen. Der er vist lidt galt med formlen ??

2 stk 30 amp arbejdsrelæer af god kvalitet som minimum, de kan jo altså stadig styres af den samme stel ledning til 1 kontakt
4¤ er en ganske udmærket størrelse til normale projektører.

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #4 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:42:16 »
Altså stelstyring er min mening, hvis ikke lige det fremgik, sorry.

Herr_Jensen

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #5 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:48:05 »
Du mener at kontakten styrer stel istedet? Kontakt fra minus og til 86 og plus til 85 og 87 og 30 til lygterne? Naeh vent... nu forvirrer jeg mig selv... Jow den skulle da vaere god nok ikke?

Godt at vide at 'man' bruger max 2 lygter paa et relae : ).

Kan saadan en faetter her bruges?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=462&iItemId=88091

Den er grim... saa jeg vil egentlig hellere bare bruge almindelige tror jeg. Det er da mere 'clean' er det ikke?

Tak  : )

Mads-kaa

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #6 Dato: 21. Januar 2009 kl: 23:50:43 »
7,5*4 = 30A = 60A sikring = min. 2 relæer, men helst 4... Og så bruger du bare løs af dit 6mm^2 kabel :wink:

/Mads

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #7 Dato: 22. Januar 2009 kl: 00:00:17 »
Sammenbygget eller 2 løse, det er vist en smagssag :lol:
Og hvis man laver stelstyring skal man ikke bruge så store relæer.

Lad mig lige se om jeg kan forklare det på tryk, fremfor bare at lave det.

For nemheds skyld laver vi lige et normalt setup med 2 frontprojektører.

+ fra batteri ( sikring nær batteri) direkte til lygte +

stel ( - ) fra lygte til 30 på relæ, 87 på relæ til kontakt og derefter direkte på stel.

Til at styre dette relæ tager vi en styreledning fra bilens normale fjernlys ind på 85 og 86 til stel.

Dvs. der står strøm ud til lygterne og ikke i relæerne eller i 80 % af ledningerne.

Hvis din kontakt er tændt og du tænder fjerlyset er der nu power til projektørerne.

Hvis du skal kunne bruge det som arbejdslys og ikke køre sammen med fjernlysene tager du selvfølgelig bare din + ( styrestrøm) over tænding eller andet der kun virker når der er tænding på) til klemme 85.

Er det tågesnak ???

Husk på hvorfor vw's kontakter m.m. smelter ..... fordi + hovedstrømmen går igennem dem.
I modsætning til japanerbiler hvor der sjældent er strømprobler trods de kører med den halve tykkelse ledninger.

4¤ eller 6¤ direkte til projektør, resten kan klares i 1.5¤ eller 2¤ hvis du vil være god.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #8 Dato: 22. Januar 2009 kl: 00:06:02 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Og hvis man laver stelstyring skal man ikke bruge så store relæer.


Hej Parkhave.

Forstår jeg det korrekt i mit hoved - at fordi relæ sidder efter forbruger (pæren), så er der allerede sket et vist spændingsfald inden relæ, og derfor er strøm over relæ mindre end hvis relæ sad på plus-siden???

Hvor meget mindre kan relæer dimensioneres?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #9 Dato: 22. Januar 2009 kl: 00:09:23 »
Jeps, forbrugeren, altså pæren i dette tilfælde skulle jo sådan set helst have brugt al power til at lyse med.

Men strøm i biler er normalt svært at overdimensionere :lol:  :lol:

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #10 Dato: 22. Januar 2009 kl: 00:11:11 »
Men løber elektronerne ikke fra minus til plus på et batteri / galvanisk element ved forbrug?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #11 Dato: 22. Januar 2009 kl: 00:34:50 »
Citat fra: "Mads-kaa"
7,5*4 = 30A = 60A sikring = min. 2 relæer, men helst 4... Og så bruger du bare løs af dit 6mm^2 kabel :wink:

/Mads


sikringen dimensiones efter forbrug +10%!
sådan lærte vi det på tekniskskole, det andet er overkill og kan resultere i kabelbrand før sikringen springer!

mht kabel til tågelygter ville jeg nøjes med 4¤ hvis det er 55-60watts pærer, er det 100-110watts pærer kan det vær godt med 6¤ 8)
men som andre os har nænt kan du dårligt overdimensioner ledningerne i en bil, men der findes sådan en tabel man kan bruge, hvor den går ud fra hvor lang ledningen er kontra forbrug, har du ik den tabel i din bog? :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #12 Dato: 22. Januar 2009 kl: 08:04:53 »
Citat fra: "PARKHAVE"
Jeps, forbrugeren, altså pæren i dette tilfælde skulle jo sådan set helst have brugt al power til at lyse med.

What the F... er det for noget vrøvl.

Men strøm i biler er normalt svært at overdimensionere :lol:  :lol:


Kurt
Kurt - 25115788

PARKHAVE

  • Gæst
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #13 Dato: 22. Januar 2009 kl: 17:56:38 »
ja ja!! din strømtyv, du ved jo godt hvad jeg mener.  :lol:
På det tidspunkt jeg skrev det var jeg egentlig på vej ind på sofaen :lol:  :lol:  :lol:

Men princippet i stelstyringen er der vel ikke noget galt med Herr Überbackmeister :lol:  :?:

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
El og mm2 \'Sanity Check\'
« Svar #14 Dato: 22. Januar 2009 kl: 20:20:01 »
????????????????
Fisk!
I et kredesløb er der kun en strøm (dvs. ampere).
Ved at køre fast + på lampen, vil der i tilfælde af gennemgnavning, mod stel, af ledning fra lampe til relæ ske det at lampen lyser konstant (indtil man fjerner sikring, eller akku er tappet)/eller at skadesstedet står og "svejser" med de 15 A som 2 lamper rykker.

Mvh Peter

PS Således opfattet af mig, hvis det er helt i skoven, så må vi udbede os en tegning fra PARKHAVE.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.