Forfatter Emne: motorolie i kølervæskebeholder  (Læst 4958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline frank

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Dato: 06. Maj 2014 kl: 20:41:25 »
Hej alle

er der nogen som har oplevet at finde motorolie i kølervæske beholder på en t3 1,6 D?

Er det sikker top pakning eller kan det være andet?

På koldt motor det ser ud som om der ikke er vand i motor.

Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?

På forhånd tak
frank

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #1 Dato: 06. Maj 2014 kl: 21:50:29 »
Jeg har ikke oplevet det med T3, men sandsynligheden taler for en defekt toppakning eller en revne i topstykket.
Olie er normalt forment adgang til kølesystemet hvorfor det med rimelighed må antages, at der er en revne et eller andet sted, og der vil de to nævnte være mit bedste bud.

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #2 Dato: 06. Maj 2014 kl: 21:52:08 »
Det kunne nu godt være en defekt olie køler den ved filtret
Eller en topparkning  bobler den også i beholderen
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline frank

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #3 Dato: 06. Maj 2014 kl: 22:05:00 »
tak for jeres svar

hvordan finder jeg ud om det er olie køler eller eller toppakning der sender olie i kølerbeholderen?

frank

Offline vw_madsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.550
  • Ud og se i gammel vw
    • Vis profil
  • T3 model: NANGIJALA EXPRESSEN
  • By: 4600 køge
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #4 Dato: 06. Maj 2014 kl: 22:29:11 »
Ja du kunne jo pille slangerne af oliekøleren og sætte dem sammen så vil den fejl være udelukket
Følg min tråd. På http://t3klubben.dk/forum/index.php?topic=53.0
MVH. Mads Sandfeld.
tlf 21770306

T3 Woods`stuck Madsens syncro
t2 pannel van 1955
vw beach buggy 1967
vw safari 1967
suzuki wagon 2000
yamaha 4 g dx 1979
T3klub medlem nummer 19.

Offline frank

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #5 Dato: 06. Maj 2014 kl: 22:32:40 »
super  :)

tak skal du ha
f

Offline Erik

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.190
  • Er den konstruktivt ændret??? DET KAN DU BANDE PÅ.
    • Vis profil
  • T3 model: Doka Syncro 1,9 TDI
  • By: Solrød Strand
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #6 Dato: 06. Maj 2014 kl: 22:58:40 »
du kan også skifte toppakningen.. hvis der så ikke kommer olie i beholderen mere, så var det nok den....
Min næste bil vil jeg beholde lidt længere...
DET VIL JEG ALTSÅ...

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #7 Dato: 06. Maj 2014 kl: 23:41:24 »
Citat fra: "frank" post=110921
Hej alle

er der nogen som har oplevet at finde motorolie i kølervæske beholder på en t3 1,6 D?

Er det sikker top pakning eller kan det være andet?

På koldt motor det ser ud som om der ikke er vand i motor.

Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?

På forhånd tak
frank


Mener du med ovennævnte at ekspantionsbeholderen næsten er tom, når motoren er kold ?
Hvis vandstanden er ca midt for den nederste slangestuds, er det typisk fordi den blæser luft i kølesystemet,
og du har været så heldig at den endnu ikke har smidt alt vandet.
Det plejer at betyde et defekt topstykke, men når der samtidig er olie i vandet,
kan du være så heldig at det kun er toppakningen.

Vandstanden ud for nederste studs kan dog også skyldes at den ikke suger vand tilbage fra reservebeholderen,
men det forklarer jo ikke olien i vandet.
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline T3sen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 277
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #8 Dato: 06. Maj 2014 kl: 23:57:53 »
Citat fra: "frank" post=110921

Er der nogen bud fra en som har oplevet det eller kender til det?


Ja, har oplevet det.

Prøv at tage låget af forreste vandbeholder i motorrummet.

Start motoren og giv den nogle omdrejninger.

Hvis der så kommer bobler i vandet,
så er der nok problemer med topstykket (revner)

Sådan her skal det helst ikke se ud:
https://www.youtube.com/watch?v=aOju7rGUkb4

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #9 Dato: 07. Maj 2014 kl: 20:52:15 »
Hej

Jeg har haft det problem i en T4. Det viste sig at være den lille oliekøler ved oliefilter er var defekt. Tog ca en ½ time, at skifte og kostede vist nok 300 kr.
Godt, at prøve inden toppakning skiftes...

bh.
-claus
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline frank

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #10 Dato: 08. Maj 2014 kl: 20:16:20 »
det kan jeg starte med
tak

Offline frank

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #11 Dato: 13. Juli 2014 kl: 14:17:21 »
tak for alt det hjælp  :)

jeg heldigvis skulle kun skifte oliekøler pakning efter olie køler bliv tested. Kr 30 og 20 minutter til at skite den.

Mange hilsner

frank

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #12 Dato: 13. Juli 2014 kl: 16:09:23 »
Citat fra: "frank" post=113058
tak for alt det hjælp  :)

jeg heldigvis skulle kun skifte oliekøler pakning efter olie køler bliv tested. Kr 30 og 20 minutter til at skite den.

Mange hilsner

frank


Det lyder lidt mystisk.....  :unsure:  Oliekølerpakningen ( O-ringen ) tætner ikke mod kølevandskredsen.
Hold hellere ekstra godt øje med vandbeholderne når du er på farten.....

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
motorolie i kølervæskebeholder
« Svar #13 Dato: 13. Juli 2014 kl: 20:53:47 »
Spørgsmålet er vel egentlig: Er der nogen, der ikke har oplevet, at en T3-diesel blander olie og vand ;-)

Er i øvrigt enig med Tony. Den runde O-ring ved temperatoren har ikke noget med kølevand at gøre. Hvis der er olie i kølekredsen, så er der med 90% sandsynlighed en revne i topstykket, med 4% sandsynlighed defekt i toppakningen og med 1% sandsynlighed defekt inde i temperatoren. De sidste 5% kan vi fordele til andre usædvanlige hændelser som revner i blokken eller løse topbolte.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!