T3nettet og T3Klub Danmark forum
T3 Fora.. => Mekanisk => Emne startet af: Kjeld efter 18. November 2014 kl: 12:03:11
-
Hej,
Jeg har fornylig skiiftet olie i gearkassen, men er efterfølgende blevet i tvivl om det skal være en bestemt type. Gearet er med 40% spær.
Der er kommet Midland Synqrogear 75w-80 (API GL-4/5 API MT-1) på. Den er sikkert langt bedre end de olier der fandtes for 30 år siden,
men kræver gearet en bestemt type - evt. når det er med spær?
vh Kjeld
-
Hvis der står på den at den er egnet til LSD (limited slip diff) så er den ok. Ellers ikke.
-
Hm, pas.
Det er denne her.
http://www.oelbrack.com/pdf/31126_synqrogear_75w80.pdf
Synes ikke der står noget om LSD.
Det ser ud til at man skal op i 75w-140 før der nævnes noget om LSD..
http://www.oelbrack.com/pdf/31128_highperformance75w140.pdf
Hvor stor betydning har denne olie - er det fuldstændig NO-GO og bør jeg skifte olie med det samme, eller kan jeg fint rulle videre og skifte til den anden på et senere tidspunkt?
-
Sidst blev jeg anbefalet at køre på 75w80, del eller semi syntetisk gearolie. Har ikke hørt om at det skulle være LSD.
-
Sidst blev jeg anbefalet at køre på 75w80, del eller semi syntetisk gearolie. Har ikke hørt om at det skulle være LSD.
En syncro skal ikke bruge LSD... Den har ikke lamelspær...
-
Hm, pas.
Det er denne her.
http://www.oelbrack.com/pdf/31126_synqrogear_75w80.pdf
Synes ikke der står noget om LSD.
Det ser ud til at man skal op i 75w-140 før der nævnes noget om LSD..
http://www.oelbrack.com/pdf/31128_highperformance75w140.pdf
Hvor stor betydning har denne olie - er det fuldstændig NO-GO og bør jeg skifte olie med det samme, eller kan jeg fint rulle videre og skifte til den anden på et senere tidspunkt?
SAE-betegnelsen er oliens viskositet angivet ved kold hhv. varm tilstand og en 75W80 er en ganske velegnet viskositet, der giver en anelse lettere gearskifte ved lav temperatur. En 75W140 er alt for tyk til formålet.
I min bog er anbefalet SAE 80W og API GL4...
API er en standard fra American Petroleum Institute, der angiver oliens bæreevne som gearolie, der er helt forskellig og mere krævende end f.eks. en motorolie idet en gearolie fra API GL3 og "opefter" er til hypoidfortandede gearkasser (med skråtskårne tandhjul). I sådan en gearkasse bliver olien skåret igennem af tandhjulene og samler sig umiddelbart bagefter igen. Hvis man bruger en olie med lavere API GL (f.eks. API GL1 eller GL3) vil olien hurtigt dø - men disse olier er ofte brugt i ældre gearkasser i bl.a. Fiat...
;-)
-
@Jeppe, I databladet, som jeg har linket til står der det er en API GL-4/5 • MT-1 olie.
-
@Jeppe, I databladet, som jeg har linket til står der det er en API GL-4/5 • MT-1 olie.
Ja - og nu har jeg fundet mine briller og redigeret mit indlæg... ;-)
-
Så med min første beskrivelse af, at jeg har lamelspær, skal jeg så bruge specciel (LDS) olie, eller den brugte OK?
Er der bud på hvad LDS egentlig gør, som en "almindelig" olie ikke gør?
-
Hej Kjeld.
Hvis du har lamelspær i din gearkasse skal du bruge en transmissionsolie mærket med LS (Limited Slip). Så vidt jeg har forstået sker der ikke nogen øjeblikkelig skade, hvis du bruger anden transmissionsolie, men ved længere tids brug kan lamelspærret blive ødelagt.
For et års tid siden købte jeg en gearkasse med LSD, hvor der var brugt en forkert type olie. Gearkassen brummede en del når jeg svingede skarpt, og det kunne mærkes at noget ikke var helt som det skulle være. Efter jeg skiftede olien gik der et stykke tid, hvor støjen blev mindre og mindre og nu er den helt væk.
Jeg brugte timesvis på at finde den helt rigtige olie, men endte til sidst med at bruge denne: http://biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Transmissionsolie/Transmissionsolie-Limited-Slip-80W-90-369750/
Se evt. tråden på det norske busforum: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=39200
God fornøjelse.
Mattias
-
Mange tak for svar.
Jeg vil skifte olien til foråret, når bilen skal ud og rulle igen.
Jeg har i mellemtiden - da jeg egentlig ikke ved hvad et differentiale gør eller hvordan det virker - læst en ganske god artikel.
Måske der også er andre der ville have lyst til at læse den..
http://auto.howstuffworks.com/differential.htm
vh Kjeld
-
Jeg har været så utrolig heldig at finde en utæret 4 trins militær gearkasse med meget få driftskm. Hvad jeg IKKE var opmærksom på er at på sådan en box uden tæring i godset der VIRKER udluftningen i toppen af kassen fremragende, så man kan IKKE opbevare den liggende på siden.. så løber olien ud :D
DERFOR kører jeg nu i Biltema og køber en mineralsk LS olie og fylder på.
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Olie-og-Smoremidler/Transmissionsolie/Transmissionsolie-Limited-Slip-80W-90-2000033853/
Hvor mange liter er det der skal på sådan en 4 trins med spær? Op til hullet?? (indtil det løber ud?)
Håber at nå vintertræf.. men tiden tikker... ??? ??? ???
-
På en 4trin indtil det løber ud.
Mvh Jønne Ukendt