Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - jankjerbye

Sider: 1 [2] 3 4 ... 138
16
Klubsnak / Sv: Ny webmaster søge
« Dato: 27. Maj 2016 kl: 08:26:52 »
Jeg er heller ikke klubmedlem, har kun 2 T3ere og er bare menig forum-veteran :) Men eftersom folk ikke falder over hinandens ben i dette emne vil jeg byde ind med lidt.

Men jeg har en del erfaring med drift og vil derfor komme med en forsigtig anbefaling at det bliver et team og ikke en enkeltperson der står for driften. Både af hensyn til folks tid og frivilligheds elementet, men også for at der er et niveau af redundans ved vigtige sikkerheds opdateringer hvor der kan indtræffe sygdom, ferie og lign. Sikkerhedshuller har det med at være ligeglade med folks kalendre :D

Derudover er det vigtigt at have en god kontakt til host-administratoren og at der er tilgængelighed til denne admin, så der ikke opstår wait-states på grund af manglende kommunikations linier.

Hvis der ikke er andre der melder sig, tror jeg godt at jeg tør gå i team med JJ.. så er vi to veteraner på posten :D Vi kender også begge Casper fra gamle dage og har en åben kommunikationslinie der...

17
T3'ens ABC. / Sv: Nye T3 ejere med et par tekniske spm
« Dato: 26. Maj 2016 kl: 11:05:44 »
Hej Julie og Co... Hvis i skal tøffe ud i sommerlandet i en gammel diesel drevet VW bus hvor i ikke har 100% garantier med dokumentation på vedligeholdet der er udført ...

Og velatmærke IKKE har lyst til at tage evt. nedbrud p.g.a. slid som de kommer, i lyse shorts, i siden af landevejen, med begrænset værktøj og mere lyst til at tage en dukkert, spise en is og nyde solen end ufrivilligt bade i gammelt kølevand og nyde udsigten til bussens undervogn.


Så ville jeg anbefale at..

  • Skifte tandrem, vandpumpe, termostat+pakning, generatorrem og vandpumperem
  • Få tjekket dyser og tjekket pumpetiming
  • Skifte kølevand, lave en olierens og skifte olie + filter
  • Rense/skylle køler igennem (eller købe en ny køler hvis man er doven) :D
  • Tjekke forbindelser og stik på alle temperaturfølere på motoren
  • Tømme tanken og dieselskylle den, skifte dieselfilter og tjekke slanger/spændebånd hele vejen op til indsprøjtningspumpen

Så kan i mere roligt begive jer ud i sommerlandet og tage et slidt hjulleje, trækaksel eller bundstykke i tændingslåsen med ophøjet ro indtil man får lyst til at hygge sig med lidt sorte fingre en aften hvor man lige kan låne et værksted af nogle af alle de mange rare bus-folk rundt om i Europa. :)

Jeg prøver IKKE at være lyseslukker eller gammel sur mand.. jeg har SELV stået der.. med bussen fuld af skuffede familiemedlemmer.. :) Når man kører diesel T3 og skal på længere ture i varmt vejr så er det bare smartest at være lidt på forkant med vedligeholdet :)

18
Din bil... / Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 25. Maj 2016 kl: 11:40:02 »


Endelig fik jeg tid til at montere en "ny" generator med nye kul og renovering af ledningen til ladelampen... Nu lader den sku på batteriet så jeg slipper for at sætte lader på hver gang jeg kom hjem :D  - Langsomme men stabilt fremskridt

Og nu jeg var der, 2 nye remme...  Jeg har ikke fundet den korrekte krumtap-remskive (til en pris jeg vil betale) så det må blive et klassisk præ-88 2 rems setup.. Det kræver en kold pilsner og en rolig hånd at fjumre med de shims i vandpumpe hjulet.. men det gik.. Fedt at læse gamle tråde man selv har skrevet med de ultrapræcise kommentarer fra vores allesammens Jarl når man lige skal huske hvordan det skulle gøres.

Ingen piven, fuldt flow på vandpumpen.. next up - ny termostat og udskiftning af den extremt irrede 30 år gamle køler.

19
Din bil... / Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 24. Maj 2016 kl: 10:15:51 »
Har bestilt ny køler... Bussen bliver for varm og køleren er ujævnt varm.. Det er ok.. den har holdt stille længe, der er en ny køler på vej fra Tyskland.

Muntrede mig lige med at vurdere hvad viseren i uret EGENTLIGT svarer til... qua en oldgammel tråd hvor Jarl havde oplevet kæmpe udsving i følerne og dermed instrumentvisningen.



84 grader når den står lige i midten...

20
Hej Jens.. tak for input..

Der er fint varme i kabinen, men jeg kører med kun 1 rem på krumtap/vandpumpe/generator og remhjulene er ikke skiftede til de korrekte :)

Jeg har i mellemtiden bestilt 2 org. remme.. men jeg er ikke stor tilhænger af vandpumpe shim systemet :)

21
Købes: Remskive 068 105 243 D

(Den jeg har er 140mm og jeg vil gerne have mere fart på vandpumpen i forbindelse til skift til 1 rems setup)

22
Transport / Sv: Autotransport - VW LT 2,4 TD.
« Dato: 18. Maj 2016 kl: 09:32:40 »
dejlig Ambulance Uffe... Jeg kan ikke lade være med at tænke i  VW service vogn lakering når jeg ser det setup med orange saftblandere på taget og trailer :)


23
Tusind tak Jønne... 9 mm mere end den jeg har siddende på ... Hm så må jeg jo finde sådan en udgave og skifte så jeg får den korrekte hastighed på vandpumpen... (ja og jeg skal også lige skifte remskiven på vandpumpen til en 130mm)

24
Hej.. jeg gider ikke flå potten af... men jeg vil gerne identificere om jeg har den rette krumtap remskive (068 105 243 D) til at lave 1 rems setup.. (så jeg kan nøjes med en anden remskive til vandpumpen)

Jeg har målt diameteren og den siger 140mm målet yderst..

Er der nogen der har den korrekte krumtapremskive der gider måle eller har målet på den yderste diameter på 068 105 243 D remskiven?

25
Dine Projekter... / Sv: Bum bummellum
« Dato: 15. Maj 2016 kl: 09:49:05 »
Meget spændende...

Kommer der så en komplet ombygget TDi til salg?

26
Alt andet / Fælleskøb: Nye adaptere til Defender spejle
« Dato: 12. Maj 2016 kl: 08:20:28 »
Hej.. Jeg er ved at bestille et sæt adaptere så man kan montere de større, stærkere, justerbare, indklapbare spejle fra en Land Rover Defender på en T3.. uden at bore!

Hvis der er flere herinde der er trætte af standard T3 spejle der hænger, klapper ind over 80 km/t eller knækker i plasten når man strammer skruen og generelt bliver slappe i koderne når man justerer dem eller klapper dem ind når man passerer en busk ude i terrænet.. Og hvis man IKKE føler at man vil bruge 2000 kr på et sæt originale bøjlespejle. Så er Defender spejle en god og billig løsning. Et LR spejl inklusiv spejllarm koster ca. 150 kr på Ebay og kan købes originalt med varme i spejlene fra 250 kr ca.

Normalt ville jeg finde et sæt LT spejle til en plovmand ved en hugger, renovere dem og bore huller i dørene og montere, MEN med denne adapter der IKKE bores og de spejle man får er perfekte til f.eks Syncro i terræn da de er fra Land Rovers Defender model og nemt klapper ind og ud på den stærke arm de er monterede på uden at noget knækker, ligesom de originale bøjespejle til Syncro.

Derudover ser der ikke fuldstændigt malplacerede ud på en T3.. efter min mening ser det faktisk meget "Factory" ud..



Jeg bestiller i denne uge, så sig til hvis i skal have et par adaptere med, de koster 120 kr stykket, altså 240 kr for et sæt adaptere.

27
Alt andet / Sv: Hvor får jeg fat i en ekstra startspærre?
« Dato: 11. Maj 2016 kl: 11:32:18 »
Findes der et billede hvor folk har monteret trailerlåsen? Er det på koblingspedalen den monteres?

https://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/trailerudstyr/trailerlaas/traeklaas-camp-nature-don-t-go/n-578612062/pn-273263858/

28
Din bil... / Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 11. Maj 2016 kl: 10:42:04 »
Måske.. Til at starte med skifter jeg spændebånd og får dem mokket ind på plads.. de har skubbet sig næsten 1,5 cm fra den oprindelige montering.. at dømme ud fra undervognsbehandlingen på røret :D

29
Din bil... / Sv: "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 10. Maj 2016 kl: 10:30:12 »
Ok.. har uploadet dem til galleriet og linket direkte.. så skulle de være synlige.. :)

30
Din bil... / "Otto" min Ex-mili JX Caravelle
« Dato: 09. Maj 2016 kl: 09:56:54 »
Efter at have brugt vores luftkølede Westfalia som allround køretøj på gården, til ferie, børnetransport o.s.v var manglen af en grov gulpladebil der kunne aflaste den stakkels camper blevet tydeligt. Jeg var LIGE ved at købe en T4, men nordjyllands alfaderlige T3 guru reddede mig på stregen ved at trække en gammel godt brugt militær caravelle op af hatten til den HELT rigtigt pris. Med stor hjælp fra gode VW venner lykkedes det at få alt mekanisk i syns-stand på rekord tid.. TUSIND TAK gutter... Nu begynder vi så småt at anvende den til den grove kørsel og så ved vi jo allesammen godt hvordan det er med en 30 år gammel gulpladebus.. SÅ begynder der at dukke småting op.

Lige nu står den stille med defekt generator (nærig som jeg er har jeg været 2 brugte igennem der levede ca. 14 dage hver) og et snart dødt bundstykke i tændingslåsen. Den spilder olie fra venstre side af motoren, satser på at minimere en stor del ved at skifte ventildækselpakning (havde bestilt en forkert gammel model af kork der ikke passede til støtterne). Den drypper kølevand fra samlingerne mellem køleslanger og rør under vognen, jeg kan se at der er anvendt almindelige spændebånd, det skal også ses til. Satser på at have den på vejen igen i løbet af maks. 14 dage.. så må vi se hvad der mere dukker op :)

Et hurtigt billede fra synsklargøring.
 

Med min erfaring fra mine 3 tidligere diesel t3ere er planen at køre JXeren indtil den første større "dyre" reperation dukker op og så i mellemtiden bygge en TDi klar til den med manifold, bundkar, motorophæng o.s.v så jeg ikke først skal til at lave det når jeg har en død eller halvdød motor. Og så skifte til TDi hen over en sommerferie. Men.. en ting er jo forkromede planer, noget andet er virkeligheden.. Indtil nu kører JXeren "fint".. bruger en liter olie pr. 100 km og ryger gevaldigt ved opstart selv i varmt vejr.. :) Oh the joys of diesel :)

Imens at det mekaniske arbejde foregår er jeg gået i gang med at tackle det evige samlingsrusts problem, jeg fjerner rusten mekanisk, konverterer rusten til ferrosalte med en kemisk process (Jeg bruger FerTan, men det er ikke det eneste produkt der benytter sig af denne kemiske process), vasker saltene af og tørrer af, forsegler med 2x epoxy, BÅDE på inderside og yderside, ellers er det værdiløst. Derefter 221 fuge, en industri toplak over de grå epoxystriber og sorte sik striber og så forsegle det hele med voks. Med toplakken får man også håndteret de stenslag og ridser (samme process som samlingerne) der er begyndt at ruste.  Det bliver industri-lak i mat VWL67M, nemt at reparere og male over i når man får buler, ridser eller når man bliver mindet om at ens forarbejde har været sjusket hist og her ved at rusten kommer igen. Just for the record.. vi er ENIGE om at der IKKE er noget der erstatter at skære alt det dårlige væk og erstatte med ren plade, alt andet er at tisse i bukserne, men det holder tidsplanen og budgettet ikke til i dette projekt og så må man håndtere det så godt man kan hjemme i garagen.. Stålbørste, FerTan, Epoxy, industrilak, voks er mit bedste bud..

Altialt en fixer-upper.. 100% bastler farzeug, helt som vi kan lide det.. (nogen af os) :D

Et billede af samlingsrust håndtering indefra.


Flere billeder af processen vil jeg bestræbe mig på at smide op herinde når jeg har tiden til det... Håber at se jer derude på landevejen..

mvh

Jan i Milibussen "Otto"

Sider: 1 [2] 3 4 ... 138